Οι επιχειρήσεις (πάντα) στο πλευρό των ΜΚΟ

Είναι γεγονός πως η παρατεταμένη οικονομική ύφεση έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τόσο την ελληνική οικονομία όσο και την ποιότητα ζωής των Ελλήνων. Το CSR Review με το παρόν θέμα επιχειρεί να διερευνήσει σε ποιο βαθμό έχει επηρεάσει η οικονομική ύφεση το έργο των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων, καθώς και ποια είναι η δική τους οπτική στην ελληνική οικονομία του σήμερα, με τις ανάγκες για κοινωνική προσφορά μεγαλύτερες από ποτέ.

 Οι χορηγοί μας είναι το οξυγόνο μας

Ο Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος, Πρόεδρος του οργανισμού Χαμόγελο του Παιδιού δήλωσε: «Το Χαμόγελο του Παιδιού προσπαθεί καθημερινά και ποικιλοτρόπως να εξασφαλίζει χορηγίες σε είδη, υπηρεσίες και χρηματικές δωρεές, προκειμένου να καλυφθεί ο τεράστιος και εξαιρετικά ευρύς όγκος αναγκών που αντιμετωπίζουν τα παιδιά που βρίσκονται σε ανάγκη. Σήμερα, παρ’ όλο που ακόμα και οι εταιρείες βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση, συνεχίζουν να μας στηρίζουν. Οι χορηγοί μας είναι το οξυγόνο μας και χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσαμε να φτάσουμε ως εδώ. Όπως φάνηκε και στα αποτελέσματα του Κοινωνικού Βαρομέτρου ASBI, Το Χαμόγελο του Παιδιού κατέχει την πρώτη θέση στη συνείδηση του κόσμου και φέτος.

Χάρη στους εθελοντές που βρίσκονται δίπλα μας καθημερινά, μπορούμε και συνεχίζουμε να στηρίζουμε τα παιδιά που έχουν ανάγκη. Το Α’ εξάμηνο του 2013 στηρίξαμε 30.088 παιδιά και τις οικογένειές τους. Η φτώχεια στην Ελλάδα δεν αφορά μόνο το φαγητό. Αφορά και την υγεία, την εκπαίδευση και γενικότερα την ποιότητα ζωής. Είμαστε κοντά σε όποιο πρόβλημα αντιμετωπίζει ένα παιδί και η οικογένειά του, με κύριο μέλημα την προστασία της αξιοπρέπειάς τους. Καθημερινά πεθαίνουν παιδιά, ψυχικά και σωματικά, και έχουμε όλοι ευθύνη γι’ αυτό. Βλέπουμε το πρόβλημα, ξέρουμε τη λύση και με τα κατάλληλα εργαλεία και γνώμονα την ποιότητα, είμαστε δίπλα σε όποιο παιδί έχει ανάγκη. Οι άνθρωποι είναι αυτοί που στελεχώνουν τις εταιρείες. Χάρη στην ευαισθησία αυτών των ανθρώπων συνεχίζουμε, εδώ και 18 χρόνια, να παλεύουμε για τα παιδιά μας» καταλήγει ο κ. Γιαννόπουλος.

Θέλουμε τις επιχειρήσεις δίπλα μας

Η Βασιλική Δανέλλη – Μυλωνά, πρόεδρος Δ.Σ. του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) Πάνος Μυλωνάς, υπογραμμίζει πως «η χώρα μας κατέχει ακόμη τη θλιβερή πρωτιά στην Ευρώπη σε θανάτους και σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαίες συγκρούσεις. Στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας, που είναι πρωτίστως θέμα παιδείας και πολιτισμού αλλά και ανάπτυξης, η αρωγή των επιχειρήσεων μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο». Αναφερόμενη στη στήριξη του έργου του Ινστιτούτου από την πολιτεία υπογραμμίζει: «Η υποστήριξη προγραμμάτων για την Οδική Ασφάλεια από την πολιτεία υπήρξε γενικότερα ανεπαρκής.

