Blake Mycoskie, ο απόλυτος social entrepreneur

Συνέντευξη στoν ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΟΥΚΑΛΑ

O Blake Mycoskie είναι ο απόλυτος social entrepreneur. Eίναι ο ιδρυτής της TOMS Shoes, που για κάθε ζευγάρι παπούτσια που πουλάει χαρίζει ακόμα ένα σε παιδιά που έχουν ανάγκη. Στο CSR Review αναλύει το μοντέλο «Οne for One» που εφαρμόζει και εξηγεί τι σημαίνει κοινωνικά υπεύθυνο επιχειρείν.

Το 2006 ο Βlake Mycoskie βρέθηκε για διακοπές στην Αργεντινή και ανακάλυψε τα Alpargata, παραδοσιακά παπούτσια που φορούσαν οι αγρότες της περιοχής για αιώνες. Παράλληλα, ήρθε σε επαφή με τη μεγάλη φτώχεια που μάστιζε τη λατινοαμερικανική χώρα και η οποία δεν επέτρεπε σε πολλά παιδιά να έχουν παπούτσια. Επέστρεψε στο Los Angeles με 250 ζευγάρια παπούτσια στην τσάντα του και την ιδέα για μια νέα εταιρεία: την TOMS Shoes, η οποία για κάθε ζευγάρι που θα πουλούσε θα προσέφερε ένα άλλο σε κάποιο παιδί που το είχε ανάγκη. Έτσι γεννήθηκε το μοντέλο One for Οne, που εφαρμόζει πλήρως και ευθύς εξαρχής η TOM’S. Eίναι χαρακτηριστικό πως όταν κατόρθωσε να πουλήσει τα πρώτα 10.000 ζευγάρια παπούτσια, ο Mycoskie επέστρεψε στην Αργεντινή με φίλους και συγγενείς και μοίρασε ο ίδιος 10.000 ζευγάρια σε παιδιά σε ανάγκη.

Πώς ξεκίνησε η TOMS; Ποιο ήταν το αρχικό σας όραμα; Τι ακριβώς περιλαμβάνει το μοντέλο «One for One»;

Το 2006 ταξίδεψα για διακοπές στην Αργεντινή. Εκεί συνάντησα εθελοντές που βοηθούσαν τα παιδιά να αποκτήσουν παπούτσια,
προσπαθώντας να συγκεντρώσουν σχετικές δωρεές. Μου ήταν σαφές και ξεκάθαρο πως αυτά τα παιδιά χρειάζονταν παπούτσια
για να πάνε στο σχολείο και να προστατέψουν τα πόδια τους, ήθελα, όμως, να διασφαλίσω πως θα αποκτούσαν ένα επιπλέον
ζευγάρι παπούτσια. Ένα ζευγάρι ακόμη που θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν όταν το πρώτο φθαρεί ή δεν τους κάνει πια.
Έτσι, λοιπόν, σκέφτηκα πως αν μπορούσα να ξεκινήσω μια επιχείρηση, η οποία θα είχε τη δυνατότητα να προσφέρει ακριβώς
αυτό, τότε θα μπορούσα να είμαι σίγουρος πως τα παιδιά αυτά θα αποκτούν τα παπούτσια που χρειάζονται, ξανά και ξανά. Αυτή
ήταν η στιγμή που πραγματικά συνέλαβα την ιδέα. Ήταν αυτό που στις ΗΠΑ λέμε «ah-ha moment» για μένα. Οι περισσότεροι
βλέπουν τα προβλήματα στον Τρίτο Κόσμο και μία λέξη έρχεται κατευθείαν στο μυαλό τους: Φιλανθρωπία. Στο δικό μου μυαλό,
όμως, ήρθε μια άλλη λέξη: entrepreneurship. Γι’ αυτό ξεκίνησα την TOMS σαν μία κερδοσκοπική επιχείρηση, η οποία λειτουργεί με βάση το One for One μοντέλο. Ήξερα πως εάν μπορούσα να πείσω τους ανθρώπους, τόσο να αγοράζουν τα παπούτσια μας όσο και να συνεχίζουν να το κάνουν, τότε θα μπορούσαμε κι εμείς με τη σειρά μας να συνεχίσουμε να προσφέρουμε. Αυτό θα έλυνε το πρόβλημα που είδα στην Αργεντινή.

Πώς έχει εξελιχθεί και αναπτυχθεί η εταιρεία; Επίσης, πόσα παιδιά έχει βοηθήσει;

Τον Ιούνιο του 2011 η εταιρεία παρουσίασε τη δεύτερη προσπάθειά της, η οποία επίσης ακολουθεί το μοντέλο One for One. Πρόκειται για την TOMS Eyewear, η οποία βοηθάει αυτούς που έχουν ανάγκη σε θέματα όρασης, προσφέροντας συνταγογραφούμενα οπτικά, ιατρική βοήθεια, ακόμη και σωτήριες για την όραση χειρουργικές επεμβάσεις. Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, μέχρι σήμερα η TOMS έχει προσφέρει περισσότερα από 2 εκατομμύρια ζευγάρια νέα και αχρησιμοποίητα παπούτσια σε παιδιά που τα έχουν ανάγκη. Επίσης, έχει συμβάλλει στην αποκατάσταση της όρασης περισσοτέρων από 100.000 ανθρώπων σε όλο τον κόσμο.

