Επιστολή του ΣΠΕΦ στον Πρωθυπουργό

Η επιστολή κοινοποιήθηκε στον κ.  Ιωάννη Στουρνάρα, Υπουργό Οικονομικών, στον κ. Κωστή Χατζηδάκη, Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, στον κ. Νότη Μηταράκη Υφυπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, στον κ. Ευάγγελο Λιβιεράτο Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, στον κ. Σταύρο Καλαφάτη,  Αν. Υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, στον κ. Α. Παπαγεωργίου, Υφυπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και στον Ν. Βασιλάκο, Πρόεδρο της  Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.

Η επιστολή αναφέρει:
Θέμα: Καταστροφική η επιβολή οποιασδήποτε εισφοράς επί του τζίρου στις εν λειτουργία Φωτοβολταϊκές μονάδες. Το αποφευγόμενο κόστος των 245 εκατ. ευρώ από τα Φ/Β το 2012 και οι προτάσεις του ΣΠΕΦ για την εξυγίανση της αγοράς.

Αξιότιμε κε Πρωθυπουργέ, Κύριοι Υπουργοί

Με την παρούσα επιστολή λαμβάνουμε την τιμή να απευθυνθούμε σε εσάς, όντας πεπεισμένοι για την ικανότητα, την ειλικρίνεια και το σθένος σας, με τα οποία και καθημερινά μοχθείτε για το συμφέρον της χώρας.  Η σταθεροποίηση της οικονομίας και συνεπακόλουθα της κοινωνίας, αποτελούν την επιτομή μιας εκ βάθρων παραγωγικής αναγέννησης που απαιτείται την οποία και πρέπει να συντελέσετε με σεβασμό στις υφιστάμενες επενδύσεις και στο Κράτος δικαίου.

1.    Το αποφευγόμενο κόστος από την λειτουργία των Φωτοβολταϊκών το 2012

Σε συνέχεια άρθρων του Συνδέσμου μας σχετικά με το αποφευγόμενο κόστος από την διείσδυση των φωτοβολταϊκών που αποδίδουν τα μέγιστα της λειτουργίας τους ως επί τω πλείστον στην αιχμή του φορτίου του ηλεκτρικού συστήματος, ο ΣΠΕΦ ανέθεσε μελέτη για το θέμα στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και συγκεκριμένα στο Εργαστήριο Συστημάτων Ηλεκτρικής Ενέργειας του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Η/Υ.

Η μελέτη διεξάχθηκε για το έτος 2012 με προσομοίωση της ανάπτυξης της διείσδυσης των Φ/Β για το β’ εξάμηνο και αφορά στο διασυνδεδεμένο σύστημα στο οποίο και διενεργείται ο Ημερήσιος Ενεργειακός Προγραμματισμός (ΗΕΠ) στα πλαίσια του μοντέλου Mandatory Pool που λειτουργεί η χώρα μας.  Οι βασικές παραδοχές της μελέτης αφορούν εγκατεστημένη ισχύ Φ/Β 1,200 MWp μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους στο διασυνδεδεμένο σύστημα και εξετάζεται το πρόσθετο κόστος που θα επέφερε στο σύστημα η υποκατάσταση της ισχύος αυτής από συμβατική.  Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως λόγω του μοντέλου Mandatory Pool που διενεργείται ο ΗΕΠ το πρόσθετο κόστος από τις συμβατικές μονάδες που θα κάλυπταν το κενό δεν ισούται μόνο με την καθ’ εαυτού αποζημίωση τους αλλά και με την υπερ-αποζημίωση που θα επέφεραν στις ήδη συμμετέχουσες μονάδες λόγω της ανόδου της Οριακής Τιμής Συστήματος (ΟΤΣ).

Επιλύοντας λοιπόν η μελέτη τον νέο ΗΕΠ με απουσία των Φ/Β για το 2012 προκύπτει κόστος 244,6 εκατ. ευρώ εννοώντας πως τόσα χρήματα θα απορροφούσε η συμβατική ηλεκτροπαραγωγή και οι εισαγωγές ώστε να καλύψουν το κενό των Φ/Β το έτος 2012 συνολικά.  Συνεπώς το ποσό των 244,6 εκατ. ευρώ πρέπει να αφαιρεθεί από την συνολική αποζημίωση τους με FIT το 2012 ώστε να προσδιορισθεί το ΕΤΜΕΑΡ που τους αναλογεί και όχι το ποσό των 78,8 εκατ. ευρώ που αφορά την αναλογούσα στην «πλαστή» ΟΤΣ αξία δηλαδή 62,9 ευρώ / MWh X 1.25 TWh που προβλέπεται να είναι η ετήσια Φ/Β ηλεκτροπαραγωγή το 2012.  Υφίσταται λοιπόν μια αναίτια χρέωση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ με 165,8 εκατ. (244,6 – 78,8 εκατ. ευρώ) μόνο για το 2012.  Αν συμπεριλάβουμε εδώ τα αντίστοιχα ποσά των ετών 2011, 2010 κ.ο.κ., αντιλαμβάνομαστε πως σήμερα δεν θα ομιλούσαμε καν για έλλειμμα εξαιτίας των μέχρι σήμερα εν λειτουργία Φ/Β μονάδων.

