“Η ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ δεν αφορά μόνο στον δανεισμό και στην υπερχρέωση, αλλά και στην ανυπαρξία, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, ενός αποτελεσματικού παραγωγικού και αναπτυξιακού μοντέλου”, τονίζει σε άρθρο του στo politik.gr της Θεσσαλονίκης ο Αν. ΥΠΕΝ, Σωκράτης Φάμελλος, ενώ επισημαίνει ότι η κυβέρνηση επέλεξε, παράλληλα με τη διαπραγμάτευση για την εφαρμογή του τελευταίου προγράμματος 2015-2018, να σχεδιάσει ένα νέο οικονομικό μοντέλο, με αναπτυξιακή προοπτική, το οποίο θα δημιουργεί νέο εθνικό προϊόν και θα έχει πολλαπλά οφέλη για τους πολίτες και την κοινωνία.
“Η έλλειψη στρατηγικής αλλά και πολιτικής βούλησης τα προηγούμενα χρόνια εκφράστηκε με την απουσία μιας κεντρικής ατζέντας ανάπτυξης”, συνεχίζει ο Αν. ΥΠΕΝ , με συνέπεια “να απαξιωθεί η περιβαλλοντική πολιτική και να συνδεθεί μόνο με ευρωπαϊκά πρόστιμα, σε μια εποχή που πρώτη προτεραιότητα παγκοσμίως ήταν η συζήτηση για την κλιματική αλλαγή και τη βιώσιμη ανάπτυξη”.
Παρά το γεγονός ότι το περιβάλλον είναι ουσιώδες στοιχείο της ταυτότητας της Ελλάδας, “οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν το αξιοποίησαν, στερώντας από τη χώρα και από τους Έλληνες ένα σημαντικό αναπτυξιακό πλεονέκτημα”, με αποτέλεσμα “να παραμείνει αναξιοποίητο ένα αναπτυξιακό πεδίο που θα μπορούσε να δημιουργήσει νέα εργασία, νέα οικονομία, έρευνα και καινοτομία”.
Η Θεσσαλονίκη και η Περιφέρεια της Μακεδονίας δεν αποτέλεσαν εξαίρεση. Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ και Οικολόγων Πράσινων ανέλαβε πρωτοβουλίες, αξιοποιώντας το περιβάλλον ως παραγωγική δύναμη, στην κατεύθυνση της δίκαιης ανάπτυξης και της παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Ο Σωκράτης Φάμελλος αναφέρει ως παράδειγμα τον τομέα των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης και την έλλειψη σύγχρονου έργου επεξεργασίας και αξιοποίησης απορριμμάτων στην Κεντρική Μακεδονία. “Την τελευταία τριετία έγινε νέος Περιφερειακός Σχεδιασμός και η κυβέρνηση χρηματοδότησε με 3,8 εκατ. ευρώ μελέτες για έργα αξιοποίησης απορριμμάτων και κυκλικής οικονομίας, προϋπολογισμού κατασκευής άνω των 200 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ενεργοποιούμε ευρωπαϊκούς πόρους 50 εκατ. ευρώ για την κατασκευή μονάδων κομποστοποίησης, με έναρξη διαλογής στην πηγή οργανικών αποβλήτων από το 2019. Τέλος, με ειδικό νόμο για την ανακύκλωση διπλασιάσαμε τους διαθέσιμους πόρους της Αυτοδιοίκησης για την ανακύκλωση”, σημειώνει.
Επιπλέον, η σύσταση του Φορέα Θερμαϊκού Κόλπου, που νομοθετήθηκε το 2018 και, εκτός από την αναπτυξιακή και οικονομική διάσταση που εμπεριέχει, συνδέεται και με την ποιότητα ζωής όλων των κατοίκων της Θεσσαλονίκης. αποτελεί άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα κωλυσιεργίας το οποίο η κυβέρνηση αποφάσισε να λύσει, με δεδομένο ότι η σχετική συζήτηση γινόταν στην πόλη εδώ και 15 χρόνια.
“Ξεκινήσαμε, επίσης, έργα μεγάλων αστικών αναπλάσεων, όπως οι αναπλάσεις ελεύθερων χώρων των πρώην στρατοπέδων Παύλου Μελά και Κόδρα, της περιοχής του Μουσείου Ολοκαυτώματος στη Δυτική Είσοδο και φυσικά της ΔΕΘ, με το νέο εκθεσιακό κέντρο, που προσδίδουν στη Θεσσαλονίκη τα χαρακτηριστικά μιας πραγματικής μητρόπολης”, συνεχίζει ο Αν. ΥΠΕΝ. τονίζοντας ότι οι συγκεκριμένες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στις αναπλάσεις και στον χωρικό σχεδιασμό κινητοποιούν και την οικονομία και την κοινωνία της Θεσσαλονίκης.
Συνεπώς, η Βόρεια Ελλάδα, όπως και η χώρα στο σύνολό της, χρειάζεται αλλαγή αναπτυξιακού μοντέλου, εντός του οποίου το περιβάλλον θα αποτελεί ταυτόχρονα στοιχείο ταυτότητας και στοιχείο ανάπτυξης. Για τον λόγο αυτό “προχωρούν μεγάλες μεταρρυθμίσεις, όπως είναι οι δασικοί χάρτες, το Κτηματολόγιο, το Παρατηρητήριο Δόμησης, η απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, η κωδικοποίηση δασικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας, οι φορείς για τις προστατευόμενες περιοχές, ώστε να επιταχυνθεί η ανάπτυξη με βάση το ευρωπαϊκό κεκτημένο”.
Παράλληλα, “δημιουργήσαμε χρηματοδοτήσεις και επιδοτήσεις για νέους τομείς οικονομίας, όπως η κυκλική οικονομία, τα δασικά προϊόντα, η βιώσιμη κινητικότητα, που έχουν ενσωματωμένη και τη διάσταση της περιφερειακής ανάπτυξης”. Διότι, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι “η επένδυση στο περιβάλλον εξασφαλίζει ταυτόχρονα μακροπρόθεσμη ανάπτυξη, ποιότητα εργασίας, ποιότητα ζωής και ορθολογική διαχείριση των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος. Από την Ελλάδα των χωματερών και των προστίμων περνάμε στην Ελλάδα της περιβαλλοντικής καινοτομίας”, καταλήγει ο Σωκράτης Φάμελλος.