Το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes δημοσιοποιεί τα αποτελέσματα του 12ου Βαρομέτρου για την υπεύθυνη οδήγηση.
Η μεγάλη ετήσια έρευνα, που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει αντιπροσωπευτικές συμπεριφορές των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Παράλληλα, καθιστά εφικτή την παρακολούθηση της εξέλιξης της επικίνδυνης οδήγησης και τις ορθές πρακτικές για αποτελεσματικότερο προσανατολισμό των μηνυμάτων πρόληψης στις ευρωπαϊκές χώρες.
Συνοπτικά τα κυριότερα στοιχεία
[Αποτελέσματα για την Ευρώπη με μαύρο/ Αποτελέσματα για την Ελλάδα με πλάγιους χαρακτήρες]*
Έλλειψη προσοχής: τηλεφωνικές συνομιλίες, αφηρημάδα («mind-wandering»), βλέμμα στραμμένο εκτός δρόμου, οι αιτίες για να χαθεί ο έλεγχος του αυτοκινήτου πολλαπλασιάζονται
- Το 82 % των Ευρωπαίων οδηγών παραδέχεται ότι στρέφει το βλέμμα του εκτός δρόμου για περισσότερο από 2 δευτερόλεπτα (+6 μονάδες, 78% των Ελλήνων), που αντιστοιχεί δηλαδή, με 130 χλμ./ώρα, σε τουλάχιστον 72 μέτρα διανυθείσας απόστασης «στα τυφλά»,
- Το 53 % των οδηγών αναγνωρίζει ότι κάποιες φορές είναι λιγότερο συγκεντρωμένο στην οδήγηση και ότι το μυαλό τους ταξιδεύει (54%),
- Το 75% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιούν το τηλέφωνό τους στο τιμόνι, συμπεριλαμβάνοντας όλες οι χρήσεις και το GPS (83%):
- Το 66 % για τηλεφωνικές κλήσεις, εκ των οποίων το 42 % συχνά, δηλαδή +5 μονάδες σε 5 χρόνια (το 77% εκ των οποίων το 44% συχνά) με σύστημα Bluetooth (55 %, 60%), με ακουστικό (32%, 50%) ή κρατώντας το στο χέρι (25 %, 41%),
- Το 25 % για να διαβάσει ή να στείλει SMS (+3, 27%) εκ των οποίων το 44 % κάτω των 35 ετών (40%),
- Το 15 % για να συμμετάσχει σε επαγγελματικές συσκέψεις (19%), εκ των οποίων το 21% εργαζόμενοι (27%) και 29 % «ανώτερου» κοινωνικο-επαγγελματικού status (32%),
- Το 9 % για να δει μια ταινία ή ένα βίντεο (+2, 9%) εκ των οποίων το 20 % κάτω των 35 ετών (18%),
è Το 12 % (+5 μονάδες σε 5 χρόνια) είχαν, ή παραλίγο να έχουν, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης κινητού τηλεφώνου (16%).
Υπνηλία: Ένας υποτιμημένος κίνδυνος και ορθές πρακτικές που δεν εφαρμόζονται επαρκώς
- Το 42 % των Ευρωπαίων οδηγών συνεχίζουν την οδήγηση αν και νιώθουν πολύ κουρασμένοι, γιατί «είναι υποχρεωμένοι » (+7, 46% των Ελλήνων),
- Το 39 % νιώθουν ότι οδηγούν το ίδιο καλά ή καλύτερα όταν είναι κουρασμένοι (38%),
- Το 42 % δεν σταματάει ποτέ για να κοιμηθεί κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης διαδρομής (-6, 52%),
è Το 14 % (+5 μονάδες σε 5 χρόνια) είχαν, ή παραλίγο να έχουν, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας (16%).
