Με τρεις συντονισμένες κινήσεις το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενισχύει το πλαίσιο λειτουργίας των ΑΠΕ και αυξάνει τα περιθώρια συμβολής τους στην καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας και τη μείωσης του ενεργειακού κόστους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα:
1. Θεσμοθετείται η εφαρμογή του εικονικού διαμοιρασμού ενέργειας(virtual sharing) για Ενεργειακές Κοινότητες και φτωχά νοικοκυριά. Πλέον, είναι εφικτός ο επιμερισμός της παραγόμενης ενέργειας από την μονάδα ΑΠΕ (ιδιοκτησίας της Κοινότητας) σε όλα τα μέλη μίας Ενεργειακής Κοινότητας. Θα μπορεί, έτσι, κάθε μέλος της Κοινότητας να συμψηφίζει την κατανάλωσή του με το μερίδιο παραγωγής που του αντιστοιχεί.
Τροποποιείται, επίσης, η υφιστάμενη απόφαση για τον ενεργειακό συμψηφισμό (net metering) και τον εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό (virtual net metering), στη βάση του παρακάτω πίνακα.
Περιγραφή | Τι ίσχυε | Νέα Απόφαση – Τι ισχύει |
Γενικό όριο ισχύος | 500kW | 1.000kW |
Ειδικά όρια ισχύος | 50% της συμφ. ισχύος
100% για ΝΠΔΔ |
το 100% της συμφ. ισχύος και για καταναλωτές Μέσης Τάσης |
Ειδικά όρια ισχύος ΜΔΝ | Αυξημένα όρια ισχύος ανά εγκατάσταση στα μεγάλα νησιά (Κρήτη, Ρόδος, Κώς, Λέσβος, Χίος, Σάμος). | |
Τεχνολογίες | Φωτοβολταϊκά | Όλες (φωτοβολταϊκά, μικρές Α/Γ, βιομάζα/βιοαέριο μικρά υδροηλεκτρικά, γεωθερμία, ΣΗΘΥΑ) |
Αποθήκευση | Όχι | Ναι μέχρι 30kVA |
Συμψηφισμός ΧΤ/ΜΤ | Όχι | Ναι |
Μικτές Τεχνολογίες | Όχι | Ναι |
2. Ολοκληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο σχετικά με τη συμμετοχή των ΑΠΕ στην αγορά, ορίζοντας τη ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ ως Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου (Φο.Σ.Ε.Τε.Κ.), από 1.7.2019 μέχρι το τέλος του 2022. Ο Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. θα προσφέρει λύση τελευταίου καταφυγίου στους παραγωγούς ενέργειας από ΑΠΕ, στις περιπτώσεις που αδυνατούν να το πράξουν οι εμπορικοί Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (Φο.Σ.Ε.). Για την παροχή των υπηρεσιών του ο Φο.Σ.Ε.Τε.Κ. επιβάλει στους σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που εκπροσωπεί:
- μηνιαία χρέωση επί της αντίστοιχης μηνιαίας Ειδικής Τιμής Αγοράς (Ε.Τ.Α.) της τεχνολογίας που ανήκει ο σταθμός
- πρόσθετη μηναία χρέωση ως αντικίνητρο για την παρατεταμένη παραμονή στον Φο.Σ.Ε.Τε.Κ.
έτος | μηναία χρέωση | πρόσθετη χρέωση αντικινήτρου | ||
χρέωση | πλαφόν | χρέωση | πλαφόν | |
2019 | 0,5 % x ETAτεχν. x Mwhμετρ. | 0,5 €/MWh | 0 €/MWh | |
2020-2022 | 1,0 % x ETAτεχν. X Mwhμετρ. | 1,0 €/MWh | από την ύπαρξη ανταγωνιστικής ενδοημερήσιας αγοράς με επαρκή ρευστότητα, 5% για κάθε εξάμηνο εκπροσώπησης | 20%, και ειδικά για Ε.Κοιν. 10% |
3. Αναπροσαρμόζονται οι τιμές αναφοράς για παραγωγή ενέργειας από αιολικούς σταθμούς που τίθενται σε λειτουργία από 01.01.2021, λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη αποκλιμάκωση των τιμών στους πρόσφατους διαγωνισμούς και συγκεκριμένα:
Κατηγορία σταθμών | Τ.Α. (€/MWh) |
Αιολική Ενέργεια που αξιοποιείται με χερσαίες εγκαταστάσεις εγκατεστημένης ισχύος ή μέγιστης ισχύος παραγωγής μεγαλύτερης των 3MW, οι οποίες δεν εντάσσονται σε καθεστώς στήριξης με τη μορφή Λειτουργικής Ενίσχυσης μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας υποβολής προσφορών σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. | 70 |
Αιολική Ενέργεια που αξιοποιείται με χερσαίες εγκαταστάσεις εγκατεστημένης ισχύος ή μέγιστης ισχύος παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 3MW | 79 |
Αιολική Ενέργεια που αξιοποιείται με χερσαίες εγκαταστάσεις εγκατεστημένης ισχύος ή μέγιστης ισχύος παραγωγής μεγαλύτερης των 60 kW και μικρότερης ή ίσης των 6MW, που ανήκουν σε Ενεργειακές Κοινότητες του Ν.4513/2018 | 82 |
Αιολική Ενέργεια που αξιοποιείται με χερσαίες εγκαταστάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων της απόφασης της Ρ.Α.Ε. υπ` αριθμ. 904/2011, όπως έχει τροποποιηθεί με τις αποφάσεις της Ρ.Α.Ε. υπ` αριθμ. 155/2012 (ΦΕΚ Β` 908) και 452/2015 (ΦΕΚ Β` 2859) και ισχύει, και κατά τα οριζόμενα στις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 15 του ν. 3175/2003 (Α` 207), καθώς και οι κάτοχοι αδειών σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. που έχουν λάβει άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας η οποία προβλέπει στους Ειδικούς της Όρους ότι ο κάτοχος της άδειας αυτής θα συμπεριληφθεί στον Πίνακα 3 των νέων χρηστών των παραπάνω αποφάσεων της Ρ.Α.Ε. | 65 |
Τέλος, με αφορμή ερωτήματα από υποψήφιους επενδυτές, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προχωρά σε μια σειρά διευκρινίσεων σχετικά με περιορισμούς που θέτει η παράγραφος 7 του άρθρο 72 του ν.4602/2019, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο ανάπτυξης πολλών σταθμών που εξαιρούνται από ανταγωνιστικές διαδικασίες από το ίδιο πρόσωπο.