Nίκος Λαβίδας (Upfield): Το μέλλον των τροφίμων είναι φυτικής προέλευσης

Συνέντευξη στη Λιλή Καρακώστα

Τις 20 δεσμεύσεις της για τη βιωσιμότητα και την υγεία ανακοίνωσε πρόσφατα η Upfield μέσα από τη δημοσίευση της πρώτης Έκθεσης Βιώσιμης Ανάπτυξης με βάση τα κριτήρια ESG. Για τα σχέδια της εταιρείας όσον αφορά τη βιώσιμη ανάπτυξη αλλά και για τα προϊόντα που θα πρωταγωνιστήσουν στη διατροφή μας το επόμενο διάστημα, μας μιλά ο Νίκος Λαβίδας, γενικός διευθυντής Upfield Ελλάδος, Κύπρου και Βαλκανίων.

Με το βλέμμα στραμμένο σε ένα καλύτερο μέλλον, η Upfield έχει ως σκοπό την παροχή θρεπτικών τροφίμων φυτικής προέλευσης όχι μόνο για υγιέστερους καταναλωτές αλλά και για την προστασία του πλανήτη. O Nίκος Λαβίδας μας εξηγεί το όραμα, τη φιλοσοφία και τη στρατηγική της εταιρείας.

-Ποια είναι η φιλοσοφία και η στρατηγική της εταιρείας διεθνώς όσον αφορά την Αειφορία και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη;

Στόχος της Upfield είναι να κάνει τους ανθρώπους πιο υγιείς και πιο ευτυχισμένους, με θρεπτικά και νόστιμα, φυσικά και φυτικής προέλευσης τρόφιμα, που όχι μόνο είναι καλά για εμάς τους ίδιους, αλλά και για τον πλανήτη μας. Η παγκόσμια κρίση υγείας, άλλωστε, απαιτεί το καλύτερο από όλους μας και τώρα, περισσότερο από ποτέ, έχουμε την ευθύνη να επηρεάσουμε θετικά τη ζωή των ανθρώπων, με θετικό αντίκτυπο και στον πλανήτη. Πρόσφατα, η Upfield ανακοίνωσε την πρώτη της  Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης, με βάση τα κριτήρια ESG, δηλαδή Περιβαλλοντικά (Environmental), Κοινωνικά (Social) και Εταιρικής Διακυβέρνησης (Governance), η οποία κινείται γύρω από τον πυρήνα του οράματός μας για «ένα καλύτερο μέλλον με βάση τη φυτική διατροφή». Αυτό το όραμα είναι και η κινητήριος δύναμή μας για τα επόμενα χρόνια. Δεσμευόμαστε, δηλαδή, να υποστηρίξουμε τη μετάβαση του παγκόσμιου συστήματος τροφίμων, να καινοτομήσουμε και να επενδύσουμε σε φυτικά τρόφιμα που θα επιταχύνουν την υιοθέτηση φυτικής διατροφής, με πολλαπλά οφέλη τόσο για εμάς όσο και για τον πλανήτη.

-Ποιες δράσεις υλοποιούνται προς αυτή την κατεύθυνση στην ελληνική αγορά από την τοπική θυγατρική;

