Την Τρίτη 21 Νοεμβρίου 2023 πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το Συνέδριο “Sustainable Mobility & Road Safety” που συνδιοργάνωσε το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» με το Economist Impact Events for Greece, Cyprus, Malta and SE υπό την αιγίδα του Πανεπιστημίου Πατρών στο πλαίσιο του 7ου Sustainability Summit for south-east and the Mediterranean στο Divani Apollon Palace & Thalasso στην Αθήνα.
Το Συνέδριο συντόνισαν ο κύριος Alasdair Ross, countries editor οf The Economist – The World Ahead και η κυρία Βασιλική Δανέλλη–Μυλωνά, Πρόεδρος Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» ενώ παρευρέθηκαν επικεφαλής ευρωπαϊκών και διεθνών θεσμικών Oργάνων και φορέων, επιχειρηματίες και εμπειρογνώμονες από το χώρο της Οδικής Ασφάλειας οι οποίοι παρουσίασαν νέες ιδέες και προτάσεις, αντάλλαξαν καλές πρακτικές και συζήτησαν ανοιχτά μέσω ενός ουσιαστικού και εποικοδομητικού διαλόγου για το κρίσιμο θέμα της Οδικής Ασφάλειας και της Βιώσιμης Κινητικότητας.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρο το Συνέδριο εδώ.
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε τις βασικές επισημάνσεις κάθε Ομιλητή.
Χρήστος Μπούρας, Πρύτανης Πανεπιστημίου Πατρών
Το γεγονός ότι το πανεπιστήμιο Πατρών υπήρξε το πρώτο πανεπιστήμιο στη χώρα που υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» αποκάλυψε από το βήμα του Economist ο πρύτανης του ιδρύματος Χρήστος Μπούρας. Στο πλαίσιο αυτού του μνημονίου, όπως ανέφερε ο κ. Μπούρας, τα δύο τμήματα –τα οποία εκπαιδεύουν νηπιαγωγούς και δασκάλους– θα εισαγάγουν σεμιναριακά μαθήματα εκπαίδευσης των φοιτητών και των φοιτητριών, έτσι ώστε και αυτοί με τη σειρά τους όταν πάνε στα νηπιαγωγεία και στα σχολεία της χώρας να μπορούν να εκπαιδεύσουν και να διδάξουν τα νέα παιδιά θέματα οδικής ασφάλειας και οδικής προστασίας.
Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος, Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»
Στη δράση και τους στόχους του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» αναφέρθηκε η πρόεδρός του Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, τονίζοντας πως «εδώ και 18 χρόνια αγωνιούμε και αγωνιζόμαστε για την οδική ασφάλεια, για την προστασία της ζωής στους δρόμους, με όραμα έναν κόσμο χωρίς τροχαία δυστυχήματα, έναν κόσμο όπου δεν θα θρηνούμε θανάτους και τραυματισμούς στον δρόμο, έναν κόσμο που τον αξίζουμε και τον έχουμε πολλή ανάγκη».
Σύμφωνα με την κ. Δανέλλη-Μυλωνά, «το Ινστιτούτο κατάφερε να αναδείξει το θέμα της οδικής ασφάλειας ψηλά στην πολιτική ατζέντα και μέσα από τα προγράμματα και τις εκστρατείες ενημέρωσης». Παράλληλα, σκοπό έχει να ευαισθητοποιήσει την κοινωνία και να παρακινήσει την πολιτεία να θέσει την οδική ασφάλεια σε προτεραιότητα, καθώς –όπως είπε– το θέμα της ασφαλούς και βιώσιμης μετακίνησης είναι πάρα πολύ σημαντικό.
Jean Todt, Ειδικός Απεσταλμένος του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ για την Οδική Ασφάλεια
Η διασφάλιση ασφαλών και βιώσιμων οδικών μεταφορών είναι ζωτικής σημασίας σε έναν κόσμο που συνεχώς αστικοποιείται, όπως ανέφερε σε μήνυμα που έστειλε ο Ειδικός Απεσταλμένος του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών για την Οδική Ασφάλεια Jean Todt. Σύμφωνα με τον κ. Todt, ένα σύστημα μπορεί να είναι βιώσιμο μόνο αν εξασφαλίζει την ασφάλεια όλων των χρηστών. «Υπάρχει ένας στενός δεσμός μεταξύ της ασφάλειας και της βιωσιμότητας», είπε και πρόσθεσε πως «απαιτείται δέσμευση από τις ηγεσίες για ανάληψη δράσης και βεβαίως επενδύσεις από όλες τις κυβερνήσεις, μαζί με πολυμερή συμμετοχή από όλους τους τομείς της κοινωνίας.
