Έρευνα Epson: Η κλιματική αλλαγή αναφέρεται ως το πλέον κρίσιμο παγκόσμιο ζήτημα

Οι άνθρωποι που έχουν γεννηθεί μετά την πρώτη Διάσκεψη Κορυφής για την  Κλιματική Αλλαγή (COP) – η γενιά COP – είναι αισιόδοξοι για την εύρεση λύσης αλλά δείχνουν παράλληλα ευαισθησία ως προς το κόστος

 

Το φετινό Βαρόμετρο Κλιματικής Πραγματικότητας της Epson καταγράφει τις απόψεις περισσότερων από 30.000 ανθρώπων σε 39 αγορές για την καλύτερη αντίληψη των παγκόσμιων απόψεων σχετικά με την κλιματική αλλαγή. Τα αποτελέσματα αποκαλύπτουν ότι περισσότεροι άνθρωποι αναφέρουν πλέον την κλιματική αλλαγή ως το πλέον κρίσιμο παγκόσμιο ζήτημα, σε σύγκριση με οποιοδήποτε άλλο – και ότι η τεχνολογία θεωρείται καταλυτικός παράγοντας για την επίλυση της κρίσης. Καθώς πλησιάζουμε στην COP 28 στα ΗΑΕ, η Epson εστιάζει επίσης στις μοναδικές απόψεις των ατόμων που γεννήθηκαν μετά την πρώτη COP το 1995 – διερευνώντας τις εμπειρίες και τις ανάγκες τους καθώς δραστηριοποιούνται για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Το Βαρόμετρο δημοσιεύεται για τρίτη χρονιά, καθώς πολλαπλασιάζονται τα αποδεικτικά στοιχεία για την καταστροφική κλιματική αλλαγή: με ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών στη θάλασσα, ρεκόρ χαμηλών επιπέδων πάγου στην Αρκτική και την Ανταρκτική και ακραία κλιματικά φαινόμενα σε όλο τον κόσμο. Τα αυξανόμενα δυσμενή γεγονότα είναι πιθανό να εξηγούν ότι περισσότεροι άνθρωποι ξεχωρίζουν την “Κλιματική Αλλαγή” (55%) από οποιοδήποτε άλλο παγκόσμιο ζήτημα, συμπεριλαμβανομένης της “Αύξησης των τιμών” (53%), της “Φτώχειας” (37%) και των “Συγκρούσεων” (23%).

Στην Ελλάδα, 7 στους 10 ερωτηθέντες θεωρούν την άνοδο των τιμών ως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα, ξεπερνώντας τη φτώχεια (58%) και την κλιματική αλλαγή (48%). Από τις 39 αγορές που συμμετείχαν στην έρευνα, η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη υψηλότερη θέση όσον αφορά την κατάταξη της αύξησης των τιμών ως ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα (71,9%), αμέσως μετά την Αυστραλία (73,9%).

Ο Yasunori Ogawa, πρόεδρος της Epson, δήλωσε: «Καθώς οι δυσμενείς επιπτώσεις αυξάνονται, τώρα περισσότερο από ποτέ, πρέπει να κατανοήσουμε τις αντιλήψεις σχετικά με τη διαφαινόμενη κλιματική αλλαγή. Η Epson έχει δεσμευτεί πλήρως για την επίτευξη του Στόχου Βιώσιμης Ανάπτυξης 13 του ΟΗΕ μέσω θετικών δράσεων για το περιβάλλον – και για την παροχή λύσεων που εμπλουτίζουν τις ζωές και οικοδομούν έναν καλύτερο κόσμο.»

«Το Βαρόμετρο της Κλιματικής Πραγματικότητας μας έδωσε τη δυνατότητα να απευθυνθούμε σε όλες τις γεωγραφικές περιοχές, τις γενιές και τις οικονομίες και μας παρείχε πληροφορίες για το πώς η κλιματική αλλαγή μετασχηματίζει τους τρόπους με τους οποίους ζούμε – και πώς μπορούμε όλοι να την καταπολεμήσουμε. Πιστεύουμε ότι η κατανόηση της νεότερης γενιάς θα βοηθήσει τις κυβερνήσεις, τις κοινότητες και τις εταιρείες να ευθυγραμμίσουν καλύτερα τις θετικές δράσεις για τη στήριξη εκείνων για τους οποίους η κλιματική αλλαγή είναι μια πραγματικότητα για όλη τους τη ζωή.»

Η γενιά COP – αισιοδοξία από όσους έχουν γεννηθεί την εποχή της κλιματικής αλλαγής

Με την 28η COP να απέχει λιγότερο από 50 ημέρες, η Epson προβάλλει τις αντιλήψεις των ανθρώπων που γεννήθηκαν μετά την πρώτη COP το 1995. Σήμερα είναι 29 ετών και κάτω, αυτή είναι η γενιά COP (Gen COP). Ζούνε εκ γενετής την κλιματική αλλαγή και έχουν ζήσει όλη τους τη ζωή στη σκιά των όλο και πιο δυσμενών καιρικών φαινομένων – και οι εμπειρίες και οι γνώσεις τους πρέπει να αποτελέσουν το επίκεντρο αποτελεσματικών λύσεων.

