Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας της Nielsen για την εταιρική υπευθυνότητα, το 55% των καταναλωτών παγκοσμίως είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν παραπάνω για προϊόντα και υπηρεσίες που προέρχονται από εταιρείες κοινωνικά υπεύθυνες. ποσοστό το οποίο έχει αυξηθεί δέκα ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2011. Η τάση των Καταναλωτών να αγοράσουν περισσότερο “ηθικές” μάρκες είναι περισσότερο έντονη στις περιφέρειες της Ασίας-Ωκεανίας (64%), Λατινικής Αμερικής (63%) και Μέσης Ανατολής (63%), ενώ παρ’ όλο που τα αντίστοιχα ποσοστά είναι χαμηλότερα για τις περιοχές της Βόρειας Αμερικής (42%) και της Ευρώπης (40%), ωστόσο η τάση αυτή είναι συνεχώς αυξανόμενη. Ένα επιπλέον ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι περισσότερο “ηθικοί καταναλωτές” φαίνεται να είναι οι νεότεροι καταναλωτές, μεταξύ 21 και 34 ετών. Ανάμεσα στους καταναλωτές που δήλωσαν ότι ανταποκρίνονται περισσότερο σε ενέργειες κοινωνικής ευθύνης, οι μισοί από αυτούς ανήκουν στο εν λόγω ηλικιακό γκρουπ.
“Οι καταναλωτές σε ολόκληρο τον κόσμο δηλώνουν πλέον ξεκάθαρα και ηχηρά ότι η κοινωνική υπευθυνότητα που δείχνουν οι μάρκες αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα που επηρεάζει τις αγοραστικές τους αποφάσεις”, σχολίασε η Βίκη Γρηγοριάδου, Διευθύνουσα Σύμβουλος για την Nielsen Ελλάδας . “Αυτή η συμπεριφορά τείνει συνεχώς να αυξάνεται και λόγω αυτού παρουσιάζονται σημαντικές ευκαιρίες στις επιχειρήσεις όχι μόνο να προσφέρουν στην ευρύτερη κοινωνία, αλλά και να αυξήσουν σημαντικά τα μερίδια των μαρκών τους στην αγορά”.
Ασφαλώς ενδιαφέρον παρουσιάζει να διαπιστώσουμε αν οι καταναλωτές που κατά δήλωση ενδιαφέρονται για το περιβάλλον ή για την παγκόσμια φτώχεια, πράττουν αντίστοιχα “ηθικά” όταν επιλέγουν τα προϊόντα, τα οποία αγοράζουν. Ως “ηθικοί καταναλωτές” ορίζονται εκείνοι που δηλώνουν πρόθυμοι να πληρώσουν επιπλέον χρήματα για προϊόντα και υπηρεσίες που προέρχονται από εταιρίες που υλοποιούν κοινωνικά και περιβαλλοντικά προγράμματα. Προκειμένου να το διερευνήσει αυτό η Nielsen, μελέτησε παράλληλα τις λιανικές πωλήσεις 20 μαρκών σε 9 χώρες, οι οποίες είτε ανέγραφαν στην συσκευασία τους ότι είναι κοινωνικά υπεύθυνες είτε αντίστοιχα προωθούσαν πολύ ενεργά την κοινωνική τους δράση μέσα από τα marketing προγράμματά τους. Τα αποτελέσματα από την διαχρονική ανάλυση των στοιχείων πωλήσεων των παραπάνω μαρκών έδειξαν μια αύξηση 2% στις πωλήσεις των μαρκών που δήλωναν πάνω στην συσκευασία τους την κοινωνική τους δράση, ενώ η αντίστοιχη αύξηση για τις μάρκες που έδειχναν ενεργές μέσα από τα marketing προγράμματά τους ανήλθε στο 5%. Αντίστοιχα, η ανάλυση της απόδοσης 14 άλλων μαρκών χωρίς δράσεις ή δηλώσεις κοινωνικής εταιρικής ευθύνης έδειξε οριακή αύξηση 1%
Όσον αφορά στην Ελλάδα και σε σχέση με τον μέσο όρο των λοιπών χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, φαίνεται οι Έλληνες καταναλωτές, κατά δήλωσή τους, να είναι περισσότερο διατεθειμένοι να πληρώσουν επιπλέον χρήματα για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, η οποία προέρχεται από μια επιχείρηση, η οποία δηλώνει ότι στοχεύει στο να έχει ένα θετικό κοινωνικό ή περιβαλλοντολογικό αντίκτυπο, σε ποσοστό 44% έναντι 40%, που είναι ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος. Επιπλέον, οι καταναλωτές στην Ελλάδα σε ποσοστό 49%, έναντι 41% του συνόλου των Ευρωπαίων δηλώνουν επίσης ότι τους τελευταίους 6 μήνες αγόρασαν τουλάχιστον 1 προϊόν ή υπηρεσία μιας επιχείρησης που είναι κοινωνικά υπεύθυνη.
Σχετικά με τον σκοπό, για τον οποίο δηλώνουν περισσότερο ευαισθητοποιημένοι, οι Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ως 1ο “την εξάλειψη της φτώχειας και της πείνας” σε ποσοστό 97%, ενώ ως 2ο και 3ο σκοπό με το ίδιο ποσοστό (96%) ανέδειξαν “την αύξηση της προσβασιμότητας σε καθαρό πόσιμο νερό”, καθώς και την “μείωση της παιδικής θνησιμότητας”. Οι παραπάνω σκοποί είναι επίσης οι περισσότερο σημαντικοί και για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους.