Τα πλεονεκτήματα του υπεύθυνου επιχειρείν

Ο τρόπος του επιχειρείν αλλάζει: Οι ανάγκες και οι απαιτήσεις των πελατών εξελίσσονται, ενώ οι αναδυόμενες τεχνολογίες επιτρέπουν νέους τρόπους εργασίας. Οι αλυσίδες εφοδιασμού αλλάζουν και νέες αγορές ανοίγουν. Μια πιο βαθιά τεχνολογικά συνδεδεμένη γενιά αναδύεται, και το να γνωρίζεις περισσότερα για τον κόσμο δημιουργεί τεράστιες ευκαιρίες, ειδικά για τις επιχειρήσεις.

Στο πλαίσιο αυτό χρειάζεται μία μορφή οικονομίας της αγοράς, στην οποία οι επιχειρήσεις δεν σκέφτονται μόνο τις βραχυπρόθεσμες αποδόσεις, αλλά και την οικοδόμηση μακροπρόθεσμα βιώσιμων επιχειρηματικών πρακτικών που δημιουργούν οικονομική, περιβαλλοντική και κοινωνική αξία. Για να υπάρξουν περισσότερες αειφόρες επιχειρήσεις σε μία υπεύθυνη -και χαμηλών εκπομπών άνθρακα- οικονομία, πρέπει να αυξήσουμε την ταχύτητα και το εύρος των αλλαγών προς το «υπεύθυνο επιχειρείν» και να λειτουργήσουμε με έναν πιο συνεκτικό τρόπο: Nα διασφαλίσουμε δηλαδή ότι το υπεύθυνο επιχειρείν βρίσκεται στο επίκεντρο όλων των πτυχών της επιχειρηματικής δραστηριότητας και δεν αποτελεί αρμοδιότητα ενός μόνο τμήματος. Να αναπτύξουμε επίσης νέες συνδέσεις και συνεργασίες, που θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να υιοθετήσουν μια πιο συλλογική προσέγγιση στις δραστηριότητές τους.

Το υπεύθυνο επιχειρείν δεν είναι μια συναλλαγή μεταξύ των ανθρώπων, του πλανήτη και του κέρδους. Οι εταιρείες θα πρέπει να επεκτείνουν τους δεσμούς μεταξύ κοινωνικής και οικονομικής προόδου και να αναζητήσουν καινοτόμους τρόπους ενσωμάτωσης υπεύθυνων επιχειρηματικών πρακτικών στον πυρήνα τους. Δυστυχώς, το χάσμα μεταξύ των επιχειρήσεων εκείνων που η στρατηγική και η πρακτική τους αγκαλιάζει την αειφορία και των υπολοίπων είναι μεγάλο. Οι πρώτες θα επιβιώσουν και θα αναπτυχθούν. Προκειμένου να βοηθήσουμε τις επιχειρήσεις να καταλάβουν γιατί το υπεύθυνο επιχειρείν αποτελεί τη σωστή και βιώσιμη επιλογή, θα πρέπει να τους παρέχουμε ικανά επιχειρήματα και αποδεικτικά στοιχεία.

Η έρευνα που διενήργησε πρόσφατα το Business in the Community (BITC) σε συνεργασία με το Cranfield School of Management, σχετικά με τα οφέλη μιας επιχείρησης που αγκαλιάζει την υπευθυνότητα στο παρόν και το μέλλον, κατέδειξε πάνω από 60 επιχειρηματικά οφέλη τα οποία, ταξινομημένα κατά σχετικότητα και περιγραφή, συγκεντρώνονται σε εννέα βασικές κατηγορίες, η σειρά των οποίων αντιπροσωπεύει τη συχνότητα με την οποία παρατέθηκαν, τόσο από παραδείγματα επιχειρήσεων όσο και από επιστημονικές εργασίες:
1. Αξία εμπορικού σήματος (brand value) και φήμη
2. Εργαζόμενοι και μελλοντικό εργατικό δυναμικό
3. Επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα
4. Μείωση κινδύνων και διαχείριση κινδύνων
5. Άμεσο οικονομικό αντίκτυπο
6. Οργανωτική ανάπτυξη
7. Επιχειρηματική ευκαιρία
8. Υπεύθυνη ηγεσία
9. Βιώσιμη ανάπτυξη σε μακροοικονομικό επίπεδο

Τα δύο τελευταία επιχειρηματικά οφέλη μόλις πρόσφατα άρχισαν να αναδύονται και να γίνονται εμφανή στις επιχειρήσεις, αλλά αυξάνονται διαρκώς σε συχνότητα αναφοράς, αποδεικνύοντας ότι θα αποτελέσουν μελλοντικές τάσεις στην οικοδόμηση υπεύθυνων οργανισμών.
Αν θέλουμε λοιπόν να υποστηρίξουμε τις επιχειρήσεις να αντιληφθούν σε ποιους τομείς δραστηριοτήτων θα πρέπει να αξιολογήσουν τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους στο ταξίδι τους αυτό προς την αειφορία, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι τα ανωτέρω επτά επιχειρηματικά οφέλη, καθώς και οι δύο μελλοντικές τάσεις, αποτελούν τους κρίσιμους παράγοντες βάσει των οποίων επιχειρήσεις και οργανισμοί θα πρέπει να βαδίσουν για την οικοδόμηση μακροπρόθεσμα βιώσιμων επιχειρηματικών πρακτικών.

*Ο Γιώργος Μαύρος  είναι μέλος Δ.Σ. του Ινστιτούτου Εταιρικής Ευθύνης (CRI) & Διευθύνων Σύμβουλος PRC Group The Management House.

Αναδημοσίευση από το τεύχος 41 του περιοδικού CSR Review.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here