Επιθετική συμπεριφορά: Ενώ ο καθένας πιστεύει πως είναι υπεύθυνος οδηγός, η επιθετικότητα παραμένει παρούσα στους δρόμους
- Το 97 % των Ευρωπαίων οδηγών εκτιμούν θετικά την οδήγησή τους (96% των Ελλήνων),
- Το 52 % αναγνωρίζει ότι μερικές φορές εξυβρίζει τους άλλους οδηγούς (67%),
- Το 22 % παραδέχεται ότι δεν διστάζει να κατέβει από το αυτοκίνητό του για να διαπληκτιστεί με άλλο οδηγό, αριθμός που συνεχώς αυξάνεται (+7 από το 2015, 24%),
Το 84% των Ευρωπαίων οδηγών έχει φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (86%).
Ασφάλεια του προσωπικού αυτοκινητόδρομων: Παραβάσεις κανόνων που μπορούν να αποβούν μοιραίες
- Το 54 % των Ευρωπαίων οδηγών ξεχνά να επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε εργοτάξιο (+3, 50% των Ελλήνων),
- Το 19% έχει εισέλθει στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης ή έχει ανέβει στο κράσπεδο εξαιτίας μιας στιγμής απροσεξίας ή υπνηλίας (+4, 17%).
Από την 1η Ιανουαρίου 2022, 4 Γάλλοι εργαζόμενοι έχασαν τη ζωή τους στους γαλλικούς αυτοκινητόδρομους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Κατά μέσο όρο, περισσότερα από 2 οχήματα υπηρεσίας υφίστανται κάθε εβδομάδα προσκρούσεις στο γαλλικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων.
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Πιο υπεύθυνη συμπεριφορά;
- Το 51% των Ευρωπαίων κατόχων ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρησιμοποιούν περισσότερο την πέδηση κινητήρα και φρενάρουν σταδιακά για να επαναφορτίσουν την μπαταρία,
- Το 47% δείχνει περισσότερη προσοχή στους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, κυρίως τους πεζούς και τους ποδηλάτες,
- Το 35% κάνει περισσότερα διαλείμματα – όσο χρειάζεται για να επαναφορτίσει την μπαταρία.
Το 48% υιοθετεί έναν τρόπο οδήγησης πιο οικονομικό και ομαλό
Τι δήλωσαν εκπρόσωποι συνεργαζόμενων φορέων
Μπερναντέτ Μορό (Εκπρόσωπος του ιδρύματος Fondation VINCI Autoroutes για την υπεύθυνη οδήγηση): Στο τιμόνι, πρέπει να βλέπουμε τον δρόμο
« Οι οδηγοί, οι οποίοι έλκονται όλο και περισσότερο από εξωτερικά ερεθίσματα και όντες εφησυχασμένοι με τους συνδεδεμένους εξοπλισμούς, ξεχνούν έναν βασικό κανόνα: «Στο τιμόνι, πρέπει να βλέπουμε τον δρόμο και να είμαστε απόλυτα συγκεντρωμένοι στο οδικό περιβάλλον, έτσι ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορούμε να αντιδράσουμε μπροστά σε ένα απρόβλεπτο γεγονός. Η απαίτηση αυτή είναι πλήρως ασύμβατη με την έλλειψη προσοχής που προκαλούν οι τηλεφωνικές κλήσεις, η κούραση και οποιοσδήποτε περισπασμός που απομακρύνει το βλέμμα από τον δρόμο και προκαλεί απόσπαση της προσοχής.»
Παναγιώτης Παπανικόλας (Εκτελεστικός Διευθυντής Ελλάδας VINCI CONCESSIONS): Ευχή και μήνυμά μας η συνειδητή αποφυγή κάθε περισπασμού
Η γνώση αποκτά αξία όταν τη μοιράζεσαι. Αυτή η παραδοχή είναι η θεμελιώδης τεχνογνωσία του παγκόσμιου Ομίλου VINCI, ο οποίος μεταβιβάζει τα ευρήματα των ερευνών του τόσο στις εταιρείες του, όσο και στον κοινωνικό περίγυρο των χωρών στις οποίες αυτός δραστηριοποιείται. Το ετήσιο «Ευρωβαρόμετρο» του ιδρύματος FondationVINCIAutoroutes δείχνει τις τάσεις των χρηστών των μεγάλων οδικών υποδομών και του λοιπού οδικού δικτύου 11 ευρωπαϊκών χωρών.