«Στόχος είναι να μειώσουμε τον αριθμό των θυμάτων στους δρόμους μέχρι το 2030. Να τους μετατρέψουμε από επικίνδυνα μέρη σε βιώσιμα συστήματα σχεδιασμένα γύρω από τους ανθρώπους», επεσήμανε χαρακτηριστικά.
Γιώργος Πατούλης, Περιφερειάρχης Αττικής
Στόχος της Περιφέρειας Αττικής αποτελεί η ανάπτυξη της βιώσιμης κινητικότητας καθώς και η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, έτσι ώστε η χώρα μας σε κοινή πορεία με την Ευρωπαϊκή Ένωση να καταφέρει να φτάσει στο σημείο να μη χάνεται καμία ζωή στην άσφαλτο, τόνισε ο Περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης σε μήνυμα που έστειλε στον κύκλο εργασιών για τη βιώσιμη κινητικότητα και την οδική ασφάλεια. Ο κ. Πατούλης αναφέρθηκε στο στρατηγικό σχέδιο της Περιφέρειας Αττικής για την οδική ασφάλεια, σημειώνοντας –μεταξύ άλλων– τη βελτίωση του οδοστρώματος, την αναβάθμιση του οδοφωτισμού, τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος και την ενίσχυση προσβασιμότητας.
Μάξιμος Σενετάκης, Υφυπουργός Ανάπτυξης
Μήνυμα πως η ανάπτυξη της έρευνας και της καινοτομίας οφείλει να έχει κεντρικό ρόλο στο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, έστειλε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Μάξιμος Σενετάκης. «Καινοτομία παντού, στον δημόσιο τομέα, στην επιχειρηματικότητα, στον τρόπο που σκεφτόμαστε και αντιλαμβανόμαστε τις μεταβολές γύρω μας στην αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων», τόνισε. Ταυτόχρονα, σημείωσε πως η εθνική στρατηγική για την έρευνα και την καινοτομία ιεραρχεί εκ νέου τις προτεραιότητες και προσβλέπει στη βελτίωση των υποδομών, στη δημιουργία και προσέλκυση ταλέντων, στη χρηματοδότηση της τεχνολογικής καινοτομίας, στην οικονομική αποτελεσματικότητα και στην προστασία της διανοητικής ιδιοκτησίας. Σε ό,τι αφορά την ψηφιοποίηση και τη στροφή προς «πράσινες» λύσεις μέσα από την επιστημονική έρευνα και την καινοτομία, ο κ. Σενετάκης επεσήμανε πως «στο υπουργείο Ανάπτυξης είμαστε πρόθυμοι να στηρίξουμε ενεργά τέτοιες προσπάθειες μέσω των πυλώνων της έρευνας και της καινοτομίας».
Μιχάλης Κατρίνης, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος, ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής
Στην έννοια της βιωσιμότητας που αναφέρεται στην ικανότητα μιας κοινωνίας, μιας οικονομίας ή ενός συστήματος να ικανοποιεί τις τρέχουσες ανάγκες, χωρίς όμως να θέτει σε κίνδυνο τη δυνατότητα των μελλοντικών γενεών να ικανοποιούν τις δικές τους ανάγκες, στάθηκε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Μιχάλης Κατρίνης. Υπό το βάρος μάλιστα των προκλήσεων που θέτει πλέον η κλιματική αλλαγή, ο κ. Κατρίνης σημείωσε πως η βιωσιμότητα δεν αποτελεί απλά έναν γενικόλογο στόχο που πρέπει να επιτευχθεί, αλλά ένα θεμελιακό πλαίσιο σχεδιασμού και στρατηγικής σε κάθε τομέα άσκησης πολιτικής. Επιπλέον, αναφορικά με τα πρότζεκτ βιώσιμης κινητικότητας, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής τόνισε ότι –όπως και όλες οι παρεμβάσεις για τις βιώσιμες, ανθεκτικές και έξυπνες πόλεις– προϋποθέτουν και αυτά ένα ρυθμιστικό πλάνο και μια σειρά από προαπαιτούμενα. «Κυρίως όμως βασίζονται στη στρατηγική απόφαση και την πολιτική βούληση της εκάστοτε κυβέρνησης. που θα πρέπει να πιστεύει και να υποστηρίζει και τις αρχές αλλά και τη φιλοσοφία αυτή. Και η δική μου παράταξη έχει και τη βούληση, αλλά και το σχέδιο να υλοποιήσει αυτήν τη στρατηγική», κατέληξε.
