Nερό στο κρασί των πιο αυστηρών περιορισμών στις εκπομπές ρύπων από τα αυτοκίνητα, πλην CO2, θέλουν να βάλουν οι ευρωπαϊκές χώρες.
Στην πρωτοπορία των περιβαλλοντικών κανονισμών, τα κράτη μέλη της ΕΕ στρίβουν τώρα το τιμόνι προς την αποδυνάμωση των λεγόμενων κανόνων Euro 7, που στοχεύουν στη μείωση της ρύπανσης από τα αυτοκίνητα, σύμφωνα με έγγραφο που επικαλείται το Bloomberg. Αν και δεν θα αλλάξει το χρονοδιάγραμμα για τη σταδιακή κατάργηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης, υπογραμμίζονται οι ανησυχίες ορισμένων χωρών σχετικά με τον πιθανό αντίκτυπο της πράσινης μετάβασης.
Την επόμενη εβδομάδα τα κράτη μέλη της ΕΕ θα υιοθετήσουν θέση σχετικά με τους κανόνες Euro 7, οι οποίοι σκληραίνουν τα όρια εκπομπών ρύπων που δεν περιέχουν CO2, όπως το μονοξείδιο του άνθρακα και το οξείδιο του αζώτου. Οκτώ κράτη – μεταξύ των οποίων οι αυτοκινητοπαραγωγοί Γαλλία και Ιταλία – έχουν αντιταχθεί στους κανόνες υποστηρίζοντας ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται ήδη υπό πίεση προκειμένου να επιτύχουν τον γενικό στόχο της ηλεκτροκίνησης στους στόλους τους.
«Αυτή η πρόταση σημαίνει καταστροφή της ατμόσφαιρας και επιβάρυνση της ρύπανσης στις ευρωπαϊκές πόλεις», δήλωσε η Άννα Κραζίνσκα, υπεύθυνη της μη κυβερνητικής ομοσπονδίας για βιώσιμες μεταφορές Transport & Environment. «Υποχωρώντας στις απειλές της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι πολιτικοί καταδικάζουν τους ανθρώπους σε κακή υγεία και πρόωρο θάνατο για τις επόμενες δεκαετίες».
Η πρωτοβουλία για την άμβλυνση των κανονισμών που αφορούν τις εκπομπές τροφοδοτείται από τον υψηλό πληθωρισμό και την ανησυχία για το κόστος της πράσινης μεταρρύθμισης, πυροδοτώντας αντιδράσεις εντός ΕΕ για την ενδεδειγμένη ταχύτητα της πράσινης μετάβασης. Παράλληλα, ο Βρετανός πρωθυπουργός Ρίσι Σούνακ εξετάζει την αναβολή κατά πέντε χρόνια -έως το 2035- της απαγόρευσης πώλησης αυτοκινήτων με ντίζελ και βενζίνη, σύμφωνα με πηγές του Bloomberg.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προειδοποιήσει ότι οι κανόνες Euro 7 – που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ από το 2025 – θα εκτρέψουν πόρους από τις επενδύσεις σε ηλεκτρικά οχήματα, εν μέσω «εισβολής» φθηνότερων ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis Carlos Tavares δήλωσε ότι οι προτάσεις θα οδηγήσουν σε πιο ακριβά μικρά οχήματα, περιορίζοντας τις επιλογές για τα φτωχότερα νοικοκυριά.
Ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ δήλωσε ότι η ΕΕ θα πρέπει να εγκαταλείψει το Euro 7 καθώς θα επιβαρύνει με «άχρηστο κόστος» τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες σε μια κρίσιμη περίοδο μετάβασης.
Η Ενωση των 27 έχει ήδη εγκρίνει κανόνες που στην ουσία απαγορεύουν την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.