Με ποια κριτήρια επιλέγετε τους προμηθευτές και τους λιανέμπορους με τους οποίους συνεργάζεστε;

Έχουμε δημιουργήσει συγκεκριμένες ομάδες γι’ αυτά τα κανάλια, οι οποίες μας βοηθούν να αναγνωρίσουμε τους καλύτερους συνεργάτες για εμάς. Μας βοηθούν να επιλέγουμε συνεργάτες που θα μας συνδράμουν με τη σειρά τους να προσφέρουμε μέσω των TOMS One for One προϊόντων στους ανθρώπους που τα χρειάζονται σε όλο τον κόσμο.

Ποια θα λέγατε πως υπήρξε η μεγαλύτερη πρόκληση που κληθήκατε να αντιμετωπίσετε σε αυτή την πορεία ανάπτυξης της TOMS;

Καθώς είμαστε ένα ταχέως αναπτυσσόμενο παγκόσμιο brand, είναι πολύ σημαντικό για μας να παραμένουμε πιστοί στις ρίζες μας και να θυμόμαστε πάντα τους λόγους για τους οποίους ιδρύσαμε την TOMS. Μερικές φορές είναι εύκολο να παρασυρθείς από το περιβάλλον των γρήγορων ρυθμών και να επικεντρωθείς μονάχα στο πώς μπορείς να φτάσεις από το σημείο Α στο σημείο Β. Θα πρέπει όμως συνεχώς να υπενθυμίζουμε στους εαυτούς μας τους λόγους για τους οποίους κάνουμε ό,τι κάνουμε – και αυτό είναι να υλοποιούμε το μοντέλο One for One για να βοηθάμε εκείνους που βρίσκονται σε ανάγκη σε όλο τον κόσμο.

Στο βιβλio σας «Start Something that Matters» κάνετε λόγο για τον «Ευσυνείδητο Καπιταλισμό» (Conscious Capitalism). Μπορείτε να μας εξηγήσετε τι εννοείτε με αυτόν τον όρο και ποια είναι τα πλεονεκτήματά του για την κοινωνία, τις επιχειρήσεις και τους πελάτες;

Το επιχειρείν και η φιλανθρωπία δεν είναι πλέον αμοιβαία αποκλειόμενες έννοιες. Η περίπτωση της TOMS αποδεικνύει πως μια επιχείρηση που έχει στόχο το κέρδος μπορεί να διατηρεί ένα πρόγραμμα που προσφέρει παπούτσια και «όραση» σε ανθρώπους που πραγματικά τα χρειάζονται. Οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν αγορές που τους βοηθούν να κάνουν τη διαφορά για κάποιον άλλο κάπου στον κόσμο.

Θεωρείτε πως οι πελάτες εκτιμούν και επιβραβεύουν τις επιχειρήσεις που επιστρέφουν αξία στις κοινότητες, εντός των οποίων δραστηριοποιούνται;

Απόλυτα. Έχουμε συνεπείς, τακτικούς πελάτες επειδή γνωρίζουν πως με κάθε αγορά κάποιου προϊόντος της TOMS που κάνουν, βοηθούν κάποιον που βρίσκεται σε ανάγκη κάπου στον κόσμο. Ένας μέντορας κάποτε μου είπε πως «όσα περισσότερα δίνεις, τόσο περισσότερο ζεις» (The more you give, the more you live) και το πιστεύω απόλυτα.

Θεωρείτε πως η λεγόμενη κοινωνική επιχειρηματικότητα (social entrepreneurship) θα γίνει πιο δημοφιλής στο προσεχές μέλλον; Τι θα συμβουλεύατε αυτούς που θέλουν να επιχειρήσουν τη δική τους προσπάθεια στο συγκεκριμένο πεδίο;

Θεωρώ πως πρόκειται για κάτι που είναι σήμερα στο μυαλό πολλών ανθρώπων και κάτι που πολλοί ήδη εφαρμόζουν. Είναι συναρπαστικό να βλέπω νέες start-up επιχειρήσεις να ξεκινούν τη δραστηριότητά τους διαθέτοντας παρόμοια businesss models με το δικό μας. Επίσης είναι εξίσου συναρπαστικό να βλέπω μεγάλες καθιερωμένες επιχειρήσεις να σκέφτονται τρόπους να ενσωματώσουν την προσφορά στην καθημερινή λειτουργία και πρακτική τους.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον για την TOMS;

Τα τελευταία χρόνια είμαστε επιτυχημένοι χάρη στα παπούτσια και τα οπτικά μας και έχουμε κατορθώσει να βοηθάμε αυτούς που βρίσκονται σε ανάγκη σε όλο τον κόσμο. Αναμφίβολα θα χρησιμοποιήσουμε το μοντέλο One for One για να ανταποκριθούμε και σε άλλες ανάγκες. Δεν γνωρίζω ακόμη πότε ή πώς θα γίνει αυτό, αλλά μείνετε συντονισμένοι.

* Αναδημοσίευση από το τεύχος 42 του CSR Review.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here