Η στρατηγική μας στην Upfield εστιάζει σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: την παροχή θρεπτικών τροφίμων φυτικής προέλευσης, για έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής και πιο ευτυχισμένους ανθρώπους και κατ’επέκταση έναν καλύτερο πλανήτη για όλους μας. Βασισμένοι, λοιπόν, σε αυτούς τους τέσσερις πυλώνες, διαθέτουμε στην ελληνική αγορά φυτικά προϊόντα υψηλής ποιότητας και διατροφικής αξίας, όπως το Βιτάμ -με απαραίτητα ω-3 λιπαρά και πλούσιο σε βιταμίνη D- το Becel ProActiv για μείωση της χοληστερίνης και το ελαιόλαδο Άλτις. Δεν θα μπορούσα, φυσικά, να παραλείψω και τα προϊόντα  Violife -100% vegan- που παράγονται εδώ και 30 χρόνια στη Δράμα. Παράλληλα, στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην υιοθέτηση ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής και ενθαρρύνουμε και τους εργαζομένους μας να υιοθετήσουν μια πιο υγιεινή διατροφή – βασισμένη σε περισσότερα φυτικά τρόφιμα και έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, μέσω προγραμμάτων που στοχεύουν στη σωματική, τη συναισθηματική, την ψυχική αλλά και την κοινωνική ευημερία τους, ενώ υποστηρίζουμε έμπρακτα και τις ευάλωτες κοινωνικά ομάδες και ιδιαίτερα αυτές που ζουν μέσα στη φτώχεια ή στα όρια αυτής, διαθέτοντας προϊόντα στην Τράπεζα Τροφίμων και έχοντας συνδράμει στην «Κιβωτό του Κόσμου» και τη «σχεδία». Επιπλέον, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, η Upfield Hellas υλοποιεί μια σειρά από μέτρα προστασίας μέσα από “zero waste” πολιτικές. Στο εργοστάσιό μας, και μέσω του “zero waste” προγράμματος που υλοποιούμε, ανακυκλώνεται το σύνολο των αποβλήτων που προκύπτουν από την παραγωγική διαδικασία και δεν καταλήγει κάτι προς ταφή.  Μάλιστα, στο πλαίσιο της δέσμευσης της Upfield για την προστασία του περιβάλλοντος, πραγματοποιήσαμε την ανάλυση κύκλου ζωής (LCA) των φυτικών προϊόντων επάλειψης (spreads) της Upfield Hellas και το αποτέλεσμα αποδεικνύει ότι έχουν 70% μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σχέση με το βούτυρο γάλακτος, απαιτούν κατά 2/3 λιγότερη έκταση γης και λιγότερο από τον μισό όγκο νερού για την παραγωγή τους, συγκριτικά με το βούτυρο που είναι ζωικής προέλευσης. Τέλος, εφαρμόζουμε και πρακτικές «Υπεύθυνων Προμηθειών» στις σχέσεις και στην επιλογή των προμηθευτών μας και στην εφοδιαστική μας αλυσίδα, επιλέγοντας συνεργάτες που μοιράζονται τις δικές μας αξίες για το περιβάλλον, τους εργαζομένους και τους καταναλωτές.

-Ποιες είναι οι δεσμεύσεις της Upfield για ένα καλύτερο μέλλον βασισμένο στη φυτική διατροφή;

Όπως προανέφερα, η Upfield ανακοίνωσε πρόσφατα την πρώτη  Έκθεση Βιώσιμης Ανάπτυξης, με βάση τα κριτήρια ESG, που περιλαμβάνει 20 δεσμεύσεις για τη βιωσιμότητα και την υγεία. Θα αναφέρω ενδεικτικά κάποια βασικά σημεία αυτών των δεσμεύσεων:

  • Υποστήριξη και παρότρυνση 1 δισεκατομμυρίου ανθρώπων να υιοθετήσουν μια “plant-based” νοοτροπία, προσφέροντας φυτικά προϊόντα με εξαιρετική γεύση και απόδοση.
  • Χαρτοφυλάκιο με 100% φυτικά προϊόντα, από 100% φυσικά συστατικά έως το 2025.
  • Επισήμανση πάνω στις ετικέτες για το αποτύπωμα άνθρακα σε μισό δισεκατομμύριο συσκευασίες προϊόντων μας έως το 2025.
  • Εξάλειψη κατά 95% των πλαστικών συσκευασιών.
  • Μηδενικές επομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050. Μάλιστα, η Upfield είναι η πρώτη εταιρεία τροφίμων που υπολογίζει την εξοικονόμηση εκπομπών CO2, όταν οι καταναλωτές επιλέξουν φυτικά προϊόντα έναντι των αντίστοιχων γαλακτοκομικών. H μεθοδολογία που χρησιμοποιεί, ανέδειξε πως καταναλωτές και επαγγελματίες της εστίασης που αγόρασαν φυτικά spreads της εταιρείας αντί για βούτυρο γάλακτος, συνέβαλαν στην αποφυγή εκπομπών άνω των 6 εκατομμυρίων τόνων ισοδυνάμου CO2, σε διάστημα ενός έτους.
  • Ουδέτερο αποτύπωμα άνθρακα για τις επιχειρήσεις της Upfield και μείωση 25% στο συνολικό αποτύπωμα έως το 2030.