Αξιοποιούμε τα συμπεράσματά του τόσο για την ενίσχυση της προστασίας των πελατών μας, όσο και των εργαζομένων μας, που βρίσκονται σε καθημερινή διάδραση με αυτούς και τις συμπεριφορές τους στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, την Ολυμπία Οδό και τις άλλες εταιρείες παραχώρησης στις οποίες συμμετέχουμε. Ευχή και μήνυμά μας η συνειδητή αποφυγή κάθε περισπασμού που μπορεί να έχει κόστος για οδηγούς, επιβάτες και άλλους χρήστες του δρόμου. Το Ευρωβαρόμετρο είναι ο καθρέφτης μας. Ας κοιταχτούμε σε αυτόν πριν βάλουμε μπροστά τη μηχανή του οχήματός μας.
Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά (Πρόεδρος Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»): Συνεχίζουμε την προσπάθεια ενημέρωσης και εκπαίδευσης των Ελλήνων οδηγών
«Τα αποτελέσματα του Ευρωβαρομέτρου μας δημιουργούν μια έντονη ανησυχία, ιδιαίτερα καθόσον η οδήγηση είναι μια σύνθετη διαδικασία που περιλαμβάνει γνωστικές λειτουργίες συγκέντρωσης, προσοχής και κινητικές δεξιότητες. Όταν η προσοχή του οδηγού αποσπάται, η απόκρισή του μειώνεται και προκύπτει σοβαρός κίνδυνος για τροχαία σύγκρουση. Είναι πολύ σημαντική η ενημέρωση και η εκπαίδευση των Ελλήνων οδηγών και ειδικότερα σε ζητήματα όπως η απόσπαση της προσοχής κατά την οδήγηση. Αυτό καταδεικνύεται από τα πρόσφατα δεδομένα του Ευρωβαρομέτρου 2022 όπου το 78% των Ελλήνων οδηγών παραδέχεται ότι παίρνει το βλέμμα του από το δρόμο για περισσότερο από 2 δευτερόλεπτα, ενώ το 83% παραδέχεται πως χρησιμοποιεί το τηλέφωνο κατά την οδήγηση, παρότι αναγνωρίζει την επικινδυνότητα της συμπεριφοράς αυτής. Στο Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» συνεχίζουμε την προσπάθεια ενημέρωσης και εκπαίδευσης των Ελλήνων οδηγών για τα θέματα αυτά, σε συνεργασία με έγκριτους φορείς όπως το Ίδρυμα VINCIAutoroutes και οι εταιρείες παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων.»
Αναλυτικά Αποτελέσματα
[Αποτελέσματα για την Ελλάδα με μπλε και πλάγιους χαρακτήρες]
Έλλειψη προσοχής: τηλεφωνικές συνομιλίες, αφηρημάδα («mind-wandering» / «πνευματική περιπλάνηση»), βλέμμα στραμμένο εκτός δρόμου, οι αιτίες για να χάσετε τον έλεγχο του αυτοκινήτου πολλαπλασιάζονται
Σε γενικές γραμμές, οι οδηγοί έχουν συναίσθηση των κινδύνων της έλλειψης προσοχής: Το 51 % των Ευρωπαίων (-3, 53 % των Ελλήνων) αναγνωρίζει ότι αποτελεί μία από τις κυριότερες αιτίες θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων γενικά στους δρόμους και 40 % ειδικότερα στους αυτοκινητόδρομους(34 %). Εξάλλου το 12 % υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του τηλεφώνου στο τιμόνι (16 %).