Αν και μπορεί να υπάρχουν διαφοροποιήσεις σε κάθε περιοχή, το Βαρόμετρο της Κλιματικής Πραγματικότητας αποκαλύπτει ότι σε παγκόσμιο επίπεδο η γενιά COP είναι συνολικά η πιο αισιόδοξη ηλικιακή ομάδα (ίση με την 35-44) – με σχεδόν τους μισούς (49%) να πιστεύουν ότι θα λύσουμε την κλιματική κρίση εντός της ζωής τους. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις ηλικιακές ομάδες 45-54 και 55+, οι οποίες καταγράφουν τη χαμηλότερη αισιοδοξία με 42% και 32% αντίστοιχα.

Οι πληθυσμιακές ομάδες που επενδύουν στις επόμενες δεκαετίες – είτε για τους ίδιους είτε μέσω των παιδιών τους – δείχνουν τα υψηλότερα επίπεδα αισιοδοξίας σχετικά με την ικανότητά μας να επιλύσουμε την κρίση. Παρόλο που η γενιά COP είναι η πιο αισιόδοξη ηλικιακή ομάδα, η πιο αισιόδοξη ομάδα από όλες (55%) αποτελείται από γονείς παιδιών κάτω των 18 ετών – οι “μαμάδες και οι μπαμπάδες” του κόσμου.

Το 41,5% των ανθρώπων στην Ελλάδα είναι απαισιόδοξο ότι θα αποτρέψουμε μια κλιματική καταστροφή κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Συγκεκριμένα το 38,2% της γενιάς COP είναι απαισιόδοξο, λιγότερο από το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 30 ετών και άνω που είναι απαισιόδοξο (42,6%).

Επεκτείνοντας αυτή τη σύγκριση, ωστόσο, είναι σαφές ότι η αισιοδοξία οδηγεί σε διαφορετικά αποτελέσματα. Όταν ρωτήθηκαν ποιες θετικές δράσεις για το κλίμα πραγματοποιούν ήδη, οι Gen COP καταγράφουν: χαμηλότερα επίπεδα δράσης από τον παγκόσμιο μέσο όρο σε εννέα από τις 14 κατηγορίες και χαμηλότερα επίπεδα δράσης από “μαμάδες και μπαμπάδες” σε 12 από τις 14 κατηγορίες (βλ. τον πίνακα με τις δράσεις για το κλίμα στις σημειώσεις προς τους συντάκτες παρακάτω).

Πιθανόν να υπάρχουν αρκετοί λόγοι γι’ αυτό. Η γενιά COP έχει μεγαλώσει με την κλιματική αλλαγή και την αυξανόμενη εστίαση στο περιβάλλον, ενώ οι μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες μπορεί να αναγνωρίζουν την αυξανόμενη αστάθεια με την πάροδο του χρόνου. Είναι επίσης ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι η γενιά COP θεωρεί την “αύξηση των τιμών” ως μεγαλύτερο ζήτημα από την “κλιματική αλλαγή” (51% έναντι 47%), οπότε η οικονομική επιβάρυνση των συχνά ακριβότερων βιώσιμων επιλογών είναι επίσης μια πιθανή αιτία.

 

 

Δράση για το κλίμα – και απραξία

Στην Ελλάδα, οι κυριότερες δράσεις που αναφέρουν οι πολίτες ότι ήδη κάνουν για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής περιλαμβάνουν: χρήση περισσότερων επαναχρησιμοποιούμενων προϊόντων, π.χ. επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες για ψώνια (72,7%), μείωση της χρήσης πλαστικού (69,6%), βελτίωση των συνηθειών ανακύκλωσης (68,2%). Οι πιο διαδεδομένες ενέργειες στις οποίες οι ερωτηθέντες στην Ελλάδα σκοπεύουν να προβούν στο μέλλον είναι: αλλαγή σε ηλεκτρικό όχημα (59,6%), αλλαγή σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (57,9%).

Ενώ οι θετικές δράσεις για το κλίμα είναι ευρέως διαδεδομένες, υπάρχουν ομάδες ερωτηθέντων που δηλώνουν ότι δεν θα δράσουν ποτέ σε όλους τους βασικούς τομείς. Για παράδειγμα, σε παγκόσμιο επίπεδο, το 38% δηλώνει ότι έχει ήδη μειώσει τα διεθνή ταξίδια για επαγγελματικούς σκοπούς και αναψυχή και ένα επιπλέον 30% ότι σκοπεύει να το πράξει. Σχεδόν ένα άτομο στα έξι, ωστόσο, δηλώνει ότι “δεν θα το κάνω ποτέ αυτό” (17%).

Αυτή η απροθυμία να περιορίσουν τα διεθνή ταξίδια είναι σημαντικά υψηλότερη σε αγορές όπως η Σιγκαπούρη, η Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο (21%), η Ιαπωνία και οι Κάτω Χώρες (22%), ο Καναδάς και η Γερμανία (23%), η Αυστραλία και η Σερβία (26%) και το Ισραήλ (31%). Στον αντίποδα, λιγότεροι άνθρωποι από χώρες όπως η Νότια Κορέα (9%), η Κίνα (10%), η Αίγυπτος και η Τουρκία (11%) και το Μαρόκο και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (12%) δηλώνουν ότι δεν θα μειώσουν ποτέ τα διεθνή ταξίδια.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η απάντηση “Δεν θα το κάνω ποτέ αυτό” είναι επίσης ιδιαίτερα αισθητή σε τομείς όπως “Μείωση της κατανάλωσης προϊόντων ζωικής προέλευσης” (18%), “Μποϊκοτάρω μη βιώσιμες εταιρείες” (15%) και “Ενθαρρύνω φίλους και συγγενείς να μάθουν για την κλιματική κρίση” (10%).

Οι λόγοι για την αντίσταση στη δράση θα είναι σύνθετοι, συμπεριλαμβανομένων γεωγραφικών, πολιτιστικών και οικονομικών παραγόντων και της πίστης στην ικανότητα της ανθρωπότητας να λύσει το ζήτημα χωρίς να χρειαστεί να αναλάβει ατομική δράση.

 

Η τεχνολογία ως καταλύτης

Οι ερωτηθέντες στο βαρόμετρο θεωρούν την τεχνολογία ως το σημαντικότερο μέσο για την καταπολέμηση της καταστροφικής κλιματικής αλλαγής.

Όταν ρωτήθηκαν ποιο πιστεύουν ότι είναι το πιο σημαντικό πράγμα που θα μπορούσε να κάνει μια επιχείρηση για την αντιμετώπιση του προβλήματος, το 48% ανέφερε τις επενδύσεις σε περιβαλλοντικές τεχνολογίες. Ακολούθησαν με μεγάλη διαφορά οι βελτιώσεις στην ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση των προϊόντων (45%), ενώ η μείωση της χρήσης των πόρων (28%), η ενθάρρυνση της συμμετοχής των εργαζομένων σε περιβαλλοντικές δραστηριότητες (21%) και η αντιστάθμιση των επιπτώσεων από τον άνθρακα και τα πλαστικά (21%) συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα.

Στην Ελλάδα, οι άνθρωποι πιστεύουν ότι οι πιο σημαντικές δράσεις που μπορούν να πραγματοποιήσουν οι εταιρείες για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής είναι: να επενδύσουν σε περιβαλλοντικές τεχνολογίες (52,2%), να βελτιώσουν την ανακύκλωση και την επαναχρησιμοποίηση των προϊόντων (40,3%) και να μειώσουν τους φυσικούς πόρους στην παραγωγή και τις μεταφορές, για παράδειγμα το νερό και τα ορυκτά καύσιμα (32,1%)

Ο Henning Ohlsson, Διευθυντής Βιωσιμότητας, Epson Europe, δήλωσε: «Το Βαρόμετρο Κλιματικής Πραγματικότητας της Epson διασφαλίζει ότι όλες οι φωνές -συμπεριλαμβανομένων εκείνων της συχνά παραβλεπόμενης γενιάς COP– ακούγονται καθώς ο κόσμος κινείται για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Έχει αναδείξει ζητήματα όπως η οικειότητα και η οικονομική προσιτότητα ως πιθανά εμπόδια στη δράση για εκατομμύρια νεότερους ανθρώπους. Μας δείχνει ότι ορισμένοι άνθρωποι συνεχίζουν να αγνοούν την καταστροφική κλιματική αλλαγή και αρνούνται ή αισθάνονται ανίκανοι να δράσουν.»

«Τα ζητήματα αυτά, ωστόσο, δεν είναι προβλήματα που περιορίζονται σε συγκεκριμένες ομάδες: είναι προκλήσεις για όλους μας. Αν θέλουμε να λύσουμε την κλιματική κρίση, πρέπει να δράσουμε ενωμένοι.»

«Το Βαρόμετρο της Epson μας υποδεικνύει επίσης το δρόμο προς το μέλλον, καθώς ο κόσμος αναμένει από τις εταιρείες να αναλάβουν ηγετικό ρόλο στην πράσινη μετάβαση. Η Epson βλέπει την τεχνολογία ως παράγοντα ενεργοποίησης, με προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί ώστε να χρησιμοποιούν λιγότερους πόρους κατά την παραγωγή και τη χρήση, να διαρκούν περισσότερο, να επισκευάζονται ευκολότερα, να μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν και να ανακυκλώνονται ευκολότερα.  Μαζί, μπορούμε να δημιουργήσουμε τις λύσεις που χρειάζονται οι άνθρωποι, καθώς ενεργούν για τον περιορισμό των κλιματικών επιπτώσεων.»