Στο σημείο αυτό, όμως, είναι σημαντικό να αναφέρω πως η αλλαγή πάντα ξεκινά εκ των έσω. Έτσι, επικεντρωνόμαστε στη διασφάλιση μιας επιχείρησης χωρίς αποκλεισμούς, που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να έρθουν όπως είναι. Παράλληλα, όπως αναφέραμε, τους εξοπλίζει με τα κατάλληλα εργαλεία, ώστε να υιοθετήσουν στην καθημερινή τους ζωή το όραμά μας για «ένα καλύτερο μέλλον με βάση τη φυτική διατροφή».

-Η παγκόσμια επισιτιστική κρίση είναι γεγονός. Υπολογίζεται πως 811 εκατ. άνθρωποι ήρθαν αντιμέτωποι με την πείνα το 2020, ζήτημα που έχει επιδεινωθεί και από την πανδημία της Covid-19. Τι πρέπει να γίνει κατά τη γνώμη σας, προκειμένου να αποκτήσουν οι άνθρωποι πρόσβαση σε καθαρή, ασφαλή και θρεπτική τροφή σε όλο τον πλανήτη;

Είναι γεγονός πως ο παγκόσμιος πληθυσμός αυξάνεται και πρόκειται να αγγίξει σχεδόν τα 10 δισεκατομμύρια ανθρώπους έως το 2050. Παράλληλα, η κατανάλωση ζωικών προϊόντων δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη, επηρεάζοντας την υγεία του μελλοντικού πληθυσμού. Ο κόσμος μας έχει πεπερασμένους πόρους κι αν συνεχίσουμε να τους εκμεταλλευόμαστε με τον ίδιο τρόπο που μέχρι στιγμής τους αξιοποιούμε, το μέλλον δυστυχώς φαίνεται να είναι ζοφερό. Πρέπει να ενεργήσουμε άμεσα, και αυτή πρέπει να είναι μια δεκαετία ουσιαστικής δράσης. Με γνώμονα την καινοτομία και μέσα από την πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις, μέσα από παρεμβάσεις για την υποστήριξη πρακτικών -οικονομικά βιώσιμων- για τους αγρότες, αλλά και μέσα από την ενδυνάμωση γυναικών και νέων, μπορούμε να κάνουμε εκείνα τα βήματα που θα βελτιώσουν την πρόσβασή μας σε πιο προσιτά θρεπτικά τρόφιμα.

 -Ποια είναι τα επόμενα βήματα της Upfield Hellas όσον αφορά τα ζητήματα ESG;

Στην Upfield θέλουμε να επιταχύνουμε αυτήν τη συλλογική στροφή προς μια πιο φυτική διατροφή και θα συνεχίσουμε να αφήνουμε το όραμά μας να οδηγεί τη μετάβαση από το κρέας και τα γαλακτοκομικά σε μια 100% φυτική και γευστική διατροφή. Γνωρίζουμε ότι αντιμετωπίζουμε μεγάλες προκλήσεις και υπάρχουν πολλά ακόμη να κάνουμε, αλλά πιστεύουμε ότι το μέλλον των τροφίμων είναι φυτικής προέλευσης.  Έτσι, υιοθετούμε, με ουσιαστική ευαισθησία, τις πρακτικές βιώσιμης ανάπτυξης, με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και με γνώμονα τη δημιουργία ενός θετικού αντικτύπου στην κοινωνία, το περιβάλλον και τους εργαζομένους μας.