ΕΕΠΦ: Διαδικτυακή εκδήλωση Climate crisis in the “Hood”- 5 ιστορίες μαθητών/τριών για την κλιματική κρίση

Στη διαδικτυακή εκδήλωση της ΕΕΠΦ με τίτλο «Climate Crisis in the “Hood”: 5 ιστορίες μαθητών και μαθητριών για την κλιματική κρίση και τις φυσικές καταστροφές στην Ελλάδα», μαθητές και μαθήτριες πέντε σχολείων από περιοχές της Ελλάδας που έχουν πληγεί από φυσικές καταστροφές (2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Βόλου, Λύκειο Ιστιαίας Ευβοίας, 5ο Γυμνάσιο Καλαμάτας, 2ο ΓΕΛ Αιγίου και 2ο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Στεφάνου) μοιράστηκαν τις προσωπικές εμπειρίες τους από τις σκληρές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, οι οποίες όπως φαίνεται θα αρχίσουν να εντείνονται τα επόμενα χρόνια.

Με την πολύτιμη καθοδήγηση των υπεύθυνων εκπαιδευτικών, τα παιδιά παρουσίασαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στη «γειτονιά» τους και με δυναμικά ερωτήματα, οξυμένο κριτήριο και αισιοδοξία αναζήτησαν λύσεις και καλές πρακτικές υιοθέτησης για την υπέρβαση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

«Φοβάμαι ότι η κλιματική αλλαγή θα με υποχρεώσει να ζήσω σε έναν κόσμο όπου τίποτα δεν θα είναι το ίδιο και το περιβάλλον δεν θα είναι πια όμορφο, αλλά σκοτεινό και απειλητικό, αφού πια επηρεάζονται και περιοχές οι οποίες δεν ήταν επιρρεπείς σε πυρκαγιές.»
Αλεξάνδρα Νικολάου, Γενικό Λύκειο Ιστιαίας

Πέντε ειδικοί επιστήμονες απάντησαν με απλό τρόπο και ενσυναίσθηση στα επίκαιρα ζητήματα που τέθηκαν από τους μαθητές και τις μαθήτριες, αντιλαμβανόμενοι το άγχος και την αγωνία των παιδιών.

Είναι απαραίτητη η ενίσχυση της κλιματικής αντοχής των κοινοτήτων της Βόρειας Εύβοιας. Σίγουρα χρειάζεται να κηρυχθούν οι εκτάσεις που κάηκαν αναδασωτέες όπως επίσης να υλοποιηθούν αντιδιαβρωτικά και αντιπλημμυρικά έργα και γενικότερα έργα αποκατάστασης, καθώς και να ευαισθητοποιηθούν οι πολίτες σχετικά με την κλιματική αλλαγή, γιατί κάποιοι ακόμα δεν γνωρίζουν πώς έχει επηρεάσει όλο αυτό την περιοχή μας.»
Κυριακή Βασιλείου, Γενικό Λύκειο Ιστιαίας

Η κυρία Ιωάννα Καρδάρα, Δημοσιογράφος στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, Climate Journalist ανέδειξε το ζήτημα της αντιστροφής των συνεπειών της κλιματικής κρίσης και η κυρία Ιωάννα Παπαϊωάννου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Β’/βάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, εστίασε στο σημείο της πρόβλεψης και κατανόησης των πλημμυρών. Η κυρία Εύη Τζανακάκη, Αρχιτέκτων Μηχανικός MSc, Σημείο Επαφής για το Σύμφωνο των Δημάρχων για το Κλίμα και την Ενέργεια, ΚΑΠΕ-Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας, επισήμανε το ζήτημα της πρόβλεψης των κτιριακών εγκαταστάσεων, ενώ η κυρία Αθηνά Τσαγκάρη, τ. Διευθύντρια του Ινστιτούτου Μεσογειακών Δασικών Οικοσυστημάτων, μας καθοδήγησε πάνω στο καίριο ζήτημα των πυρκαγιών, τόσο στο πλαίσιο της πρόληψης όσο και στο πλαίσιο του εθελοντισμού. Τέλος, ο  κύριος Άγις Τσουρός, Πρώην Διευθυντής Πολιτικής και Διακυβέρνησης για την Υγεία και την Ευεξία στο Ευρωπαϊκό Γραφείο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), ανέδειξε με μεγάλο ενδιαφέρον το πλαίσιο της περιβαλλοντικής δικαιοσύνης για μια κοινωνικά δίκαιη και οικολογικά βιώσιμη αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

«Το πρόβλημά μας άρχισε το 1995, όταν ένας καταστροφικός σεισμός έπληξε πολλές πόλεις της περιοχής μας, μια απ’ αυτές ήταν και το Αίγιο και το κτίριό μας έκτοτε, δηλαδή εδώ και 30 χρόνια, στεγάζεται σε λυόμενα, προκατασκευασμένα κτίρια. Τα λυόμενα βρίσκονται σε εκβολές ενός ρέματος και έτσι η κλιματική κρίση προοικονομεί τον κίνδυνο πλημμύρας σε περίπτωση κάποιας βαριάς βροχόπτωσης»»
Κωνσταντίνος Τσεκελίδης, 2ο ΓΕΛ Αιγίου

«Η κλιματική αλλαγή έχει επηρεάσει τα μοτίβα των καιρικών φαινομένων. Γεγονός που αποτυπώνεται στη διάρκεια και ένταση των βροχοπτώσεων, όπως αυτά δηλώνονται στην πόλη μας, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Παράλληλα, η ανθρώπινη δραστηριότητα, όπως η αποψίλωση του δάσους του Ταϋγέτου και η αστική ανάπτυξη, επηρεάζει την απορροή των υδάτων και αυξάνει τον κίνδυνο πλημμύρας.»
Μαθητές και μαθήτριες του 5ου Γυμνασίου Καλαμάτας

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας, στο πλαίσιο του διεθνούς θεματικού δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Νέοι Δημοσιογράφοι για το Περιβάλλον» και της στρατηγικής της ΕΕΠΦ, που συμβαδίζει με τη Σύμπραξη για την Πράσινη Εκπαίδευση της UNESCO, μια παγκόσμια πρωτοβουλία για την πράσινη μετάβαση και διαπίστευση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μέχρι το 2030. Μάλιστα, η UNESCO σημειώνει χαρακτηριστικά ότι περισσότεροι από το 70% των νέων δηλώνουν ότι έχουν αδήριτη ανάγκη για απόκτηση κλιματικών γνώσεων και δεξιοτήτων προκειμένου να υιοθετήσουν και να εφαρμόσουν καλές πρακτικές ως αντιστάθμισμα στην κλιματική αλλαγή.