Φάμελλος: Με σταθερό ευρωπαϊκό προσανατολισμό η χώρα επιτυγχάνει και τους περιβαλλοντικούς της στόχους

Ï âïõëåõôÞò ôïõ ÓÕÑÉÆÁ ÓùêñÜôçò ÖÜìåëëïò ìéëÜåé óôç óõíåäñßáóç ôçò ÏëïìÝëåéáò ôçò ÂïõëÞò ìå èÝìá çìåñçóßáò äéÜôáîçò "Åðåîåñãáóßá êáé åîÝôáóç ôïõ ó÷åäßïõ íüìïõ ôïõ Õðïõñãåßïõ Ïéêïíïìéêþí ãéá ôï ðëáßóéï áíáêåöáëáéïðïßçóçò ôùí ðéóôùôéêþí éäñõìÜôùí êáé Üëëåò äéáôÜîåéò ôïõ Õð. Ïéêïíïìéêþí", ÁèÞíá, ÓÜââáôï 31 Ïêôùâñßïõ 2015. ÁÐÅ-ÌÐÅ/ÁÐÅ-ÌÐÅ/ÓÕÌÅËÁ ÐÁÍÔÆÁÑÔÆÇ

Σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης που παραχώρησε στον Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 FM ο Αν. ΥΠΕΝ, Σωκράτης Φάμελλος, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι ένα σημαντικό στοιχείο της  μνημονιακής περιόδου ήταν η απώλεια της αξιοπιστίας της πολιτικής και ο κατακερματισμός του κοινωνικού ιστού, ενώ αυτό που χρειάζεται σήμερα η ελληνική κοινωνία είναι ένα νέο, αλλά κοινό όραμα, την έμπνευση για να προχωρήσουμε μπροστά. “Την περίοδο των μνημονίων μέσα στην κατεδάφιση της κοινωνίας υπήρξε και κοινωνικός αυτοματισμός και κυριαρχία του ατομικού έναντι του συλλογικού”, είπε προσθέτοντας ότι “το δόγμα “ο σώζων εαυτό σωθήτω” στην πράξη σήμαινε και  ότι κάποιοι κυκλοφορούσαν στα υπουργικά γραφεία και επωφελούνταν από αυτή την πρόσβαση, σε καιρό κρίσης. Τώρα, βγαίνοντας από την κρίση, μπορούν να υλοποιηθούν πολιτικές που αφορούν και συμφέρουν τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών, όμως δεν μπορούμε να ξεχνάμε ποιες πολιτικές μας έφεραν ως εδώ”.

Σε αυτό το πλαίσιο “δημιουργήθηκε σκοπίμως η αντίθεση ανάμεσα στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα, ένα λανθασμένο στερεότυπο, γιατί ξέρουμε ότι δεν μπορεί να υπάρξει ιδιωτικός τομέας  χωρίς την παρουσία δυνατού δημόσιου τομέα. Μια δυνατή και αξιόπιστη χώρα χρειάζεται ισχυρό και σοβαρό δημόσιο τομέα, όπως και μία χώρα δεν μπορεί να υπάρχει αν δεν έχει παραγωγικό ιδιωτικό τομέα. Για παράδειγμα, στον τομέα του περιβάλλοντος είναι η ίδια η επιχειρηματική κοινότητα που ζητά πύκνωση των περιβαλλοντικών ελέγχων προκειμένου να διασφαλίζονται οι κανόνες του ανταγωνισμού”, συνέχισε ο Αν. ΥΠΕΝ.

Στη συνέχεια, ερωτηθείς για το ζήτημα του διαχωρισμού κράτους – εκκλησίας ο Σωκράτης Φάμελλος ανέφερε ότι η πρόταση συμφωνίας αποτελεί μια σημαντική μεταρρύθμιση, αλλά και ότι η συμφωνία για τα ζητήματα της εκκλησιαστικής περιουσίας και  της μισθοδοσίας των κληρικών ενισχύει την  αυτονομία και το ρόλο της εκκλησίας, χωρίς να υποτιμούνται και να υποβαθμίζονται τα συμφέροντα της πολιτείας, ενώ ιδιαίτερα σημαντικό  είναι “το ζήτημα της θρησκευτικής ουδετερότητας να αποτυπώνεται και συνταγματικά”.