Επιπλέον στην μελέτη προσδιορίζεται η επίδραση στην ΟΤΣ από την κατάργηση του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ), που συνιστά την βασικότερη στρέβλωση της ηλεκτρικής χονδρεμπορικής αγοράς, η οποία και θα ανέβαζε την μέση ετήσια για το 2012 ΟΤΣ από τα 62,9 ευρώ / MWh στα 76,5 ευρώ / MWh.  Στην διαφορά αυτή των 13,6 ευρώ / MWh εμείς προσθέτουμε και την αναλογούσα προστιθέμενη αξία από τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) που λαμβάνουν οι συμβατικές μονάδες και που ανέρχεται μεσοσταθμικά στα επιπλέον 9 ευρώ / MWh.  Εκ της μελέτης λοιπόν αλλά του συνδυαστικού παραπέρα συλλογισμού προκύπτει συνολική τεχνητή υποβάθμιση στην ΟΤΣ για το 2012 ίση με 22,6 ευρώ / MWh.

Αν το ποσό αυτό πολλαπλασιαστεί με την συνολική παραγωγή των ΑΠΕ για το 2012 (5,17 TWh) δίνει μια τεχνητή παραγωγή ελλείμματος στον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ ίση με 22,6 ευρώ / MWh x 5,17 TWh δηλαδή 116,8 εκατ. ευρώ μόνο για φέτος ενώ αντίστοιχα ποσά προφανώς υφίστανται και για τα προηγούμενα χρόνια.  Εύλογα λοιπόν συμπεραίνουμε πως και από αυτή την οπτική γωνία το έλλειμμα του ΛΑΓΗΕ λόγω ΑΠΕ είναι επίπλαστο και οφείλεται στον λάθος υπολογισμό του ΕΤΜΕΑΡ βάσει της ΟΤΣ που δεν συμπεριλαμβάνει όμως το πλήρες κόστος της συμβατικής ηλεκτροπαραγωγής.

Επαναδιατυπώνοντας ρητά την καθαρή θέση μας για καμία απολύτως παρέμβαση στα οικονομικά των εν λειτουργία μέχρι σήμερα Φ/Β μονάδων (άμεση ή έμμεση, τώρα ή στο εξής), η οποία και δεν νομιμοποιείται από πουθενά, επισημαίνουμε ότι:

2.    Τι πρέπει οπωσδήποτε να αποφευχθεί

·    Το Κράτος δικαίου οφείλει να προστατεύει και όχι να τιμωρεί όσους επένδυσαν στην Χώρα τα χρήματα τους αντί να τα εξάγουν στα εξωτερικό.

·    Οι πραγματικοί αριθμοί που αναλύθηκαν παραπάνω αποδεικνύουν πως για τα μέχρι σήμερα τουλάχιστον μεγέθη ανάπτυξης των Φ/Β, το έλλειμμα που εμφανίζεται στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ είναι επίπλαστο.

·    Τα χρήματα που επένδυσαν (3 δις ευρώ) οι μέχρι σήμερα παραγωγοί δανειζόμενοι πανάκριβα από τις τράπεζες, μέσω της εκ των υστέρων παρέμβασης του Υπουργείου στα οικονομικά τους, θα τους καταστήσουν όμηρους δίχως κέρδος.

·    Το μονομερές ενδιαφέρον για «κούρεμα» των αποδόσεων των επενδύσεων των παραγωγών χωρίς να «κουρεύονται» ισόποσα τα δάνεια τους, διασφαλίζοντας έτσι στο ακέραιο μόνο τα συμφέροντα των Τραπεζών, συνιστά κοινωνική πρόκληση για χιλιάδες ηλεκτροπαραγωγούς από Φ/Β.