Ελένη Παλαιολόγου, Αναπλ. Επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα
Στον στόχο της ΕΕ και της Ελλάδας ειδικότερα να μειώσουν και εν τέλει να μηδενίσουν τα θανατηφόρα τροχαία, αναφέρθηκε από το βήμα του συνεδρίου η αναπλ. επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα Ελένη Παλαιολόγου. Όπως σημείωσε, η Ελλάδα έχει στόχο να φτάσει μεσοπρόθεσμα στους 46 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, που είναι ο μέσος όρος των δυστυχημάτων στην ΕΕ από 61 σήμερα. Μπορεί δε να το πετύχει αυτό με τις επενδύσεις που προωθούνται στις μεταφορές, ήτοι περίπου 76 εκατ. ευρώ του ΕΣΠΑ που προορίζονται για την οδική ασφάλεια, 500 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για 150 έργα σε περιφέρειες και δήμους και επιπλέον χρηματοδότηση της ΕΤΕπ.
20.000 άνθρωποι σκοτώνονται σε τροχαία δυστυχήματα ετησίως στην ΕΕ, ενώ πολλοί περισσότεροι είναι οι τραυματισμοί, σύμφωνα με στατιστικά που παρέθεσε η κ. Παλαιολόγου. Πρόσθεσε ότι το κόστος αυτών των συμβάντων αντιστοιχεί στο 3% του ΑΕΠ στην ΕΕ. Στο πλαίσιο αυτό έχει τεθεί ο φιλόδοξος στόχος από την ΕΕ για μηδενικές απώλειες μέχρι το 2050, σύμφωνα με την ίδια, η οποία αναφέρθηκε και στον ενδιάμεσο στόχο για μείωση στο 50%. Σημείωσε ωστόσο πως το όραμα για την επίτευξη του στόχου μηδενικών απωλειών απαιτεί χρηματοδότηση υποδομών για ασφαλείς δρόμους, ασφαλή χρήση, καλή περίθαλψη, ασφαλή οχήματα κ.ο.κ.
Μάνος Βράιλας, Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Αυτοκινητοδρόμων και Υποδομών με Διόδια (Hellastron)
Η Hellastron διαχειρίζεται τις μεγαλύτερες σε έκταση οδικές υποδομές που κατασκευάστηκαν στη χώρα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Αυτοκινητοδρόμων και Υποδομών με Διόδια Μάνο Βράιλα, ο οποίος αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνονται ώστε αυτές oι υποδομές να συντηρούνται και στον βαθμό ευθύνης του φορέα να οικοδομείται ανθεκτικότητα έναντι ακραίων φαινομένων όπως οι κακοκαιρίες Ιανός και Daniel. Η κλιματική κρίση δοκιμάζει τη βιωσιμότητα των υποδομών αλλά για την ανθεκτικότητά τους απαιτείται νέος σχεδιασμός από την πολιτεία, είπε.
Από την πλευρά τους οι εταιρείες εκμετάλλευσης έργων παραχώρησης του φορέα (Αττική Οδός, Γέφυρα, Εγνατία Οδός, Νέα Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός και Κεντρική Οδός), που αποτελούν ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο 2.160 χλμ., προωθούν επενδύσεις τόσο στην αναβάθμιση υφιστάμενων όσο και στην κατασκευή νέων υποδομών, όπως ανέφερε ο κ. Βράιλας. Πρόσθεσε ότι αξιοποιούν νέα υλικά, προωθούν φωτισμό led, διαθέτουν τηλεφωνικό αριθμό έκτακτης ανάγκης με προσδιορισμό της γεωγραφικής θέσης του καλούντος, ενώ επενδύουν σταθερά στην πράσινη κινητικότητα. Σημείωσε επίσης ότι για τον ευρωπαϊκό στόχο μηδενικών θανάτων η ΕΕ έχει καθιερώσει οκτώ δείκτες, εκ των οποίων οι δύο αφορούν τους αυτοκινητοδρόμους: για την ασφάλεια υποδομών και την περίθαλψη μετά από τροχαίο. Οι εταιρείες εκμετάλλευσης έργων παραχώρησης μετρούν αυτούς τους δείκτες και εφαρμόζουν πολιτικές για την περαιτέρω βελτίωσή τους, όπως εξήγησε ο κ. Βράιλας.