Όσον αφορά στη συνταγματική αναθεώρηση είπε ότι “δεν είναι μία απλή πολιτική πράξη, αλλά μια βαθιά  δημοκρατική, αλλά και «παιδευτική» διαδικασία για την κοινωνία. Διότι, η τοποθέτηση των εκπροσώπων των πολιτών σε βασικά ζητήματα λειτουργίας της πολιτείας αποτελεί έμπρακτη δήλωση των αιρετών προς την κοινωνία για το είδος των κοινωνικών σχέσεων και της πολιτικής που προτίθενται να υπηρετήσουν. Για παράδειγμα, το εκλογικό σύστημα που ο καθένας μας θα υποστηρίξει δηλώνει και τον σεβασμό που έχουμε ως προς την ισοτιμία των πολιτών, εφόσον αναγνωρίζουμε ή όχι το ίδιο βάρος σε όλες τις ψήφους”, σημείωσε χαρακτηριστικά ο Σωκράτης Φάμελλος σχολιάζοντας ότι η απλή αναλογική που έχει ήδη ψηφίσει η κυβέρνηση, μαζί με την συνταγματική πρόβλεψη για περιορισμό της θητείας των αιρετών, θα επιδράσουν θετικά ανοίγοντας τον δρόμο για τη συμμετοχή των πολιτών στην πολιτική και αναστέλλοντας την απαξίωση της πολιτικής από τους πολίτες.

Από την άλλη,  τα αποτελέσματα της προσπάθειας και της σκληρής δουλειάς των τελευταίων χρόνων θα αποδοθούν στην κοινωνία, δίνοντας της προοπτική, είτε πρόκειται για επιστροφή  αναδρομικών, είτε για μείωση σχεδόν κατά 35% των ασφαλιστικών εισφορών αγροτών, ελεύθερων επαγγελματιών, επιστημόνων και μικρομεσαίων, είτε για επιδότηση του ενοικίου ή μείωση του ΕΝΦΙΑ και του φόρου των επιχειρήσεων. “Όλα αυτά δηλώνουν ότι αλλάζουν τα πράγματα στη χώρα μας και συνδυάζονται με την μείωση της ανεργίας, την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και την κατάργηση κατώτατου και υποκατώτατου μισθού”,  ενώ συμπλήρωσε ότι και σε επιμέρους θέματα, όπως είναι τα “κόκκινα” δάνεια αποτελεί δέσμευση της κυβέρνησης  ότι για την περίπτωση της πρώτης κατοικίας θα υπάρχει επέκταση του Νόμου Κατσέλη-Σταθάκη, αλλά όχι για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές.

Επίσης, σχολίασε το γεγονός ότι υπήρχαν κάποιοι εντός και εκτός της χώρας που συνηγορούσαν στην προληπτική γραμμή στήριξης, για να υπάρχει συνέχεια των μνημονιακών δεσμεύσεων και επιβολή νέων μέτρων εις βάρος της κοινωνίας. Σε αντίθεση, “η κυβέρνηση όχι μόνο δεν ασπάζεται αυτή τη λογική, αλλά έχει ήδη δημιουργήσει “μαξιλάρι” ασφαλείας  για τη χώρα μας, ώστε η χώρα όχι μόνο να έχει βγει από το πρόγραμμα επιτήρησης, αλλά να έχει και καθαρό περιθώριο σταθερής χρηματοδότησης,  τουλάχιστον δύο ετών.  Σε μια δύσκολη εποχή για την αγορά ομολόγων παγκοσμίως, ακόμα και των ΗΠΑ,  οι επιλογές της κυβέρνησης μας έδωσαν τη δυνατότητα όχι μόνο να μην επηρεαζόμαστε από τέτοιου τύπου κρίσεις, αλλά να πετύχουμε ταυτόχρονα και ρύθμιση του χρόνου που για μια περίοδο 15 ετών μας δημιουργεί δημοσιονομική ασφάλεια”.  Τόνισε δε  τη σπουδαιότητα της πολιτικής και δημοσιονομικής σταθερότητας για την προσέλκυση των μεγάλων επενδύσεων στη χώρα μας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι εάν η κατάσταση δεν είχε σταθεροποιηθεί τα τελευταία 3,5 χρόνια, δεν θα εξελίσσονταν τα μεγάλα ενεργειακά έργα όπως ο ΤΑP, ο αγωγός IGB από τη Βουλγαρία στην Αλεξανδρούπολη, η μεγάλη σύνδεση φυσικού αερίου Ισραήλ – Κύπρου με την Κεντρική Ευρώπη κ.α.

