Μοριάς ’21: Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εκπαιδευτικές δράσεις του προγράμματος για μαθητές 10-14 ετών

Το πρόγραμμα ΜΟΡΙΑΣ ’21 – μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου και της Costa Navarino – ολοκλήρωσε με επιτυχία δύο διαφορετικές εκπαιδευτικές δράσεις που συνδέονται με την επέτειο της Επανάστασης, για παιδιά 10-14 ετών. Πρόκειται για τον πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό «Τα Δέντρα Μιλούν» καθώς και για το πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ – Η.Π.Α. / Φιλελληνισμός στην Ελληνική Επανάσταση 1821», μια επετειακή δράση αδελφοποίησης σχολείων της Περιφέρειας Πελοποννήσου με σχολεία ομογενών των Η.Π.Α. 

To πρόγραμμα «Τα Δέντρα Μιλούν», είχε ως στόχο να συνδέσει την ιστορία με το περιβάλλον. Ελιές, πλατάνια, φοίνικες, δρύες και βελανιδιές πήραν σχεδόν ανθρώπινη μορφή, απέκτησαν μνήμη και συνείδηση και παρουσίασαν τις ιστορίες τους. Πάνω από 500 μαθητές ήρθαν σε επαφή με τη φύση και την ιστορία τους, γνώρισαν το παρελθόν τους και απέδωσαν με το δικό τους δημιουργικό τρόπο τη σχέση των αιωνόβιων δέντρων και της Επανάστασης με το σήμερα, συμμετέχοντας σε μία ή περισσότερες από τις κατηγορίες: 

  1. Δημιουργία πρωτότυπου βίντεο 
  2. Δημιουργία πρωτότυπου podcast
  3. Δημιουργία πρωτότυπης ποιητικής σύνθεσης

Οι νικητές του μαθητικού διαγωνισμού (ατομικές και ομαδικές συμμετοχές) ανά κατηγορία είναι:

Ποίηση:

  • 1ο βραβείο / Μοριάς21- Γυμνάσιο Διαβολιτσίου
  • 2ο βραβείο  /Δημοτικό Τραγούδι – Γυμνάσιο Κορίνθου
  • 3ο βραβείο / Πλατάνι του Αγώνα – Εσπερινό Γυμνάσιο Αμαλιάδας
  • 4ο βραβείο – διάκριση / Τα δέντρα μιλούν – Ε. Κοντόγιωργα (ατομική συμμετοχή)

Βίντεο:

  • 1ο βραβείο / Τα Δέντρα μιλούν – Δημοτικό Σχολείο Λάλα Ηλείας 
  • 2ο βραβείο / Ένα τοπίο – Ελληνογαλλική Σχολή Jean d’ Arc 
  • 3ο βραβείο / Μια γριά βελανιδιά θυμάται – 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Λάρισας 
  • 4ο βραβείο – διάκριση / Τα δέντρα που μιλούν – Γ. Κοδέλλας (ατομική συμμετοχή)

Podcast:

  • 1ο βραβείο / Το ρεσάλτο – Δημοτικό Σχολείο Κορώνης 
  • 2ο βραβείο / Ο φίλος του Κολοκοτρώνη – 2ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμαριάς 
  • 3ο βραβείο / Βελανιδιά – Θ. Διονυσόπουλος (ατομική συμμετοχή)
  • 4ο βραβείο – διάκριση / Η ιστορικός του μέλλοντος – Γυμνάσιο Άστρους Αρκαδίας

Στις επιτροπές συμμετείχαν καταξιωμένοι ακαδημαϊκοί και επαγγελματίες, οι οποίοι δεν γνώριζαν τα στοιχεία των συμμετεχόντων κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης: 

  1. Πρωτότυπο βίντεο: Βασίλειος Πουλόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Λευτέρης Χαρίτος, Σκηνοθέτης και Μαρίνα Παπατσώνη, Γενική Διευθύντρια Ανάπτυξης και Εταιρικών Υποθέσεων ΤΕΜΕΣ
  2. Πρωτότυπο podcast: Μαρία Κουρή, Λέκτορας Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Λευτέρης Χαρίτος, Σκηνοθέτης και Νατάσα Γλαράκη, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Δράσεων Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου
  3. Πρωτότυπη σύνθεση ποιήματος: Έλενα Παπαλεξίου, Επίκουρος Καθηγήτρια Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Έλση Δημουλά, Διαχειρίστρια ποιητικής κληρονομιάς και Ξενοφών Κάππας, Γενικός Διευθυντής του Ιδρύματος Καπετάν Βασίλη & Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου

Το πρόγραμμα «Τα Δέντρα Μιλούν», υλοποιήθηκε με την υποστήριξη του Olayan Group και σε συνεργασία με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Καλαμάτας, το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τα βραβεία νέων τεχνολογιών προσφέρονται από τις εταιρείες Public & Samsung Electronic Greece S.M.S.A.

Στο δεύτερο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, «ΕΛΛΑΔΑ – Η.Π.Α. / Φιλελληνισμός στην Ελληνική Επανάσταση 1821», πάνω από 100 μαθητές ερεύνησαν, συζήτησαν και δημιούργησαν ψηφιακές παρουσιάσεις για τον Αμερικανικό Φιλελληνισμό στην Ελληνική Επανάσταση, οι οποίες παρουσιάστηκαν στα σχολεία τους και στις πλατφόρμες επικοινωνίας του Μοριάς ‘21. Σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Πελοποννήσου και τον οργανισμό The Hellenic Initiative σχολεία της Περιφέρειας Πελοποννήσου αδελφοποιήθηκαν με σχολεία των Η.Π.Α. και ενεργοποίησαν μία κοινή αναζήτηση και δημιουργία, η οποία πραγματοποιήθηκε με ψηφιακές συναντήσεις & ανταλλαγή emails. 

Τα σχολεία που συμμετείχαν στο πρόγραμμα (10ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας, 4ο Δημοτικό Σχολείο Ναυπλίου,  5ο Γυμνάσιο Καλαμάτας, A.Fanits  – Brooklyn), επέλεξαν μία από τις παρακάτω θεματικές: 

  • Προκήρυξη της Μεσσηνιακής Συγκλήτου προς τον Αμερικανικό λαό, 25 Μαρτίου 1821 – Η αντίδραση του Αμερικανικού λαού, λογίων και πολιτικών, με στόχο την προβολή κοινών αξιών των 2 λαών και σημείων αλληλεπίδρασης 
  • Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 κι ο τόπος μου – Χαρτογράφηση μέσω της προφορικής ιστορίας και σημαντικών ιστορικών γεγονότων των σημείων καταγωγής των μαθητών 
  • Αμερικανικός φιλελληνισμός και δημόσιος χώρος– Έρευνα και εντοπισμός σημείων σε Ελλάδα και Η.Π.Α, που συνδέονται με Αμερικανούς φιλέλληνες (αγάλματα & ονόματα οδών στην Ελλάδα) και η σύνδεση με τον ελληνικό πολιτισμό (ονόματα πόλεων & αρχιτεκτονική κτηρίων στις Η.Π.Α.)