Αθανασία Οικονόμου, Τομεάρχης Υποδομών της Νέας Δημοκρατίας
Θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι τα νέα έργα υποδομής είναι ανθεκτικά σε μελλοντικές κλιματικές αλλαγές, σύμφωνα με την Τομεάρχη Υποδομών της Νέας Δημοκρατίας Αθανασία Οικονόμου, που αναφέρθηκε στις πρόνοιες που ενσωματώνονται στον υπό αναθεώρηση κανονισμό για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), όπου ο σιδηρόδρομος κατέχει δεσπόζουσα θέση.
Σε επίπεδο διαδρόμων, η βασική αλλαγή για την Ελλάδα, όπως εξήγησε, είναι η κατάργηση του Orient-East Med Corridor (OEM) και η είσοδος δύο νέων διαδρόμων: του Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Μεταφορών Δυτικών Βαλκανίων–Ανατολικής Μεσογείου και του Ευρωπαϊκού Διαδρόμου Βαλτικής–Μαύρης Θάλασσας–Αιγαίου. Όπως σημείωσε η Οικονόμου, η προστιθέμενη αξία της οικοδόμησης ενός δικτύου με κοινά τεχνικά πρότυπα, στη βάση της οικονομικής στήριξης από την ΕΕ για την Ελλάδα, με την τρέχουσα αναθεώρηση ενισχύεται από παράγοντες όπως:
- Η περαιτέρω προώθηση της συνδεσιμότητας, καθώς αναβιώνει η σύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία και διαμορφώνεται συνέχεια δικτύων προς Αλβανία.
- Η προώθηση της κάθετης δικτύωσης της χώρας, με τριμερή συνεργασία με Βουλγαρία και Ρουμανία.
- Ο στρατηγικός ρόλος του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης για τις μεταφορές, την ενέργεια και την ασφάλεια στην περιοχή.
- Η αναβάθμιση του ρόλου της χώρας ως συνομιλητή στην αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών για την εξαγωγή Ουκρανικών σιτηρών μετά την κατάρρευση της συμφωνίας του Βοσπόρου.
Michael Woodford, Εκτελεστικός Πρόεδρος, Safer Roads Foundation
Η Ελλάδα έχει εξαιρετικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, αλλά εκτός των εθνικών οδών το οδικό δίκτυο έχει πολλά προβλήματα, σύμφωνα με τον Michael Woodford, εκτελεστικό πρόεδρο του Safer Roads Foundation, ο οποίος σημείωσε ότι παγκοσμίως 3,7 εκατ. άνθρωποι σκοτώνονται κάθε μέρα από τροχαία δυστυχήματα. Από την εμπειρία του στην Ελλάδα σημείωσε μια σειρά από κακές πρακτικές, καθώς πολλοί οδηγοί δεν χρησιμοποιούν ζώνες ασφαλείας, δεν φορούν κράνη, ενώ ευθύνη για δυστυχήματα φέρουν και οι υποδομές, εξήγησε. Υπάρχουν σημεία στους δρόμους που δεν είναι ορατά τα σήματα ή τα φανάρια και σημεία που δεν υπάρχουν πεζοδρόμια, συμπλήρωσε. Ο κ. Woodford απέδωσε επίσης πολλά ατυχήματα στις υψηλές ταχύτητες, καθώς πολλοί οδηγοί δεν σέβονται τα όρια ταχύτητας αλλά και στις μορφολογικές ιδιαιτερότητες της Ελλάδας, με πολλούς δύσβατους δρόμους. Πρόσθεσε ότι βοηθητικά λειτουργούν τα σήματα ειδοποίησης του οδηγού, με μεγάλες πινακίδες στο οδικό δίκτυο που προειδοποιούν για δυνητικό κίνδυνο, η μεγαλύτερη παρουσία της Τροχαίας, η εγκατάσταση περισσότερων πεζοδρόμων, καμερών κ.ο.κ..