Το ίδιο όμως, δυστυχώς, συνέβη και στο πλαίσιο της ΕΚΕ, με την οικονομική κρίση να επηρεάζει δυσμενέστερα τη στήριξη των ΜΚΟ από την πλευρά των επιχειρήσεων. Εξαίρεση αποτέλεσαν μεμονωμένες εταιρείες με ευαισθησία και δέσμευση στο έργο της πρόληψης των τροχαίων συμβάντων που στήριξαν το έργο του ΙΟΑΣ. Είναι γεγονός ότι η Οδική Ασφάλεια δεν έχει επίσημα συμπεριληφθεί στους άξονες της ΕΚΕ, στοιχείο που έχει επισημάνει το Ινστιτούτο στην Ε.Ε. και στον ΟΗΕ, παρότι τα τροχαία -σύμφωνα και με τα στοιχεία του ΠΟΥ- αποτελούν παγκοσμίως 1η αιτία θανάτου νέων ηλικίας 15-29 χρονών, 2η αιτία θανάτου για τις ηλικίες 5-14 και 3η για τις ηλικίες 30-44 ετών, τις πιο τρυφερές αλλά και πιο παραγωγικές ηλικίες».

Η κυρία Δανέλλη-Μυλωνά υπογραμμίζει επίσης πως «μετά και από τη μελέτη που χρηματοδότησε το Ίδρυμα Gates, που ανέδειξε ότι οι οδικές τροχαίες συγκρούσεις αποτελούν την 1η αιτία θανάτου παγκοσμίως, η διεθνής κοινότητα φαίνεται πλέον να ανταποκρίνεται θετικά, εντάσσοντας στους στρατηγικούς της άξονες την Οδική Ασφάλεια στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των Αναπτυξιακών Στόχων της Χιλιετίας στο σχεδιασμό της αειφόρου ανάπτυξης για την περίοδο μετά το 2015».

Αναφορικά με το μέλλον αναφέρει: «Ευελπιστούμε στο πλαίσιο της ΕΚΕ μεγαλύτερο πλήθος επιχειρήσεων να στηρίξουν στο άμεσο μέλλον τις δράσεις μας, ώστε να συμβάλουν στη λύση και όχι τη διαιώνιση του προβλήματος των τροχαίων δυστυχημάτων, το οποίο έχει τραγικές συνέπειες για τον άνθρωπο, πλήττοντας την οικογένεια, την κοινωνία και την ανάπτυξη της χώρας.

Θέλουμε στον αγώνα μας να έχουμε δίπλα μας τις επιχειρήσεις, για την πρόληψη και την προστασία της ζωής στο δρόμο, για ασφαλείς μετακινήσεις – ένα ζήτημα που αποτελεί ευθύνη όλων μας αλλά και ανθρώπινο δικαίωμα και στοιχείο αειφόρου ανάπτυξης. Ο επιχειρηματικός κόσμος ο οποίος μέχρι σήμερα έδειξε ευαισθησία και κατ’ εξοχήν μας στηρίζει, ευελπιστούμε ότι παρά την οικονομική κρίση θα σταθεί αρωγός στο έργο της προστασίας της ζωής στο δρόμο – ένα ζήτημα που μας αφορά όλους!», καταλήγει η κυρία Μυλωνά.

 

Οι εταιρείες έχουν πια ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα

Η Μαριάννα Μόσχου, Πρόεδρος της ΕΛΕΠΑΠ, αναφορικά με τη συμβολή των επιχειρήσεων στο έργο της ΜΚΟ εν μέσω κρίσης δηλώνει: «Η βαθιά και παρατεταμένη ύφεση που δοκιμάζει τις αντοχές της οικονομίας και της κοινωνίας μας, έχει δημιουργήσει δυστυχώς επιπρόσθετα προβλήματα στις ήδη δυσβάσταχτες οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι ΜΚΟ. Στην ΕΛΕΠΑΠ συγκεκριμένα γίνεται πραγματικά μια υπερπροσπάθεια για να συγκεντρώσουμε τα απαραίτητα έσοδα για τη βιωσιμότητα του Ιδρύματος.

