To 2012 η Μαρινόπουλος Α.Ε. απέσπασε το βραβείο CSR Retail Strategy στα RETAILBUSINESS AWARDS για τα Κοινωνικά Παντοπωλεία, ενώ πριν από λίγο καιρό για το ίδιο πρόγραμμα τιμήθηκε με τη διάκριση «Συνεχής Δέσμευση και Προσφορά» των Αριστείων Εταιρικής Υπευθυνότητας του Συνδέσμου Διαφημιζομένων Ελλάδος. Μπορείτε να μας πείτε τι σημαίνουν για εσάς αυτές οι διακρίσεις;
Οι διακρίσεις στον τομέα της Εταιρικής Υπευθυνότητας είναι πάντα εξαιρετικά σημαντικές για εμάς, αλλά όπως έχουμε επισημάνει και στο παρελθόν η επιτυχία στην Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη δεν αποτιμάται με νούμερα και διακρίσεις αλλά ως ουσιαστική προσφορά σε συνανθρώπους μας που υποφέρουν.
Το σημαντικό για εμάς είναι ότι έχουμε αφιερώσει όλες μας τις δυνάμεις σε μια μακροχρόνια προσπάθεια υποστήριξης των οικονομικά ασθενέστερων, η οποία υλοποιείται επιτυχώς μέσω των Κοινωνικών Παντοπωλείων.
Η αναγνώριση αυτού του έργου μάς καθιστά περισσότερο υπεύθυνους και αφοσιωμένους σε Ενέργειες Κοινωνικής Υπευθυνότητας και μας υπενθυμίζει ότι πρέπει να κλιμακώσουμε τις προσπάθειές μας ώστε να μεγαλώσει η προστατευτική αγκαλιά των Κοινωνικών Παντοπωλείων και να περιβάλλει με φροντίδα περισσότερες ελληνικές οικογένειες αυτές τις δύσκολες στιγμές.
Πώς αποφάσισε η εταιρεία να προχωρήσει αρχικά στην καθιέρωση του θεσμού των Κοινωνικών Παντοπωλείων; Πώς ξεκίνησε η προσπάθεια και πώς συνεχίστηκε;
To 2007 φέραμε τον πρότυπο θεσμό των Κοινωνικών Παντοπωλείων στην Ελλάδα πριν από οποιονδήποτε άλλο, με γνώμονα την προσφορά στις οικογένειες που δεν μπορούν να διασφαλίσουν τα αναγκαία για την επιβίωσή τους.
Συνεργαστήκαμε με τους δήμους για τη δημιουργία ενός κοινωνικού θεσμού που έλειπε από τη χώρα και με εφαλτήριο το πρώτο Κοινωνικό Παντοπωλείο που ιδρύσαμε με το Δήμο Αθηναίων, επεκτείναμε το θεσμό σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη.
Από την πρώτη στιγμή η προσπάθεια αυτή κατέκτησε τις καρδιές μας και οφείλω να επισημάνω ότι όλοι οι άνθρωποι της Μαρινόπουλος έχουμε συμβάλλει με όλες μας τις δυνάμεις στην ενδυνάμωση του θεσμού.
Θεωρούμε ότι έχουμε φτάσει το θεσμό σε ένα καλό επίπεδο, έχοντας δείξει το δρόμο για άλλες πρωτοβουλίες αυτού του είδους σε άλλες εταιρείες και φορείς.Ωστόσο, η οικονομική κρίση επιτάσσει δυστυχώς την ενσωμάτωση και άλλων δικαιούχων στο Πρόγραμμα, συνεπώς ο σχεδιασμός μας στρέφεται προς αυτήν την κατεύθυνση.
Έχετε κάποια στοιχεία αναφορικά με τον αριθμό των ανθρώπων που έχουν στηρίξει τα Κοινωνικά Παντοπωλεία; Ποιο το ύψος των επενδύσεων στις οποίες έχει προχωρήσει η Μαρινόπουλος για το σκοπό αυτό;
Όλα αυτά τα χρόνια από την ίδρυση του θεσμού, η τροφοδοσία και λειτουργία των Κοινωνικών Παντοπωλείων γίνεται αποκλειστικά με πόρους της Μαρινόπουλος Α.Ε. και είναι συνεχής και αδιάλειπτη, ακολουθώντας τα ίδια μοντέλα που εφαρμόζουμε στα καταστήματά μας.
Συνολικά, η εταιρεία μας έχει επενδύσει περίπου 10.000.000 ευρώ για τη λειτουργία και τροφοδοσία των Παντοπωλείων. Τα τρία αυτά καταστήματα συνηθίζουμε να τα αποκαλούμε παντοπωλεία της καρδιάς μας γιατί στηρίζουν 600 οικογένειες το χρόνο. Έχουμε υπολογίσει ότι συνολικά έχουμε βοηθήσει περισσότερους από 18.500 συνανθρώπους μας σε ανάγκη.
Αλλά όπως προανέφερα δεν βλέπουμε το νούμερο αλλά την εικόνα πίσω από αυτό: οικογένειες που δίνουν το δικό τους καθημερινό αγώνα και χαμογελούν βγαίνοντας από τα Κοινωνικά Παντοπωλεία. Τίποτα δεν συγκρίνεται με το χαμόγελο και το «Ευχαριστώ» αυτών των ανθρώπων.