Ερωτηθείς για τα θέματα του χαρτοφυλακίου του, συγκεκριμένα για τις πρόσφατες, θετικές ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την ικανοποίηση των στόχων που έχει η Ελλάδα για το 2020 στον τομέα της κλιματικής αλλαγής, όπου ήδη έχουμε πιάσει τους στόχους για τις αέριες εκπομπές, αλλά και την προαναγγελία των στοιχείων προόδου της χώρας μας στους τομείς του φυσικού περιβάλλοντος, της διαχείρισης του νερού, των αποβλήτων κλπ., ο Αν. ΥΠΕΝ σημείωσε ότι “το 2015, μέσα στην κρίση και στις μεγάλες αλλαγές στη χώρας μας, στο ΥΠΕΝ αποφασίσαμε να αλλάξουμε την αρνητική πραγματικότητα και στην περιβαλλοντική διαχείριση. Απόδειξη ήταν η εκπόνηση μέσα στο 2015 του νέου Εθνικού Σχεδιασμού Διαχείρισης Αποβλήτων και στη συνέχεια όλων των Περιφερειακών Σχεδιασμών”.

“Σε αυτό τον Σχεδιασμό δεν προβλέπεται πουθενά η ύπαρξη ΧΥΤΑ, κάτι που απαγορεύεται και από τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 2030 είναι η ταφή να φτάνει στο 10%, δηλαδή στην ουσία επιτρέπεται μόνο η ταφή μικρού κλάσματος και μόνο επεξεργασμένων υπολειμμάτων. Άρα, από τους ΧΥΤΑ περνάμε στους ΧΥΤΥ και κανένα έργο ταφής ανεπεξέργαστων απορριμμάτων δεν θα χρηματοδοτείται πλέον από ευρωπαϊκούς πόρους”, ανέφερε ο Αν. ΥΠΕΝ προσθέτοντας ότι το 2015, όταν ανέλαβε αυτή η κυβέρνηση, η χώρα είχε περίπου 300 ΧΑΔΑ, 293 για την ακρίβεια, για τους οποίους την περίοδο 2013-14 είχε επιδικαστεί στη χώρα από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο υψηλότατο πρόστιμο ύψους περίπου 10 εκατ. ευρώ ανά εξάμηνο:

“Με όλους τους περιορισμούς μιας μνημονιακής περιόδου, χωρίς δυνατότητα προσλήψεων επιπλέον προσωπικού, που είναι αναγκαίο για όλες αυτές τις αλλαγές, προσπαθούμε ταυτόχρονα να νομοθετήσουμε για την ανακύκλωση, να βρούμε χρηματοδότηση για να αλλάξουμε την κακή πρακτική, να κλείσουμε τους ΧΑΔΑ για να γλιτώσουμε το πρόστιμο και να λειτουργούμε τουλάχιστον σωστά τους ΧΥΤΑ. Αποτέλεσμα των προσπαθειών είναι αυτή τη στιγμή σήμερα να υπάρχουν μόνο 14 ενεργοί ΧΑΔΑ και ως εκ τούτου το πρόστιμο να έχει μειωθεί θεαματικά στα 2.8 εκατ. ευρώ”, σημείωσε και επανέλαβε ότι η χωριστή συλλογή των οργανικών και των ανακυκλώσιμων είναι πλέον υποχρεωτική με νόμο και θα εφαρμοστεί το 2019, ενώ υπάρχει διαθέσιμη χρηματοδότηση των Δήμων πανελλαδικά, περίπου 200 εκατ. ευρώ, για την αγορά καφέ κάδων, ειδικών απορριμματοφόρων για τα οργανικά και βιοαπόβλητα και κομποστοποιητών.