Μόνο το 14% του ετήσιου προϋπολογισμού της, ύψους 7.000.000 ευρώ καλύπτεται από την κρατική επιχορήγηση του Υπουργείου Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης, 29% από νοσήλια και ασφαλιστικά ταμεία και 5% από κληροδοτήματα. 50% του Προϋπολογισμού της, δηλαδή περίπου 3.500.000 ευρώ, η ΕΛΕΠΑΠ καταβάλλει έναν υπεράνθρωπο αγώνα για να καλυφθούν από πολύτιμες δωρεές των παλαιών και νέων φίλων της, συμμετοχή στις κοινωνικές εκδηλώσεις που διοργανώνει για παιδιά και μεγάλους και γενναιόδωρες εταιρικές χορηγίες, οι οποίες εξαιτίας της γενικότερης οικονομικής κρίσης που επικρατεί έχουν δυστυχώς μειωθεί αισθητά. Η κοινωνία χρειάζεται την ΕΛΕΠΑΠ και η ΕΛΕΠΑΠ την κοινωνία για να μπορεί να συνεχίζει να υπηρετεί το όραμά της. Ένα στα δύο ευρώ που χρειάζεται η ΕΛΕΠΑΠ, εξαρτώνται από τη στήριξη της κοινωνίας και του επιχειρηματικού κόσμου» καταλήγει.

Παράλληλα, αναφορικά με τη σύγχρονη πραγματικότητα, η κυρία Μόσχου τονίζει: «Οι επιχειρήσεις στις μέρες μας έχουν -και αυτό είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο- πιο ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα, με ενδιαφέροντα, πρωτοποριακά προγράμματα Εταιρικής Κοινωνικής Υπευθυνότητας με στόχο την κάλυψη πραγματικών και πρωταρχικών αναγκών για τον άνθρωπο. Από την άλλη, θα ήταν ανεδαφικό να ισχυριστούμε ότι η κρίση που μας ταλαιπωρεί δεν έχει αλλάξει τα μεγέθη. Αυτό που έχει όμως ουσιαστική σημασία είναι ότι έχουμε όλοι πλέον καταλάβει ότι πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά, στηριζόμενοι ο ένας στον άλλο με αλληλεγγύη, αμοιβαία προσπάθεια, εθελοντισμό και προσφορά.

Ο άνθρωπος στρέφεται στο συνάνθρωπο και οι επιχειρήσεις επιβραβεύουν την προσπάθεια αυτή. Στην ΕΛΕΠΑΠ, με τα συνθήματα «λίγα από τους πολλούς», «βοηθήστε μας να μας γνωρίσουν και οι φίλοι σας!!!», απευθύνουμε έκκληση στήριξης. «Σε καμία περίπτωση η ΕΛΕΠΑΠ δεν θέλει να στερήσει από τα παιδιά της, παιδιά με αναπηρία, τα ‘’Βήματα Ζωής’’, που τα σύγχρονα επιστημονικά και θεραπευτικά προγράμματα που εφαρμόζει τους προσφέρουν» καταλήγει.

Τα θέματα της πραγματικής ΕΚΕ

Ο Αντύπας Τζανέτος, Πρόεδρος Δ.Σ. της ΜΚΟ Praksis τονίζει: «Η συγκυρία της οικονομικής κρίσης που επικρατεί (φέτος μάλιστα σε πολύ μεγάλο βαθμό) τόσο στην Ελλάδα (που ζει δύσκολες στιγμές και αντιμετωπίζει κινδύνους και προκλήσεις που έχει φέρει κυρίως η χρηματοπιστωτική κρίση) όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς και τα νέα – και ίσως πρωτόγνωρα για τα τελευταία 35 χρόνια- κοινωνικοοικονομικά δεδομένα, που έχουν κύριο χαρακτηριστικό την οικονομική στενότητα, καθώς και την έλλειψη ρευστότητας, αγγίζουν και επηρεάζουν τη λειτουργία και ανάπτυξη των κοινωνικών ομάδων.