·    Το αίτημα των εισαγωγέων – εμπόρων Φ/Β εξοπλισμού, οι οποίοι με στόχο να αναθεωρηθεί αυξητικά άναρχα ο εθνικός στόχος του 2014 των 1,500 MW στρέφονται παρανόμως κατά των επιχειρήσεων μας ζητώντας να πληρώσουμε εμείς οι ηλεκτροπαραγωγοί τις όποιες νέες δικές τους πωλήσεις, καταστρέφει κάθε έννοια νομιμότητας και αειφορίας της αγοράς.  Είναι αδιανόητη η σκέψη να ζημιώνονται όσοι υλοποίησαν επενδύσεις για να γίνουν και άλλες!

3.    Τι προτείνουμε

·    Πίστωση του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ με τα χρήματα των ελλειμμάτων που εικονικά δημιουργήθηκαν μέχρι και σήμερα (όπως ενδεικτικά αποδείχτηκε για το 2012), όπου και θα μηδενιστεί το σωρευτικό σημερινό έλλειμμα των 300 περίπου εκατ. ευρώ.  Αυτό πρακτικά μπορεί να υλοποιηθεί με αύξηση κεφαλαίου του ΛΑΓΗΕ.

·    Άμεση άρση των στρεβλώσεων στον υπολογισμό του αναγκαίου ΕΤΜΕΑΡ (πρώην τέλος ΑΠΕ) στην βάση του αποφευγόμενου κόστους από την διείσδυση των Φ/Β ώστε να μην γεννάται νέο πλασματικό έλλειμμα στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ.

·    Άμεση αντικατάσταση της πλασματικής σημερινής ΟΤΣ από το πραγματικό πλήρες χονδρεμπορικό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας που θα ενσωμάτωνε το κόστος του Μηχανισμού ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΜΚ) και των Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) σε ένα μέγεθος.  Μεταβατικά μπορεί άμεσα να χρησιμοποιηθεί η Οριακή Τιμή Αποκλίσεων (ΟΤΑ) η οποία επίσης καθημερινά απολογιστικά υπολογίζεται από το Διαχειριστή και για το πρώτο εξάμηνο του 2012 η μέση τιμή της ήταν 81,8 ευρώ/MWh όταν η πλασματική ΟΤΣ ανήλθε στα 63,5 ευρώ / MWh.  Από την διαφορά αυτή δημιουργείται εικονικό νέο έλλειμμα στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ ύψους 95 εκατ. ευρώ για το 2012.

·    Μείωση των Feed-in-Tariffs στα από εδώ και πέρα έργα ανά κατηγορία ισχύος χωριστά.
·    Κατάργηση του 18μηνου διακράτησης τιμής στις νέες συμβάσεις ΛΑΓΗΕ.
·    Περιορισμό του 18μηνου στις υφιστάμενες συμβάσεις ΛΑΓΗΕ.
·    Προσήλωση στους εθνικούς στόχους διείσδυσης των Φ/Β και όχι άναρχη επαύξηση τους χωρίς ορθό οικονομικό προγραμματισμό επειδή κάποιοι το ζητούν.
·    Παρέμβαση, αν δεν μπορεί να αποφευχθεί, στα οικονομικά (π.χ. μέσω έκτατης εισφοράς) μόνο των έργων που θα συνδεθούν από τώρα και στο εξής.
·    Μετατροπή του προγράμματος των οικιακών στεγών από εδώ και πέρα σε πρόγραμμα αυτοπαραγωγού που θα καταναλώνουν την παραγόμενη ενέργεια και όση περισσεύει μόνο θα πωλούν στο δίκτυο.  Είναι παντελώς άδικο το σημερινό καθεστώς που μετατρέπει πολίτες σε επιτηδευματίες χωρίς φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις.
·    Μείωση των FIT στα οικιακά και επιβολή πλαφόν νέας εγκατεστημένης ισχύος ετησίως.