Maria Krafft, Διευθύντρια Βιωσιμότητας και Ασφάλειας Κυκλοφορίας,
Διοίκηση Μεταφορών της Σουηδίας
Έμφαση στην οδική ασφάλεια ως βασική συνιστώσα στον σχεδιασμό των υποδομών και στον προγραμματισμό των μεταφορών έδωσε η διευθύντρια Βιωσιμότητας και Ασφάλειας Κυκλοφορίας της Διοίκησης Μεταφορών της Σουηδίας Maria Krafft, μιλώντας για τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ που συνδέονται με το θέμα. Ειδικότερα, σημείωσε ότι οι αρχές για ένα ασφαλές οδικό σύστημα αφορούν τον τρόπο σχεδίασης της υποδομής, την κυκλοφορία ασφαλών οχημάτων με τις κατάλληλες ταχύτητες αλλά και την τόνωση της συμπεριφοράς ασφαλούς οδήγησης. Όπως ανέφερε η κ. Maria Krafft, τα θέματα συμπεριφοράς έχουν ως επί το πλείστον επικεντρωθεί στους ανθρώπους και λιγότερο στην ευθύνη των μεταφορών και των εταιρειών στο πλαίσιο των διαδρομών των στόλων τους. Πρόσθεσε ότι οι χώρες, οι εταιρείες, οι οργανισμοί πρέπει να διαχειριστούν εξίσου όλα εκείνα τα ζητήματα που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην υγεία, την ισότητα ή το κλίμα. Επικαλέστηκε δε σουηδική μελέτη που διαπιστώνει ότι σχεδόν οι μισοί θάνατοι στο οδικό δίκτυο συμβαίνουν στις αλυσίδες εφοδιασμού από ιδιωτικούς και δημόσιους οργανισμούς και αναφέρθηκε σε εργαλεία για τις επιδόσεις των εταιρειών στην οδική ασφάλεια, όπως ο δείκτης οδικής ασφάλειας FIA.
Ζωή Χριστοφόρου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Οι νέες τεχνολογίες έχουν συνεισφέρει στη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας, αλλά δεν είναι αυτό το μόνο ζητούμενο, σύμφωνα με την επίκουρη καθηγήτρια Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών Ζωή Χριστοφόρου, η οποία αναφέρθηκε στο θέμα της διάδοσης της τεχνολογίας. Μίλησε για την αδιαμεσολάβητη σχέση υπηρεσίας-χρήστη, φέρνοντας ως παράδειγμα την περίπτωση της Uber και τη νέα τάση, τα ηλεκτρικά πατίνια που χρησιμοποιούνται από 100 εκατ. χρήστες παγκοσμίως. Όπως είπε, η δημοφιλία τους οφείλεται στα πολλά τους πλεονεκτήματα, μεταξύ των οποίων ότι είναι φιλικά στο περιβάλλον συγκρινόμενα με άλλα ΜΜΜ, είναι ευέλικτα και προσφέρουν στον χρήστη ευχάριστη ταξιδιωτική εμπειρία. Επιπλέον, σύμφωνα με την κ. Χριστοφόρου, καταλαμβάνουν λίγο χώρο στη στάθμευση και στην αποθήκευση στα αστικά διαμερίσματα, ενώ μεταφέρονται και στα ΜΜΜ. Πάντως, όπως ανέφερε, τα ατυχήματα με πατίνια δεν καταγράφονται όπως θα έπρεπε, υπογραμμίζοντας ότι στο οικοσύστημα μεταφορών θα πρέπει υπάρχουν υποδομές ειδικά για πατίνια και να επικαιροποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο για τους χρήστες.