Παρόλα αυτά, όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι οδηγοί υιοθετούν συμπεριφορές που αποσπούν την προσοχή στο τιμόνι:
- Το 82 % παραδέχεται ότι στρέφει το βλέμμα του εκτός δρόμου για περισσότερο από 2 δευτερόλεπτα (78 %), που αντιστοιχεί δηλαδή, με 130 χλμ./ώρα, σε τουλάχιστον 72 μέτρα διανυθείσας απόστασης «στα τυφλά»,
- Το 53 % αναγνωρίζουν αφηρημάδα ή στιγμές που ταξιδεύει το μυαλό («mind wandering») όταν οδηγούν (54 %),
- Το 66 % δηλώνει ότι τηλεφωνεί όταν είναι στο βολάν (εκ των οποίων 42% συχνά), δηλαδή 5 μονάδες περισσότερες σε 5 χρόνια (77 % -εκ των οποίων 44 % συχνά-),
- Το 55 % με σύστημα συνομιλίας Bluetooth με ενσωματωμένο μεγάφωνο (+2 σε έναν χρόνο και +10 σε 5 χρόνια, 60 %) – πρακτική που θεωρείται το ίδιο επικίνδυνη σε σχέση με την επίδρασή της στην προσοχή, όσο και οι υπόλοιποι τρόποι τηλεφωνικής συνομιλίας ,
- Το 32 % τηλεφωνεί οδηγώντας με ακουστικά (50 %),
- Το 25 % κρατώντας το κινητό στο χέρι(+2, 41 %),
- Το 46 % ρυθμίζει το GPS οδηγώντας (+3 σε έναν χρόνο και +10 σε 5 χρόνια, 46 %),
- Το 25 % στέλνουν και/ή διαβάζουν SMS ή e-mails (+3 σε 1 χρόνο και +1 σε 5 χρόνια, 27 %) εκ των οποίων το 44 % κάτω των 35 ετών (40 %),
- Το 22 % αναφέρει συμβάντα στους άλλους οδηγούς μέσω εφαρμογής (+1 σε έναν χρόνο και +6 σε 5 χρόνια, 30 %),
- Το 15 % συμμετέχει σε επαγγελματικές συσκέψεις (19 %), εκ των οποίων το 21 % εργαζόμενοι (27 %), ποσοστό που ανέρχεται σε 29 % σε «ανώτερο» κοινωνικο-επαγγελματικό status (32 %),
- Το 9 % βλέπει μια ταινία ή ένα βίντεο (+2, 9 %) εκ των οποίων το 20 % κάτω των 35 ετών (18 %),
- Συνολικά, το 75 % των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιούν το κινητό τους στο τιμόνι, συμπεριλαμβάνονται όλες οι χρήσεις και το GPS (83 %).
Υπνηλία και κούραση: ένας υποτιμημένος κίνδυνος και ορθές πρακτικές που δεν εφαρμόζονται επαρκώς
Οι Ευρωπαίοι οδηγοί τοποθετούν την υπνηλία στην 4η θέση των αιτιών θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στους αυτοκινητόδρομους, μετά την ταχύτητα, την έλλειψη προσοχής και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών (20%, 11 %) σε αντίθεση με τους Γάλλους οδηγούς που την τοποθετούν στη δεύτερη θέση (40%), «μία γαλλική εξαίρεση» που είναι σύμφωνη με τις μελέτες ατυχημάτων. Ωστόσο, είναι πολλοί οι Ευρωπαίοι οδηγοί που δηλώνουν ότι η υπνηλία ήταν η αιτία ενός ατυχήματος ή ενός συμβάντος στο οποίο ενεπλάκησαν:
- Το 14 % των Ευρωπαίων είχαν, ή παραλίγο να έχουν, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας (16 % των Ελλήνων),
- Το 26 % διατηρεί την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι (+2, 24%),
- Το 19 % έχει εισέλθει στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης ή έχει ανέβει στο κράσπεδο εξαιτίας μιας στιγμής απροσεξίας ή υπνηλίας (+4, 17 %).
Ωστόσο, το 39 % των Ευρωπαίων οδηγών νιώθει ότι οδηγεί το ίδιο καλά ή καλύτερα όταν είναι κουρασμένο (38 % των Ελλήνων), 28 % θεωρεί ότι μπορεί να οδηγεί κουρασμένο (+4, 26 %) και 42 % συνεχίζει την οδήγηση αν και νιώθει πολύ κουρασμένο, γιατί είναι υποχρεωμένο (+7, 46 %).
