Οι παρατηρήσεις του ΣΕΦ επί του σχεδίου νόμου

Μετά την ψήφιση δυο σημαντικών νομοθετημάτων, του ν.3468/2006 και του ν.3851/2010, που καθόρισαν το πλαίσιο για την ανάπτυξη των ΑΠΕ στη χώρα μας, η Πολιτεία επιχειρεί με διαρκείς, συχνά αλληλοαναιρούμενες και σποραδικές ρυθμίσεις να ”ελέγξει” την εξαγγελθείσα μετάβαση προς την “πράσινη” εποχή. Το αποτέλεσμα των άστοχων αυτών ρυθμίσεων είναι αποκλειστικά η απώλεια επενδυτικών ευκαιριών και θέσεων εργασίας και η οικονομική καταστροφή όσων εμπιστεύτηκαν τις υποσχέσεις τις Πολιτείας.

Ο Σύνδεσμος Εταιριών Φωτοβολταϊκών κρίνει το σχέδιο νόμου που δόθηκε για διαβούλευση στις 16/4/2013:

Αποσπασματικό, γιατί το ΥΠΕΚΑ δεν παρουσιάζει για διαβούλευση το σύνολο των προτάσεών του που αφορούν στην αναμόρφωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και ιδιαίτερα των ΑΠΕ. Είναι κοινό μυστικό ότι επίκειται η υπογραφή υπουργικής απόφασης που θα μειώνει και πάλι τις εγγυημένες τιμές για τα νέα φωτοβολταϊκά, όπως και ότι εξετάζονται σενάρια για το “εθελοντικό κούρεμα” των ταριφών σε λειτουργούντα έργα.

Αναποτελεσματικό, γιατί δεν αντιμετωπίζει το μείζον πρόβλημα της αγοράς αυτή τη στιγμή, που είναι η “παύση πληρωμών” του ΛΑΓΗΕ και τα προβλήματα ρευστότητας στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Το ΥΠΕΚΑ δείχνει να συνεχίζει και “εμπιστεύεται” το άδικο και αναποτελεσματικό μέτρο της έκτακτης εισφοράς, την οποία μάλιστα θεωρεί ότι μπορεί να αναπροσαρμόζει κατά το δοκούν, οδηγώντας πολλούς επενδυτές σε απόγνωση και αδυναμία πληρωμών των υποχρεώσεων τους προς τις τράπεζες και τις φορολογικές αρχές, χωρίς να δεσμεύεται σε κάποιο χρονοδιάγραμμα αποκατάστασης του προβλήματος.

Αντιαναπτυξιακό, γιατί βάζει αδικαιολόγητο και οριστικό τέλος στην ανάπτυξη της αγοράς φωτοβολταϊκών, επιτείνει την επενδυτική ανασφάλεια και οδηγεί σε κλείσιμο εταιριών και απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας, σε μια περίοδο που η ανεργία είναι το μείζον κοινωνικό πρόβλημα και η επανεκκίνηση της ανάπτυξης το μέγα ζητούμενο.

Το ΥΠΕΚΑ οφείλει να δώσει την πλήρη εικόνα των πρωτοβουλιών που προτίθεται να λάβει, για να καταστεί σαφές στην αγορά ποιοι είναι επιτέλους οι όροι του παιχνιδιού και για να γνωρίσουν οι καταναλωτές τι ακριβώς ενισχύουν όταν πληρώνουν τέλη μέσω των λογαριασμών του ηλεκτρικού ρεύματος. Οφείλει επίσης να δώσει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για την άρση του συνόλου των στρεβλώσεων στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, που φαίνεται να παραπέμπεται και πάλι στις καλένδες (π.χ. κατάργηση του Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους για τις μονάδες φυσικού αερίου, εγγυοδοσία για τη διατήρηση της δέσμευσης ηλεκτρικού χώρου από την 1/1/2015!, κ.λπ).

Το ΥΠΕΚΑ οφείλει επίσης να εξηγήσει γιατί προτείνει τη συνέχιση της αναστολής αδειοδότησης νέων φωτοβολταϊκών, καθιστώντας μάλιστα τους περιορισμούς ακόμη αυστηρότερους, όταν τα νέα φωτοβολταϊκά δεν θα επιβαρύνουν τον ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ και τους καταναλωτές. Είναι σαφές πως τα συσσωρευμένα χρέη του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ δεν οφείλονται στα συστήματα που πρόκειται να εγκατασταθούν μελλοντικά. Δεδομένου ότι τα συστήματα αυτά θα αποζημιώνονται με ταρίφες αρκετά χαμηλές και συγκρίσιμες με το κόστος των υπολοίπων ενεργειακών τεχνολογιών (συμβατικών ή ΑΠΕ), δεν θα προκληθεί διεύρυνση του χρέους του ΛΑΓΗΕ. Αντίθετα η διατήρηση της αναστολής αδειοδότησης θα συνεχίσει να συντηρεί το παρεμπόριο αδειών.

Όπως απέδειξαν και σχετικές μελέτες του ΑΠΘ για λογαριασμό του ΣΕΦ, μπορούμε να υπερδιπλασιάσουμε τον εθνικό στόχο για τα φωτοβολταϊκά ως το 2020, χωρίς να επιβαρύνουμε περαιτέρω τους καταναλωτές. Γι’ αυτό ο ΣΕΦ ζητά την άρση της αναστολής αδειοδότησης νέων φωτοβολταϊκών και την αύξηση του εθνικού στόχου για τα φωτοβολταϊκά. Ζητά επίσης την απόσυρση του εν λόγω σχεδίου νόμου και την ένταξη των ρυθμίσεών του, όπως θα αναμορφωθούν μετά την τρέχουσα διαβούλευση, σε έναν νέο νόμο πλαίσιο που θα ρυθμίζει συνολικά και αποτελεσματικά τα θέματα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.