Έφη Μπούρα, Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων, DIAGEO Southern Europe
Η ΕΕ εκτιμά πως περίπου 25% των θανάτων στην άσφαλτο οφείλεται σε οδηγούς που κατανάλωσαν αλκοόλ, ανέφερε η διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων της DIAGEO Southern Europe Έφη Μπούρα. Η Ελλάδα, όπως σημείωσε, είναι 4η μεταξύ των χωρών της ΕΕ όπου η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι συχνότερη. Προηγούνται το Βέλγιο, η Γαλλία και η Ελβετία, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας και Μεταφορών. Οι χώρες που αντιμετωπίζουν πιο αποτελεσματικά τη μείωση ατυχημάτων που οφείλονται σε οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ χρησιμοποιούν έναν συνδυασμό: σωστό νομοθετικό πλαίσιο, αποτελεσματική επιβολή του νόμου, καθώς και δημόσιες και ιδιωτικές εκστρατείες ευαισθητοποίησης, όπως εξήγησε η κ. Μπούρα.
Το παγκόσμιο πλαίσιο των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης ανάγει το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων στην κοινή ευθύνη, ενώ το ίδιο συμβαίνει με την ΕΕ που στοχεύσει να μειώσει κατά 50% τα τροχαία ατυχήματα, πρόσθεσε. Η εκπρόσωπος της DIAGEO Southern Europe σημείωσε επίσης –μεταξύ άλλων– ότι ειδικά στην Ελλάδα υπάρχουν στρεβλώσεις, με τη συζήτηση να επικεντρώνεται σε «βαριά και ελαφριά ποτά», χωρίς έλεγχο στην κατανάλωσή τους. Πρόσθεσε ότι η αλλαγή συμπεριφοράς χρειάζεται και επένδυση, ενώ επίσης αναφέρθηκε και στις επιτυχημένες εκστρατείες που έχουν υλοποιηθεί.
Γιώργος Σπηλιόπουλος, CMO, Hellas Direct
Το οδικό δίκτυο έχει βελτιωθεί πολύ, σύμφωνα με τον CMO της Hellas Direct Γιώργο Σπηλιόπουλο, ο οποίος αναφέρθηκε σε λύσεις για τη μείωση των ατυχημάτων. Όπως είπε, είμαστε στον σωστό δρόμο ως προς τις υποδομές, αλλά υστερούμε σε ό,τι αφορά την ηλικία των οχημάτων που επηρεάζει την οδική ασφάλεια. Από την εμπειρία του στη διαχείριση στόλου άνω από 5.000 οχημάτων, ο κ. Σπηλιόπουλος σημείωσε ότι η πιθανότητα ατυχήματος πολλαπλασιάζεται για οχήματα άνω της πενταετίας και επεσήμανε την ανάγκη να αντικατασταθούν 2,3 εκατ. από τα περίπου 5 εκατ. οχήματα στη χώρα, κυρίως αυτά από 2ο χέρι. Όπως είπε, στην Ελλάδα έχουμε τον πιο «γερασμένο» στόλο, συγκριτικά με τον μέσο όρο της ΕΕ, πάνω από 15 έτη από 12 έτη αντίστοιχα. Η πιθανότητα ατυχήματος μειώνεται κατά 35% για οχήματα έως 5 ετών και στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αντικατασταθεί ο «γερασμένος» στόλος στην Ελλάδα με νέα ασφαλή οχήματα, υπογράμμισε. Για αυτό, απαιτείται επένδυση 34 δισ. ευρώ, σημείωσε ο κ. Σπηλιόπουλος, προσθέτοντας ότι τα παλαιά οχήματα επιβαρύνουν περισσότερο το περιβάλλον.
Manuel Picardi, Γενικός Γραμματέας, Ευρωπαϊκή Ένωση Σχολών Οδήγησης (EFA)
Για τον εκσυγχρονισμό των αδειών οδήγησης μίλησε ο γενικός γραμματέας της Ευρωπαϊκής Ένωσης Σχολών Οδήγησης (EFA) Manuel Picardi, αναφερόμενος στο ευρωπαϊκό πλαίσιο και στις διαδικασίες για την επικαιροποίηση των πιστοποιήσεων που θα συνεισφέρουν στην αναβάθμιση του επιπέδου εκπαίδευσης των οδηγών και των προτύπων οδήγησης στην Ευρώπη. Όπως ανέφερε, υπάρχει ντιμπέιτ μετά τον Μάρτιο, που παρουσιάστηκε η σχετική οδηγία. Αν και έχουν βελτιωθεί οι υποδομές, δεν έχει αλλάξει η οδική συμπεριφορά, η οποία πρέπει να επίσης να βελτιωθεί για να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα, σημείωσε. Αναφέρθηκε –μεταξύ άλλων– στην οικολογική οδήγηση, που κατά την άποψή του πρέπει να ενσωματωθεί στο νέο πλαίσιο, όπως και τα διάφορα είδη αδειών για τις μοτοσυκλέτες, τα μοτοποδήλατα, τα πατίνια κ.ο.κ. Γίνονται βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει να αλλάξουν οι συνήθειες και οι οδηγοί να είναι σκεπτόμενοι και να έχουν συνείδηση, υπογράμμισε κλείνοντας ο κ. Picardi.