Για τις μεγάλες διαδρομές, κάποιες πρακτικές, που μπορεί να αποτελούν την αιτία υπνηλίας στο τιμόνι, μειώνονται ελαφρά αλλά παραμένουν εξαιρετικά διαδεδομένες:
- Το 81 % των Ευρωπαίων οδηγών κοιμάται πιο αργά ή ξυπνά νωρίτερα από το συνηθισμένο πριν από μία μεγάλη διαδρομή (+3 σε έναν χρόνο, 89 % των Ελλήνων),
- Το 76 % τελειώνει τις προετοιμασίες την παραμονή της αναχώρησης έως και αργά το βράδυ (+2, 88 %),
- Το 66 % φεύγει τη νύχτα (+4, 72 %).
Το ποσοστό των οδηγών που δεν κάνει διάλειμμα μετά από 2 ώρες οδήγησης αυξάνεται: 63 % (-7, 69 %) και ο μέσος χρόνος οδήγησης πριν το διάλειμμα αυξάνεται επίσης. :3 ώρες και 14 λεπτά (+ 12 λεπτά, 3 ώρες και 23 λεπτά).
Παράλληλα, κάποια αντανακλαστικά πολύ αποτελεσματικά για την αντιμετώπιση της υπνηλίας, ευτυχώς, αυξάνονται:
- Το 83 % των Ευρωπαίων οδηγών προγραμματίζει την ώρα αναχώρησης ανάλογα με τις ώρες που γνωρίζει ότι θα είναι λιγότερο κουρασμένο (93 % των Ελλήνων οδηγών),
- Το 76 % μεταθέτει την ώρα αναχώρησης όταν νιώθει κουρασμένο (+2, 85 %),
- Το 68 % αλλάζει οδηγό κατά τη διάρκεια της διαδρομής (74 %) όταν αυτό είναι εφικτό,
- Το 58 % σταματάει κατά τη διάρκεια της διαδρομής για να κοιμηθεί (+6, 48 %) – η πιο αποτελεσματική πρακτική για την πρόληψη του κινδύνου υπνηλίας στο τιμόνι. Σημειώνουμε μία ιδιαιτερότητα που επιβεβαιώνεται χρόνο με τον χρόνο: Οι Βέλγοι οδηγοί είναι αυτοί που έχουν υιοθετήσει τον κανόνα του διαλείμματος για ύπνο όταν διανύουν μεγάλες αποστάσεις (το 76 % από αυτούς το εφαρμόζουν, δηλαδή 18 μονάδες πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο).
Επιθετική συμπεριφορά: Ενώ ο καθένας πιστεύει πως είναι υπεύθυνος οδηγός, η επιθετικότητα παραμένει παρούσα στους δρόμους
Σε ελαφρά πτώση το 2021, η επιεικής αυτοαξιολόγηση των οδηγών ανέκτησε το πολύ υψηλό επίπεδό της των προηγούμενων ετών… ομοίως και η επιθετική συμπεριφορά.
Οι Ευρωπαίοι οδηγοί είναι πεπεισμένοι ότι η συμπεριφορά τους στο τιμόνι είναι υποδειγματική: Το 97 % αναφέρει τουλάχιστον ένα θετικό επίθετο για να περιγράψει την οδηγική συμπεριφορά του (96 %): θεωρούν, στη μεγάλη πλειονότητά τους ότι είναι προσεκτικοί (74 %, -2, 77 %) και ήρεμοι (58 %, 53 %), πολλοί μάλιστα κρίνουν ότι είναι ευγενικοί (30 %, +2, 30 %). Μερικοί μόνο παραδέχονται ότι είναι αγχωμένοι (10%, +2, 8 %). Ωστόσο, πιστεύουν ότι δεν είναι σχεδόν ποτέ επιθετικοί (3 %, -1, 4 %), επικίνδυνοι (1 %,1 %) ή ανεύθυνοι (1 %, 1 %).
Ποιοι είναι, λοιπόν, οι κακοί οδηγοί; Προφανώς ομόφωνα: Οι άλλοι!!! Πράγματι, το 79 % των Ευρωπαίων οδηγών αναφέρει τουλάχιστον ένα αρνητικό επίθετο για να περιγράψει την οδηγική συμπεριφορά των άλλων, (91 % των Ελλήνων οδηγών) τους οποίους θεωρούν ανεύθυνους (41 %, -5, 49 %), επικίνδυνους (27 %, +1, 40 %), επιθετικούς (28%, +1, 36 %) και αγχωμένους (35 %, +3, 38 %).
Η αυστηρή αυτή εκτίμηση συνοδεύεται από ένα έντονο αίσθημα ανασφάλειας στο τιμόνι, εφόσον το 84 % έχει αισθανθεί φόβο εξαιτίας της επιθετικής συμπεριφοράς άλλων οδηγών (86 %).
Εξάλλου, αρκετοί είναι οι οδηγοί που αναγνωρίζουν ότι το αυτοκίνητο επηρεάζει αρνητικά τη συμπεριφορά τους. Έτσι, 17 % των Ευρωπαίων οδηγών (+5 μονάδες, 11 %) παραδέχονται ότι αλλάζουν όταν βρίσκονται στο τιμόνι και πιστεύουν ότι είναι πιο νευρικοί, παρορμητικοί ή επιθετικοί απ’ ότι στην καθημερινή τους ζωή. Για το 23 % από αυτούς, η προστασία που δημιουργεί το εσωτερικό του αυτοκινήτου τούς κάνει να νιώθουν ότι βρίσκονται «σαν μέσα σε φούσκα» και προσέχουν λιγότερο τους άλλους (+5, 14 %) και 16 % φτάνουν μάλιστα να σκεφτούν ότι στον δρόμο «είναι ο καθένας για τον εαυτό του» (+3,13 %).
Είναι γεγονός ότι, παρά την άρνησή τους, οι Ευρωπαίοι οδηγοί παρουσιάζουν στην πλειονότητά τους επιθετικότητα στο τιμόνι:
- 52 % αναγνωρίζουν ότι εξυβρίζουν τους άλλους οδηγούς (67 %):
- 50 % κορνάρουν άσκοπα στους οδηγούς που τους εκνευρίζουν (+3, 63 %),
- 31 % κολλάνε εσκεμμένα στο αυτοκίνητο του οδηγού που τους εκνευρίζει (+1, 50 %),
- 34 % προσπερνούν από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (+4, 40 %),
- 22 % κατεβαίνουν από το αυτοκίνητό τους για να διαπληκτιστούν με άλλο οδηγό (+2,24 %), αριθμός που αυξάνεται συστηματικά από το 2015 (+7 από το 2015).
Ταχύτητα, κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών, αμέλεια των βασικών κανόνων ασφάλειας… μία επικίνδυνη συμπεριφορά όλο και πιο απενοχοποιημένη
- Το 86 % των Ευρωπαίων οδηγών ξεπερνάει κατά λίγα χιλιόμετρα/ώρα το όριο ταχύτητας (-2, 86 % των Ελλήνων),
- Το 53 % ξεχνάει να χρησιμοποιήσει το φλας για να προσπεράσει ή να αλλάξει κατεύθυνση (+2, 49 %),
- Το 9% παραδέχεται ότι οδηγεί έχοντας υπερβεί το επιτρεπόμενο όριο αλκοόλ, χωρίς ωστόσο να αισθάνεται την επίδρασή του (+1,16 %),
- Το 22% ξεχνάει να δέσει τη ζώνη ασφαλείας (+3 ; 48 %),
- Το 9 % δηλώνει ότι οδηγεί έχοντας καταναλώσει φάρμακα που μπορούν να μειώσουν την προσοχή του (+2, 9 %),
- Το 4% οδηγεί έχοντας καπνίσει κάνναβη ή έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες (+1, 2 %), εκ των οποίων το 9 % κάτω των 35 ετών (7 %).
Μήπως το ηλεκτρικό αυτοκίνητο βελτιώνει τον οδηγό του;
Το 2022, 19 % των Ευρωπαίων οδηγών, δηλαδή σχεδόν 1 στους 5, έχει ήδη οδηγήσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ανάμεσα σε αυτούς, το 5% είναι κάτοχοι τέτοιου αυτοκινήτου.
