Ίδρυμα Vodafone: Η βιωσιμότητα, η υγεία και το περιβάλλον κυριάρχησαν στον 4ο Πανελλήνιο Διαγωνισμό Generation Next

Η καινοτομία, οι «έξυπνες» λύσεις και η εφευρετικότητα της νέας γενιάς βρέθηκαν για ακόμα μια φορά στο επίκεντρο  του 4ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Generation Next του Ιδρύματος Vodafone, όπου εκατοντάδες έφηβοι από όλη την Ελλάδα, αξιοποιώντας τη δύναμη της τεχνολογίας, κατέθεσαν τις πρωτότυπες ιδέες τους. Μεγάλη νικήτρια του Διαγωνισμού αναδείχθηκε η ομάδα “AgroTech” από τη Σχολή Edurobots-Εκπαιδευτική Ρομποτική Λασιθίου.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές Κωνσταντίνος Γιακουμάκης, Γιώργος Μαυροκουκουλάκης και Εμμανουήλ Πετσάκης με την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού Χριστίνας Λαμπράκη σχεδίασαν ένα σύστημα απομακρυσμένης διαχείρισης της καλλιεργήσιμης γης με στόχο τη διευκόλυνση της εργασίας των αγροτών στην περιοχή του Λασιθίου.

Ειδικότερα, οι μαθητές παρατήρησαν ότι η έντονη αγροτική δραστηριότητα στην περιοχή έχει περιορίσει σημαντικά το ποσοστό ακαλλιέργητων εκτάσεων, γεγονός που έχει οδηγήσει τους αγρότες στην αναζήτηση νέων καλλιεργήσιμων εδαφών, σε περιοχές μακριά από τον τόπο κατοικίας τους.

Για τον σκοπό αυτό, ανέπτυξαν ένα σύστημα το οποίο, μέσω της χρήσης αισθητήρων που καταγράφουν συνθήκες, όπως η θερμοκρασία του περιβάλλοντος, η υγρασία του εδάφους και της ατμόσφαιρας κ.ά., επιτρέπει την εξ αποστάσεως και σε πραγματικό χρόνο παρακολούθηση των καλλιεργειών συμβάλλοντας, έτσι, στην εξοικονόμηση χρόνου και κόστους.

Έτσι, χάρη στο Internet of Things αφενός διευκολύνεται σημαντικά το έργο των τοπικών καλλιεργητών και αφετέρου παρακινούνται και άλλοι ενδιαφερόμενοι να ασχοληθούν με τη γεωργία.

Τη δεύτερη θέση στον διαγωνισμό κέρδισε η ομάδα “Chalki Aqua Team” από το Γυμνάσιο – Λ.Τ. Χάλκης, με το έργο “Chalki Water Reserve Display”. Η ομάδα η οποία αποτελείται από τις μαθήτριες Ηλιάνα Άλλα, Τσαμπίκα Αργυρίου, Άννα Μαρία Ρουσάκη, Μαριάνθη Πασιθέα Ρουσάκη και τον υπεύθυνο καθηγητή Νικόλαο Πιννίκα, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι απομακρυσμένων νησιών, όπως η Χάλκη, λόγω των περιορισμένων αποθεμάτων νερού, σχεδίασε μια κατασκευή η οποία έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού  αναφορικά με την εξοικονόμηση του νερού.

Συγκεκριμένα, η κατασκευή αποτελείται από δύο μέρη: ένα σύστημα μέτρησης της στάθμης του νερού στη δεξαμενή ύδρευσης του Δήμου Χάλκης, καθώς και μια συσκευή προσομοίωσης της δεξαμενής, η οποία αδειάζει και γεμίζει αυτόματα, ανάλογα με το ποσοστό πληρότητας της δεξαμενής ύδρευσης του νησιού. Ο διπλός ρόλος της κατασκευής συμβάλλει τόσο στην ενημέρωση των κατοίκων και επισκεπτών του νησιού, σχετικά με τα αποθέματα νερού, όσο και στην ευαισθητοποίησή τους σχετικά με την αποφυγή της αλόγιστης χρήσης του.

Την ομάδα των νικητών συμπληρώνουν, στην τρίτη θέση, οι “Virus Bots”, μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Τρικάλων, Ιωάννης Γκιουλέκας, Αλέξανδρος Μητρονάτσιος, Νικόλαος Νικολάου και Γεώργιος Πέτρου, υπό την καθοδήγηση του καθηγητή τους Ευάγγελου Μαντζανά.

H ομάδα επηρεασμένη από την πανδημία της COVID-19 δημιούργησε μια συσκευή ανίχνευσης και μέτρησης παραγόντων της ατμόσφαιρας που επηρεάζουν την ανάπτυξη του ιικού φορτίου στις σχολικές αίθουσες (υγρασία, θερμοκρασία, CO2 κλπ.) και μπορεί να επηρεάζουν την υγεία των μαθητών. Στοχεύοντας στην αξιοποίηση των μετρήσεων που γίνονται, τα στοιχεία καταγράφονται σε μια βάση δεδομένων ενώ είναι διαθέσιμα και σει μια εφαρμογή για κινητές συσκευές, η οποία επιτρέπει την παρακολούθησή τους, σε πραγματικό χρόνο.

Επιπλέον, η συσκευή είναι συνδεδεμένη με ένα σύστημα καθαρισμού του αέρα, το οποίο ενεργοποιείται μόλις οι συνθήκες στη σχολική αίθουσα υπερβούν τα φυσιολογικά επίπεδα. Βασική επιδίωξη των μαθητών είναι να συμβάλουν στην ενίσχυση του έργου της επιστημονικής κοινότητας, που μελετά τους παράγοντες που ευνοούν την ανάπτυξη και τη μεταδοτικότητα των ιών μέσα σε μια σχολική αίθουσα.  

Το πρόγραμμα Ανάπτυξης Ψηφιακών Δεξιοτήτων για έφηβους Generation Next του Ιδρύματος Vodafone με ελεύθερη πρόσβαση για όλους υλοποιείται από το 2017 σε συνεργασία με τον Εκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό SciCo – Επιστήμη Επικοινωνία και την ακαδημαϊκή συμβολή της Ελληνογερμανικής Αγωγής. Με στόχο την ισότιμη πρόσβαση μαθητών από όλη την Ελλάδα στις νέες τεχνολογίες και την επιστήμη, μέχρι σήμερα το Πρόγραμμα μετρά 92.000 ωφελούμενους και 535 καινοτόμα projects, από 168 περιοχές της χώρας.