Lee Wallis, Επικεφαλής Φροντίδας Έκτακτης Ανάγκης, Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ)
Είναι σημαντική η πρόληψη των ατυχημάτων, αλλά η φροντίδα πρέπει να εστιάζεται κυρίως στη φροντίδα μετά το ατύχημα, σύμφωνα με τον Lee Wallis, επικεφαλής Φροντίδας Έκτακτης Ανάγκης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Όπως είπε, ο ίδιος και η ομάδα του συνεργάζονται με τα υπουργεία Υγείας σε διάφορες χώρες προκειμένου να συνεισφέρουν στην επίτευξη του στόχου για μείωση των ατυχημάτων στα οδικά δίκτυα κατά 50%. Σημείωσε τον σημαντικό ρόλο της τεχνολογίας, που βοηθά στη βελτίωση των συστημάτων με την ενσωμάτωση αλγορίθμων για έγκαιρη ενημέρωση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης αλλά και με την αξιοποίηση των αυτόνομων και έξυπνων οχημάτων. Ωστόσο, όπως ανέφερε, συχνά δεν υπάρχουν δομές για άμεση επέμβαση σε ένα συμβάν παρά την έγκαιρη ειδοποίηση. Άρα, υστερεί η ποιότητα της περίθαλψης που απαιτείται σε μια κρίσιμη ώρα μετά από ένα ατύχημα, σύμφωνα με τον Lee Wallis, που σημείωσε ότι το σύστημα απόκρισης στα οδικά ατυχήματα, σε πολλές χώρες, είναι το ίδιο που διαχειρίστηκε τις προκλήσεις της πανδημίας. Υπάρχουν εργαλεία που μπορούν να αξιοποιήσουν οι κυβερνήσεις, όπως π.χ. τα κλινικά δεδομένα και τα προγράμματα εκπαίδευσης για επαγγελματίες υγείας, πρόσθεσε κλείνοντας την εισήγησή του.
Ταξίαρχος Χρήστος Παπαφιλίππου, Διευθυντής της Δ/νσης Τροχαίας Αττικής
Στις νέες τεχνολογίες που εισάγονται στις υπηρεσίες της Τροχαίας αναφέρθηκε ο διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής Ταξίαρχος Χρήστος Παπαφιλίππου. Όπως ανέφερε, αξιοποιούνται για την διαχείριση του χρόνου λειτουργίας των σηματοδοτών προκειμένου να μειωθεί ο κυκλοφοριακός φόρτος, για την επικοινωνία μεταξύ των οδηγών οχημάτων της υπηρεσίας και για την πρόληψη ατυχημάτων μέσω της ενημέρωσης των οδηγών για πιθανούς κινδύνους στην πορεία τους. Ο κ. Παπαφιλίππου σημείωσε ότι ο οδηγός είναι στο επίκεντρο της προσοχής των νέων συστημάτων που αξιοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη και τεχνολογίες μηχανικής μάθησης που αναβαθμίζουν υφιστάμενες δυνατότητες, καθιστώντας πιο εύκολη την πρόβλεψη και την αναγνώριση των κινδύνων. Ωστόσο, υπάρχουν ακόμη ζητήματα προς επίλυση στη διαχείριση των νέων τεχνολογιών, υπογράμμισε, όπως π.χ. με τα αυτόνομα οχήματα στην περίπτωση εμπλοκής τους σε τροχαίο, καθώς δεν είναι ξεκάθαρο πώς θα πρέπει να χειριστεί το περιστατικό η αστυνομική αρχή.