Το Σάββατο 21 Ιουνίου 2025 ολοκληρώνεται η πρώτη χρονιά του καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος «Εκπαίδευση STEM και Ήπιες Δεξιότητες», που υλοποιείται από το Μαζί για το Παιδί σε συνεργασία με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ). Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2024 με τη συμμετοχή μαθητριών και μαθητών Δημοτικού και Γυμνασίου από 25 δημόσια σχολεία της Αττικής και έχει διετή διάρκεια.
Το πρόγραμμα στοχεύει να φέρει τα παιδιά σε επαφή με τον συναρπαστικό κόσμο της εκπαίδευσης STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά), μέσω βιωματικών και παιγνιωδών δραστηριοτήτων που συνδυάζουν θεωρία και πράξη, εστιάζοντας στην ενδυνάμωση των μαθητών σε θέματα τεχνολογίας, επιστημών και ψηφιακών δεξιοτήτων. Παράλληλα, δίνει έμφαση στην ανάπτυξη 35 ήπιων δεξιοτήτων – όπως η συνεργασία, η διαχείριση συναισθημάτων, η λήψη αποφάσεων και η κριτική σκέψη – που συμβάλλουν στην αυτοπεποίθηση και την κοινωνική τους ενσωμάτωση.
Οι 40 μαθητές και μαθήτριες χωρισμένοι σε δύο τμήματα (20 μαθήτριες Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού και 20 μαθητές και μαθήτριες Γυμνασίου) συμμετέχουν στο πρόγραμμα δωρεάν, εξασφαλίζοντας ίσες ευκαιρίες για πρόσβαση στην ποιοτική εκπαίδευση.
Σημαντικό χαρακτηριστικό του προγράμματος είναι ότι η τάξη του Δημοτικού αποτελείται αποκλειστικά από μαθήτριες, με στόχο να ενισχυθεί η ισότιμη πρόσβαση των φύλων στη μηχανική και τις σύγχρονες τεχνολογίες, τομείς στους οποίους τα κορίτσια έχουν μέχρι σήμερα πιο περιορισμένη παρουσία λόγω κοινωνικών προτύπων.
Τα μαθήματα πραγματοποιούνται μία φορά την εβδομάδα από έμπειρους και εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς στα σύγχρονα εργαστήρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ στο Μαράσλειο Διδασκαλείο.
Συνεργασία, Δημιουργικότητα & Φαντασία:
Το πρόγραμμα ενθαρρύνει τη συνεργασία και τη χαρά της μάθησης, αξιοποιώντας ενεργητικές, βιωματικές και συμμετοχικές μεθόδους, πέρα από τη λογική της βαθμολογίας και του ανταγωνισμού.
Το σενάριο της κατασκευής ενός ρομπότ που θα λαμβάνει μέρος σε αγώνες δρόμου γίνεται αφορμή για τα παιδιά να μάθουν μέσα από την πράξη (learning by doing) να συνεργάζονται και να καλλιεργήσουν πολύτιμες δεξιότητες. Δουλεύοντας σε ομάδες, καλούνται να επικοινωνήσουν, να διαφωνήσουν δημιουργικά, να πάρουν αποφάσεις και να οργανώσουν τις ιδέες τους βήμα-βήμα, να σκεφτούν λογικά και να μάθουν να λειτουργούν συλλογικά. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, τα παιδιά αποκτούν βιωματικά γνώσεις STEM και εξοικειώνονται με τη χρήση της τεχνολογίας ως εργαλείου επίλυσης προβλημάτων του πραγματικού κόσμου.
Στην ενότητα των ήπιων δεξιοτήτων, στη θεματική της πολιτικής υπευθυνότητας, τα παιδιά ανέλαβαν να «μεταναστεύσουν» σε μια νέα, ακατοίκητη χώρα και, δουλεύοντας σε ομάδες, κλήθηκαν να τη χτίσουν από την αρχή, διακρίνοντας με εντυπωσιακή ωριμότητα τις ανάγκες από τις επιθυμίες τους και θέτοντας στο επίκεντρο τα ανθρώπινα δικαιώματα—μέσα από μια διαδικασία που έμοιαζε περισσότερο με παιχνίδι παρά με μάθημα, αλλά ενεργοποιούσε τη φαντασία, τη σκέψη και τη συνεργασία τους.
Η κυρία Λένια Κοντογούρη, Γενική Διευθύντρια του Μαζί για το Παιδί, δήλωσε: «Το πρόγραμμα συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη τόσο των γνωστικών όσο και των ήπιων δεξιοτήτων των παιδιών, ενισχύοντας τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και την αυτοπεποίθησή τους. Μέσα από ένα μη ανταγωνιστικό, συμμετοχικό και βιωματικό περιβάλλον μάθησης, βλέπουμε σημαντική πρόοδο στη συγκέντρωση, στη διαχείριση χρόνου και στη συνολική σχολική τους απόδοση.»
Ο Δρ. Θωμάς Μπαμπάλης, Καθηγητής Παιδαγωγικής και Διά Βίου Μάθησης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος τόνισε: «Η καινοτομία του προγράμματος έγκειται στο ότι για πρώτη φορά στα ελληνικά δεδομένα υλοποιείται ένα πρόγραμμα από Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, το οποίο προσφέρεται δωρεάν σε μαθητές/ριες δημοτικού και γυμνασίου ως δραστηριότητα του ελεύθερου χρόνου τους, με σκοπό την ταυτόχρονη ανάπτυξη πρακτικών STEM και ψηφιακών και ήπιων δεξιοτήτων στο πλαίσιο μιας ολιστικής προσέγγισης μέσα από ενεργητικές, βιωματικές και συμμετοχικές μεθόδους.»
Ο Καθηγητής Κωνσταντίνος Σκορδούλης, Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και υπεύθυνος για τον σχεδιασμό και την επίβλεψη των δραστηριοτήτων που αφορούν την Εκπαίδευση STEM στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, ανέφερε: «Οι μαθητές μπορούν να υλοποιήσουν τις δικές τους ιδέες και να δουν τις δημιουργίες τους να ζωντανεύουν αναπτύσσοντας τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Η απόκτηση νέων τεχνικών δεξιοτήτων και η επίλυση σύνθετων προβλημάτων ενισχύουν την αυτοπεποίθηση των μαθητών και τους κάνουν να νιώθουν ικανοί να αντιμετωπίσουν μελλοντικές προκλήσεις, συμβάλλοντας στην προσωπική τους ενδυνάμωση.»
Θερμές Ευχαριστίες:
Η υλοποίηση του προγράμματος γίνεται με την ευγενική υποστήριξη του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση. Επιπλέον, η Dole προσφέρει φρούτα στους μαθητές και η Ecolife τους δώρισε παγούρια, προάγοντας την υγιεινή διατροφή και περιβαλλοντική συνείδηση.