Σχεδιάζετε πρωτοβουλίες για να ενισχύσετε το θεσμό των Κοινωνικών Παντοπωλείων και να διευρύνετε ίσως ακόμη περισσότερο τον αριθμό των δικαιούχων;
Όπως γνωρίζετε, πέρυσι διοργανώσαμε ένα μεγάλο χριστουγεννιάτικο bazaar από κοινού με τη Δέσποινα Βανδή για να συγκεντρώσουμε κάποια χρήματα υπέρ των Κοινωνικών Παντοπωλείων.
Η συμμετοχή όλων στην πρωτοβουλία ήταν ιδιαίτερα ενθουσιώδης και η απήχησή της εξαιρετικά σημαντική. Μέσα από αυτήν την ενέργεια πήραμε ένα σημαντικό μήνυμα αλληλεγγύης, το οποίο είναι για εμάς ιδιαίτερα ενθαρρυντικό. Μέσα στην γκρίζα εικόνα της καθημερινότητας, με χιλιάδες συνανθρώπους μας να βρίσκονται κάτω από τα όρια της φτώχειας τα Κοινωνικά Παντοπωλεία αποτελούν μία σπίθα ελπίδας.
Αυτή η σπίθα θέλουμε να θεριέψει και να γίνει φλόγα ώστε να ζεστάνει όλο και περισσότερες καρδιές, κατά συνέπεια εστιάζουμε στην επέκταση του θεσμού και σε αυτό το πλαίσιο εξετάζουμε διάφορες συνέργειες και πρωτοβουλίες.
Θεωρείτε πως η σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία έχει καταστήσει ακόμη πιο αναγκαία από πλευράς επιχειρήσεων την υιοθέτηση στρατηγικών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και την προσφορά έμπρακτης στήριξης στις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες;
Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η κρίση μετατόπισε το ενδιαφέρον όλων των εταιρειών στον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος θα έπρεπε διαχρονικά να επηρεάζει τον τρόπο δραστηριοποίησης μιας εταιρείας.
Αυτή είναι μία θετική παράμετρος της οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη πρέπει να αποτελεί σταθερό και αμετάκλητο πυλώνα μιας εταιρείας και όχι απλώς επικοινωνιακή ευκαιρία. Αυτή είναι η βασική διαφορά μεταξύ της έμπρακτης στήριξης και της φαινομενικής.
Εν κατακλείδι, οι εποχές που ζούμε καταδεικνύουν ότι η ουσία πρέπει να υπερτερεί της εικόνας.
Τα Παντοπωλεία της καρδιάς
Η εταιρεία Μαρινόπουλος σε συνεργασία με τους Δήμους της Αθήνας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης δημιούργησε τα 3 Κοινωνικά Παντοπωλεία της Ελλάδας, σε μία συντονισμένη προσπάθεια κατά της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Η ιδέα του Κοινωνικού Παντοπωλείου αρχικά γεννήθηκε στη Γαλλία το 1995, με πρωτοβουλία των ίδιων των εργαζομένων του Ομίλου. Το 2000 ιδρύθηκε το Διεθνές ίδρυμα Carrefour, το οποίο χρηματοδοτεί μέρος του προγράμματος των Κοινωνικών Παντοπωλείων σε κάθε χώρα, ενώ παράλληλα συνεργάζεται με τους κατά τόπους φορείς.
Στην Ελλάδα, η εταιρεία δημιούργησε το πρώτο Κοινωνικό Παντοπωλείο στην Αθήνα τον Δεκέμβριο του 2007. Η μεγάλη επιτυχία και οι αυξημένες ανάγκες άπορων οικογενειών μεγάλων δήμων της Ελλάδας, ώθησε την εταιρεία να συνεχίσει το σημαντικό αυτό έργο και σε άλλες πόλεις.
Ακολούθησε ο Πειραιάς το Δεκέμβριο του 2008 και ένα χρόνο αργότερα η Θεσσαλονίκη. Τα Κοινωνικά Παντοπωλεία στεγάζονται σε κτίρια που παραχωρούν οι δήμοι και λειτουργούν 2 ημέρες την εβδομάδα. Δικαιούχοι του προγράμματος είναι 200 οικογένειες από κάθε δήμο, που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα.
Οι δικαιούχοι και μόνο μπορούν να έχουν πρόσβαση στις παροχές του Κοινωνικού Παντοπωλείου. Με την επίδειξη της ειδικής κάρτας, οι 200 οικογένειες σε κάθε δήμο προμηθεύονται προϊόντα μέχρι το ανώτατο μηνιαίο όριο αγορών που έχει τεθεί.
Οι οικογένειες επιλέγονται από τις Κοινωνικές Υπηρεσίες του εκάστοτε δήμου κάθε έξι μήνες, βάσει συγκεκριμένων κοινωνικών κριτηρίων. Το πρόγραμμα εστιάζει στην κάλυψη πρωτογενών αναγκών επιβίωσης ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων και απόρων οικογενειών για χρονικό διάστημα έξι μηνών, ώστε σε συνδυασμό με άλλες κοινωνικές δράσεις των δήμων να είναι σε θέση, σταδιακά, να στηρίζονται στις δικές τους δυνάμεις.
*Αναδημοσίευση από το τεύχος #44 του περιοδικού CSR Review