Επιπλέον, ο Αν. ΥΠΕΝ ενημέρωσε ότι το πρόστιμο που αντιστοιχεί στα βιομηχανικά επικίνδυνα απόβλητα και την μη αδειοδοτημένη διάθεσή τους και αφορά στον ιδιωτικό τομέα ήταν της τάξης των 2.1 εκατ. ευρώ το εξάμηνο και απομειώθηκε σε 1.6 εκατ. ευρώ. “Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν χώροι επεξεργασίας επικίνδυνων αποβλήτων και οι βιομηχανίες υποχρεούνται να μεταφέρουν στο εξωτερικό τα επικίνδυνα απόβλητά τους. Οι παραγωγοί έχουν αναλάβει την μεταφορά των αποβλήτων τους στο εξωτερικό ενώ παράλληλα προετοιμάζονται πρωτοβουλίες και επενδύσεις για τη δημιουργία αδειοδοτημένων και ασφαλών μονάδων επεξεργασίας των επικίνδυνων βιομηχανικών αποβλήτων”.

Τέλος, σχετικά με τα πρόστιμα που αφορούν στα υγρά απόβλητα ο Σωκράτης Φάμελλος αναφέρθηκε στο Θριάσιο Πεδίο, όπου δεν υπήρχε ικανοποιητικός αριθμός συνδέσεων των αποχετεύσεων των πολιτών σε μια σύγχρονη μονάδα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων και είχε ως αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί η χώρα με ένα πρόστιμο ύψους 3.28 εκατ. ευρώ, το οποίο ήδη έχει μειωθεί στο 1.9 εκατ. ευρώ. “Γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια από το ΥΠΕΝ να προχωρήσουν τα έργα αποχέτευσης και να συνδεθούν οι κατοικίες. Τα τέλη σύνδεσης στο δίκτυο επιδοτούνται, υπάρχουν χρηματοδοτήσεις και από την ΕΥΔΑΠ και είναι παράλογο να υπάρχει έτοιμο ένα μεγάλο έργο και να εξακολουθούμε να πληρώνουμε πρόστιμα”, σχολίασε, ενώ για τα πέντε μεγάλα έργα βιολογικών καθαρισμών στα Μεσόγεια ανέφερε ότι ολοκληρώνονται σύντομα, μετά από πολυετείς καθυστερήσεις. “Πρόσφατα αδειοδοτήθηκε η μεγάλη εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων στη Ραφήνα, ενώ προχωράνε τα έργα και σε Μαρκόπουλο, Νέα Μάκρη, Κορωπί και Αρτέμιδα. Όμως,  πέρα από τις χρηματοδοτήσεις σε όλα τα έργα αποβλήτων απαιτείται και πολιτική συμφωνία, διότι οι χωροθετήσεις δεν είναι κάτι απλό”.

“Η Ελλάδα στα ζητήματα του περιβάλλοντος έχει σταθερό ευρωπαϊκό προσανατολισμό και επιτυγχάνει τους στόχους της. Σε αυτή την πορεία θέλουμε τον πολίτη παρόντα, συμμέτοχο και αρωγό στην προσπάθεια για την προστασία του κοινού αγαθού που είναι το περιβάλλον της χώρας μας. Από την πλευρά μας εξασφαλίζουμε μεταξύ άλλων την διαφάνεια και την πρόσβαση στην περιβαλλοντική πληροφορία που κατά τη γνώμη μας αποτελεί τον καταλύτη της  δημοκρατικής διαδικασίας. Όμως το περιβάλλον απαιτεί από όλους μας να αλλάξουμε καταναλωτική και παραγωγική συμπεριφορά”, κατέληξε ο Αν. ΥΠΕΝ.