Βιωματικό εργαστήριο Αλφαβητισμού για το Μέλλον σε ασυνόδευτους ανήλικους της Μυτιλήνης πραγματοποιήθηκε από την έδρα της UNESCO για την Προοπτική Διερεύνηση.
Οι ασυνόδευτοι ανήλικοι αιτούντες άσυλο βρέθηκαν στο επίκεντρο βιωματικής δράσης που διοργάνωσε η έδρα UNESCO για την Προοπτική Διερεύνηση του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) / Δίκτυο ΠΡΑΞΗ σε συνεργασία με την Ηλιακτίδα στη Μυτιλήνη, στις 13 και 14 Ιουλίου.
Χρησιμοποιώντας το μέλλον ως μέσο επαναπροσδιορισμού και προοπτικής διοργανώθηκε για πρώτη φορά διεθνώς ένα πιλοτικό «Εργαστήριο Αλφαβητισμού για το Μέλλον», το οποίο απευθύνθηκε σε 35 ασυνόδευτους αιτούντες άσυλο ηλικίας 11-18 ετών, που διαμένουν στις δομές φιλοξενίας της Ηλιακτίδας στη Μυτιλήνη.
Σκοπός του βιωματικού εργαστηρίου ήταν η ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων που σχετίζονται με τη δημιουργική σκέψη, την προσαρμοστικότητα και την ανθεκτικότητα μέσω της ανάπτυξης προορατικών ικανοτήτων (anticipatory skills).
Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε αξιοποιώντας θεατρικές μεθόδους και θεατρικό παιχνίδι για την επίτευξη των παιδαγωγικών στόχων. Η θεατρική προσέγγιση στη διεξαγωγή «Εργαστηρίων Αλφαβητισμού για το Μέλλον» αναπτύχθηκε από την έδρα UNESCO για την Προοπτική Διερεύνηση στο ΙΤΕ / Δίκτυο ΠΡΑΞΗ και το Πανεπιστήμιο του Middlesex με στόχο την αξιοποίησή της σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Αναλογιζόμενος τη δράση ο επικεφαλής της έδρας UNESCO για την Προοπτική Διερεύνηση Δρ. Επαμεινώνδας Χριστοφιλόπουλος σημείωσε: «Η προετοιμασία για την υλοποίηση του εργαστηρίου ήταν αγχωτική αλλά συνάμα ιδιαίτερα δημιουργική διαδικασία, καθώς έπρεπε να ανταπεξέλθουμε σε πληθώρα προκλήσεων που σχετίζονται με την ιδαιτερότητα της συγκεκριμένης ομάδας.
Η ενθουσιώδης ανταπόκριση και ενεργή συμμετοχή των παιδιών μας αντάμειψε. Ήταν μια συγκλονιστική εμπειρία που μας δίδαξε πολλά, μας έδωσε τροφή για σκέψη και επιβεβαίωσε τη σημασία που έχει το μέλλον για τον αυτοπροσδιορισμό και την υπέρβαση αντιξοοτήτων. Επόμενος στόχος είναι να τυποποιηθεί το συγκεκριμένο εργαστήριο αλφαβητισμού για το μέλλον και να υλοποιηθεί με την υποστήριξη της UNESCO και με άλλες ομάδες προσφύγων».
Η εν λόγω δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος Έρευνας – Δράσης (action research) για τον Αλφαβητισμό του Μέλλοντος που συντονίζει η UNESCO και υλοποιείται στην Ελλάδα από την Έδρα της UNESCO για την Προοπτική Διερεύνηση στο ΙΤΕ/Δίκτυο ΠΡΑΞΗ. Η δράση υποστηρίζεται επίσης, από το Πανεπιστήμιο του Middlesex και την LATRA.
Σημειώνεται ότι το εργαστήριο θα παρουσιαστεί ως μελέτη περίπτωσης στο 3ο Διεθνές Anticipation Conference στο Όσλο τον προσεχή Οκτώβριο.