4.    Οικονομική ανάλυση

Για να γίνει γλαφυρά αντιληπτό το μέγεθος της καταστροφής που θα επιφέρει στους ηλεκτροπαραγωγούς το μέτρο της εισφοράς επί του τζίρου, ακολουθεί ενδεικτικά οικονομική ανάλυση Φ/Β μονάδας 100 KWp επί αγρού (με πλήρες σύστημα ασφαλείας αξίας 20,000 ευρώ και το τονίζουμε αυτό διότι οι κλοπές Φ/Β πάρκων έχουν αρχίσει και ουδείς μπορεί να το αγνοεί αυτό ως κόστος, όρους σύνδεσης ΔΕΗ 20,000 ευρώ, μέσα χωματουργικά και λοιπά ποιοτικά -προδιαγραφών 20ετίας- οικοδομικά έργα σύμφωνα με όσα προβλέπονται και εξαντλούν την πολεοδομκή αδειοδότηση δηλαδή περίφραξη 2,5 μ. ύψους με αγκαθωτή κουλούρα στρατοπέδου στο άνω μέρος και σενάζι από σκυρόδεμα ύψους 0,4 μ. στο κάτω μέρος, οικίσκος, εξωτερική και εσωτερική αντικεραυνική προστασία) που διασυνδέθηκε π.χ. στα μέσα του 2011.  Έχουμε λοιπόν:

Κεφαλαιακή διάρθρωση
Πλήρες κόστος ποιοτικής κατασκευής = 330,000 ευρώ
Δάνειο 75% x 330,000 = 250,000 ευρώ 10ετούς διάρκειας με επιτόκιο 10% και σταθερή τοκοχρεολυτική αποπληρωμή.
Ίδια συμμετοχή 25% x 330,000 = 80,000 ευρώ πλέον την αγορά γηπέδου εγκατάστασης  π.χ. 30,000 ευρώ που δεν προσμετρείται ωστόσο στο κόστος κατασκευής της μονάδας.

Ετήσια οικονομική ανάλυση
Τζίρος Φ/Β μονάδας= 63,000 ευρώ
Τοκοχρεολύσια = 40,000 ευρώ
Λειτουργικά έξοδα = 8,000 ευρώ
Προ φόρων κέρδη = 15,000 ευρώ
Φόρος εισοδήματος = 4,000 ευρώ
Τελικά μετά φόρων κέρδη 11,000 ευρώ

Από αυτά ο επαγγελματίας παραγωγός ή χειρότερα ακόμη ο κάθε ομόρρυθμος εταίρος για εταιρείες παραγωγών, πρέπει να καλύψει ατομικά και τις ασφαλιστικές του εισφορές που ανάλογα με το ταμείο κυμαίνονται π.χ. στις 4,000 ευρώ ετησίως.

Άρα απομένει καθαρό μετά φόρων κέρδος για διαβίωση 11,000 – 4,000 = 7,000 ευρώ ετησίως

Αυτός λοιπόν ο επενδυτής κλήθηκε από το Ελληνικό Κράτος διαχρονικά να επενδύσει στην πράσινη ανάπτυξη, έβαλε τις οικονομίες του 110,000 ευρώ (80,000 ίδια συμμετοχή + 30,000 ευρώ για την αγορά του γηπέδου εγκατάστασης), δανείστηκε άλλα 250,000 ευρώ από τις τράπεζες υποθηκεύοντας και την προσωπική του περιουσία, για να καταλήξει να κερδίζει 7,000 ευρώ ετησίως λαμβάνοντας υπόψη και τις ασφαλιστικές του εισφορές.

Αν σε αυτόν τον παραγωγό χρεωθεί εισφορά επί του τζίρου του π.χ. 10% = 6,300 ευρώ τότε αυτός θα κερδίζει 7,000 – 6,300 = 700 ευρώ ετησίως! Δηλαδή η επένδυση του θα εργάζεται μόνο για τις τράπεζες και την εφορία και δεν θα πάρει ούτε τα λεφτά που έβαλε πίσω!

Κλείνοντας θα θέλαμε να επισημάνουμε πως η παραγόμενη, για τουλάχιστον 25χρόνια, ηλεκτρική ενέργεια από Φ/Β έχει μόνο θετική επίδραση στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της Χώρας, αφού εκλείπουν παντελώς οι εισαγωγές οιασδήποτε καύσιμης ή άλλης λειτουργικής πρώτης ύλης και έτσι δεν εξάγονται καθόλου χρήματα στο εξωτερικό για την παραγόμενη από αυτά ηλεκτρική ενέργεια και μάλιστα στην αιχμή του φορτίου του συστήματος.

Σε συνέχεια των ανωτέρω αλλά και της συνάντησης που είχαμε στο ΥΠΕΚΑ για το θέμα την περασμένη Πέμπτη 26/7/12 και ουδόλως μας αποκαλύφθηκαν οι καταστροφικές προσθέσεις αυτές, παρακαλούμε όπως παρέμβετε ώστε να εγκαταλειφθεί άμεσα κάθε σκέψη για επιβολή εισφοράς επί του τζίρου στις εν λειτουργία Φ/Β μονάδες.