Πιο υπεύθυνες συμπεριφορές χάρη στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων διαπιστώνουν στην πλειοψηφία τους μια θετική επίδρασή του στην οδηγική συμπεριφορά τους:
- 51 % χρησιμοποιούν περισσότερο την πέδηση κινητήρα και φρενάρουν πιο σταδιακά,
- 47 % είναι πιο προσεκτικοί με τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, κυρίως τους πεζούς και τους ποδηλάτες,
- 48 % υιοθετούν έναν τρόπο οδήγησης πιο οικονομικό και ομαλό,
- 35 % κάνουν περισσότερα διαλείμματα – όσο χρειάζεται για να επαναφορτίσουν την μπαταρία.
Νέα αντανακλαστικά που πρέπει να υιοθετούμε όταν οδηγούμε
Η οδήγηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να χρειάζεται μία ιδιαίτερη εκπαίδευση. Άλλωστε, το 63 % των ιδιοκτητών είχε την αίσθηση ότι οδηγούσε ένα πολύ διαφορετικό αυτοκίνητο από αυτό με θερμικό κινητήρα, όταν οδήγησε το ηλεκτρικό. Το 64% κοιτούσε συχνά το επίπεδο φόρτισης του οχήματός του από φόβο να μην αποφορτιστεί πολύ γρήγορα και το 57% αποσυντονίστηκαν από την απουσία θορύβου που προειδοποιεί τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, όπως τους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Οδηγείτε παραμένοντας σε εγρήγορση!
Μία υπενθύμιση των κανόνων του Κώδικα οδικής κυκλοφορίας και των ορθών πρακτικών για οδήγηση χωρίς άγχος και για την πρόληψη των ατυχημάτων, κρίνεται αναγκαία.
Αν και καταδικάζονται από την πλειοψηφία των οδηγών, κάποιες επικίνδυνες συμπεριφορές παραμένουν πολύ διαδεδομένες
- Το 60 % των Ευρωπαίων οδηγών δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας (+4, 61 % των Ελλήνων),
- Το 53 % ξεχνάει να χρησιμοποιήσει το φλας για να προσπεράσει ή να αλλάξει κατεύθυνση(+2, 49 %)
- Το 52 % οδηγεί στη μεσαία λωρίδα ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη (+2, 71 %),
- Το 34 % προσπερνούν από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (+4, 40 %).
Απέχουμε πολύ από την τήρηση από όλους των ορθών πρακτικών για την πρόληψη της υπνηλίας κατά τη διάρκεια μίας μεγάλης διαδρομής
- Το 81 % των Ευρωπαίων οδηγών κοιμάται πιο αργά ή ξυπνά νωρίτερα από το συνηθισμένο πριν από μία μεγάλη διαδρομή (+3, 89 % των Ελλήνων),
- Το 63 % δεν εφαρμόζει τη σύσταση για διάλειμμα μετά από 2 ώρες οδήγησης (+7, 69 %),
- Το 24 % δεν μεταθέτουν ποτέ την ώρα αναχώρησης όταν νιώθουν κουρασμένοι (-2, 15 %).
Η μη-τήρηση των κανόνων θέτει σε κίνδυνο τους εργαζόμενους στον αυτοκινητόδρομο
- Το 54% των Ευρωπαίων οδηγών ξεχνά να επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε εργοτάξιο (+3, 50 % των Ελλήνων),
- Το 19 % έχει εισέλθει στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης ή έχει ανέβει στο κράσπεδο εξαιτίας μιας στιγμής απροσεξίας ή υπνηλίας (+4, 17 %).
- Από την 1η Ιανουαρίου 2022, 4 εργαζόμενοι έχασαν τη ζωή τους στους γαλλικούς αυτοκινητόδρομους κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Κατά μέσο όρο, περισσότερα από 2 οχήματα υπηρεσίας υφίστανται κάθε εβδομάδα προσκρούσεις στο γαλλικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Σε 3 από τις 5 περιπτώσεις, τα ατυχήματα αυτά οφείλονται στην υπνηλία ή την έλλειψη προσοχής του εμπλεκόμενου οδηγού.