Είναι σαφές μάλιστα ότι το υπάρχον οικονομικό πολιτικό οικοδόμημα αποδείχθηκε ανεπαρκές, αφού βασίστηκε σε ένα αξιακό σύστημα το οποίο -προφανώς και εκ του αποτελέσματος- δεν αποδείχθηκε παραγωγικό, αφού παραγκώνισε τον ανθρώπινο παράγοντα. Όλη αυτή η οικονομική ανατρεπτική συγκυρία, υπό το πρίσμα μάλιστα των ολοένα αυξανόμενων δυσοίωνων προβλέψεων, καθιστά σχεδόν αδύνατη την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, οι οποίες μάλιστα έχουν επιδοθεί σε έναν μαραθώνιο εξοικονόμησης πόρων και μείωσης δαπανών, οι οποίες μέχρι σήμερα θεωρούνταν ζωτικές για το κοινωνικό ισοζύγιο.

Η καθημερινή ενασχόληση της Praksis με το ζωτικό κομμάτι της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης των επιχειρήσεων που παραδοσιακά επένδυαν σε αυτή την κοινωνική αναδιανομή, μας οδηγεί σε ένα βασικό συμπέρασμα: ότι δυστυχώς υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό οι οποίες συζητούν για μείωση του προϋπολογισμού τους σε ενέργειες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ). Προφανώς αναφέρονται κυρίως σε δράσεις φιλανθρωπικού χαρακτήρα και σχετικές ενέργειες χορηγικού χαρακτήρα, από τις οποίες ποτέ δεν κατάφεραν να μετρήσουν την προστιθέμενη αξία προς την επιχείρησή τους. Είναι όμως αυτή η πραγματική, η σύγχρονη ΕΚΕ; Η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι».

Αναφορικά με την οπτική της Praksis, ο κ. Τζανέτος τονίζει: «Σύμφωνα με τα αποτελέσματα όλων των ερευνών, η κοινωνία έχει γίνει αυστηρός κριτής, δεν χαρίζεται και δεν πείθεται από αποσπασματικές ενέργειες που έχουν στόχο τον εντυπωσιασμό. Ταυτόχρονα, τα θέματα που σχετίζονται με την κρίση έχουν αποκτήσει πλέον σταθερή αξία για τον καταναλωτή. Οι εταιρείες που θα δουν την ΕΚΕ ως επενδυτικό εργαλείο και εργαλείο κοινωνικής διαφοροποίησής τους ως προς τον τρόπο λειτουργίας τους, είναι σίγουρο ότι θα ανήκουν σ’ αυτές που θα κυριαρχήσουν.

Αντίστοιχα, οι εταιρείες που θα δουν την ΕΚΕ ως επένδυση θα περικόψουν περαιτέρω το «περιττό κόστος», με απρόβλεπτες συνέπειες. Τα προγράμματα ΕΚΕ είναι απαραίτητο να έχουν πολυδιάστατη εφαρμογή και να αναπτύσσονται στον τομέα της κοινωνικής προσφοράς. Είναι εμφανές ότι η σύγχρονη ΕΚΕ διαμορφώνεται και επιβραβεύεται με στόχο την προστιθέμενη αξία, τόσο στην ιδιωτική ή δημόσια επιχείρηση όσο και στους αποδέκτες στους οποίους απευθύνονται τα προγράμματα. Η ΕΚΕ της νέας δεκαετίας θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από οργανωμένες και κυρίως διαχρονικές ενέργειες προς την κοινωνία, τον πολιτισμό, το περιβάλλον, το καταναλωτικό κοινό, τους μετόχους, τους εργαζομένους, τη λειτουργία της επιχείρησης, την πολιτεία, με στόχο την προστιθέμενη αξία τόσο στην ίδια την εταιρεία όσο και στους αποδέκτες, στους οποίους απευθύνονται αυτές οι δράσεις.

Η σύγχρονη ΕΚΕ θα πρέπει να είναι επένδυση με απτά αποτελέσματα και όχι απλά ένα οικονομικό έξοδο. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, είναι ανάγκη οι επιχειρήσεις να προσανατολίζονται στην αφομοίωση του κοινωνικού τους ρόλου προσφέροντας ουσιαστικά στην κοινωνία και κατ’ επέκταση στον άνθρωπο. Σε κατάσταση οικονομικής κρίσης η ουσιαστική ΕΚΕ είναι κρίσιμο στοιχείο για την εξασφάλιση επιχειρηματικής αειφορίας και ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, εφόσον βέβαια κατανοηθεί και υλοποιηθεί με υπεύθυνο τρόπο. Και ας μην ξεχνάμε, οι δράσεις ΕΚΕ σχεδιάζονται από τον άνθρωπο για τον άνθρωπο».

