Η Ηλεκτροκίνηση και Ποιότητα της Ατμόσφαιρας σε Εθνικό και Ευρωπϊκό Επίπεδο βρίσκεται μεταξύ των 24 θεματικών συζητήσεων του ECOCITY FORUM 2018, που οργανώνεται από το ECOCITY στις 3-5 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη
Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν παράγουν ρύπους τοπικά κατά την κίνησή τους όπως τα συμβατικά οχήματα.
Οι μόνοι ρύποι τοπικά είναι σωματίδια που παράγει η φθορά των φρένων και των ελαστικών τους. Επίσης παράγουν λιγότερο θόρυβο από τα συμβατικά οχήματα. Ως αποτέλεσμα, η ηλεκτροκίνηση θεωρείται μια τεχνολογική εξέλιξη που μπορεί αποτελεσματικά να βελτιώσει την ποιότητα της ατμόσφαιρας στην πόλη. Βλέποντας όμως τη συμμετοχή των ηλεκτροκίνητων στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας, στις συνολικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους θα πρέπει αρχικά να συνυπολογιστεί η ρύπανση που προκαλεί η παραγωγή ενέργειας που απαιτείται για την κίνησή τους.
Σε χώρες σαν την Ελλάδα, που μεγάλο τμήμα της ηλεκτροπαραγωγής συνεχίζει να βασίζεται στη χρήση λιγνίτη, η περιβαλλοντική επίπτωση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων συνεχίζει να είναι σημαντική, στις περιοχές που παράγεται η απαιτούμενη ενέργεια. Μόνο η χρήση καθαρών πηγών ενέργειας (κατά βάση ανανεώσιμες πηγές) μπορεί να εξασφαλίσει ηλεκτροκίνηση η οποία κατά τη χρήση της επιβαρύνει ελάχιστα το περιβάλλον.
Εκτός όμως από τη χρήση τους, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα απαιτούν μεγάλη κατανάλωση ενέργειας και για την παραγωγή τους. Ανάλογα με το μέγεθος του οχήματος και της μπαταρίας του, η ενεργειακή ανάγκη για την παραγωγή ενός ηλεκτρικού οχήματος μπορεί να είναι έως και τριπλάσια ενός συμβατικού, αν συνυπολογιστεί η ανάγκη αντικατάστασης της μπαταρίας μια φορά στη διάρκεια ζωής του οχήματος. Επίσης, ένα ηλεκτρικό όχημα απαιτεί μεγαλύτερη ποσότητα πρώτων υλών για την παραγωγή του από ένα συμβατικό, όπως αποδεικνύεται από το μεγαλύτερο βάρος του.
Η πραγματική ωφέλεια λοιπόν από την εισαγωγή ηλεκτροκίνητων οχημάτων μπορεί να εκτιμηθεί μόνο στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας που συνυπολογίζονται η ανάγκη σε υλικά και ενέργεια για την παραγωγή και τη χρήση καθώς και τη δυνατότητα ανακύκλωσης των τμημάτων τους.
Μια τέτοια ανάλυση δείχνει ότι το πραγματικό όφελος είναι μικρότερο από αυτό που αναμένει κανείς και εμφανίζει ιδιαίτερα κατά τόπους χαρακτηριστικά, ειδικά ανάλογα με το ενεργειακό μίγμα της ηλεκτροπαραγωγής και τις μεθόδους ανακύκλωσης που χρησιμοποιούνται.
Η συζήτηση στρογγυλής τράπεζας με τίτλο “Electromobility and air quality from a Circular Economy perspective” θα αναφερθεί ακριβώς στο θέμα της βελτίωσης της ποιότητας ατμόσφαιρας με τη χρήση ηλεκτροκίνησης σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Ειδικά αυτό θα πραγματοποιηθεί σε σύγκριση με άλλες εναλλακτικές όπως η χρήση καθαρών καυσίμων και βιοκαυσίμων.
Στη συζήτηση θα συμμετάσχουν εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Γενική Διεύθυνση Περιβάλλοντος), της αυτοκινητοβιομηχανίας, της παραγωγής συμβατικών καυσίμων και βιοκαυσίμων και εκπρόσωπος διεθνούς ΜΚΟ για τις βιώσιμες μετακινήσεις. Τη συζήτηση θα συντονίσει ον Αναπληρωτής Καθηγητής κ. Λεωνίδας Ντζιαχρήστος, από το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.