Οι εταιρείες επιθυμούν να προσφέρουν

«Λόγω της δύσκολης σημερινής συγκυρίας η στήριξη από επιχειρήσεις έχει αποδειχθεί πιο απαραίτητη από ποτέ για τους οργανισμούς» αναφέρουν από τη μεριά τους οι άνθρωποι της ΜΚΟ Δεσμός. «Οι επιπτώσεις της οικονομικής ύφεσης έχουν σημαδέψει πολλά νοικοκυριά και έχουν αυξήσει δραματικά τον αριθμό αιτημάτων στήριξης. Οι ΜΚΟ, όπως και οι δημοτικές κοινωνικές υπηρεσίες, πλέον στηρίζουν μεγάλο αριθμό ανθρώπων παρέχοντας είδη πρώτης ανάγκης, ψυχοκοινωνική στήριξη, ιατρική περίθαλψη και ευρύ φάσμα υπηρεσιών και αγαθών.

Σε αυτήν τη σημαντική προσπάθεια των φορέων κοινωνικής και ανθρωπιστικής ωφέλειας, η συνεισφορά των εταιρειών είναι απαραίτητη και κρίνοντας από τις μέχρι τώρα δημιουργικές συνεργασίες του Δεσμού με περισσότερες από 80 εταιρείες, η ιδιωτική πρωτοβουλία είναι σε θέση να καλύψει σημαντικές ελλείψεις και ανάγκες για το δίκτυό του, που σήμερα αριθμεί περισσότερους από 250 οργανισμούς και φορείς σε όλη την Ελλάδα» συμπληρώνουν.

Ακόμη μας επισημαίνουν πως όπως όλα δείχνουν, «οι περισσότερες εταιρείες επιθυμούν να προσφέρουν, αλλά πιθανά δεν γνωρίζουν πού να απευθυνθούν και τον αποτελεσματικότερο τρόπο να διαμορφώσουν συνεργασίες με ΜΚΟ». Με βάση λοιπόν τη μέχρι σήμερα εμπειρία τους θεωρούν πως «με την κατάλληλη υποστήριξη, οι εταιρείες αποφασίζουν να προσφέρουν όταν διασφαλίζεται η διαφάνεια, η συμμετοχή και η λεπτομερής αναφορά αποτελεσμάτων σε κάθε βήμα της διαδικασίας της προσφοράς, πράγμα το οποίο τους παρέχει ο Δεσμός. Οι συνεργασίες αυτές πραγματοποιούνται στα πλαίσια Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης εταιρειών, ως μεμονωμένες χορηγίες ή πιο μακροπρόθεσμα project που ενεργοποιούν το ανθρώπινο δυναμικό τους, αξιοποιούν το πλεόνασμα των προϊόντων τους ή και τις υπηρεσίες που επιθυμούν να διαθέσουν».

Όπως μας λένε στις μέρες μας, κάθε δωρήτρια εταιρεία ή ιδώτης προτιμά να προσφέρει σε είδος παρά να πραγματοποιεί απλή οικονομική δωρεά απευθείας σε κάποιον οργανισμό. «Ο επιχειρηματικός κόσμος στην Ελλάδα περνάει σημαντικές δυσκολίες και σίγουρα οι χρηματικές δωρεές έχουν έρθει σε δεύτερη μοίρα λόγω στενότητας αλλά και προβληματισμού για το αν «πιάνει τόπο’’. Ο Δεσμός έρχεται να καλύψει αυτό ακριβώς το κενό. αναλαμβάνοντας να μετατρέψει οποιαδήποτε δωρεά σε δωρεά σε είδος. Επιπλέον, το πλεόνασμα σε είδη πρώτης ανάγκης είναι εξίσου σημαντικό και θα είναι πάντα» σημειώνουν χαρακτηριστικά.