Στο πλαίσιο της Ημέρας που ξεπεράσαμε τα όρια της Γης στις 29 Ιουλίου, η Schneider Electric, πρωτοπόρος στον ψηφιακό μετασχηματισμό της διαχείρισης ενέργειας και του αυτοματισμού, ανακοινώνει τη δέσμευσή της να προωθήσει τη συμβατότητα ενός πλανήτη (one-planet compatibility) ως απαραίτητο συστατικό για μια μακροχρόνια επιχειρηματική επιτυχία. Το White Paper της Schneider Electric, που δημοσιεύθηκε στις 22 Ιουλίου και αναπτύχθηκε σε συνεργασία με το Global Footprint Network, το διεθνές ερευνητικό ίδρυμα, πρωτοπόρο στην καταγραφή του οικολογικού αποτυπώματος του ανθρώπου, παραθέτει βιώσιμες λύσεις για τον πλανήτη και για την ευημερία της ανθρωπότητας.
Η Ημέρα που ξεπεράσαμε τα όρια της Γης σηματοδοτεί την ημέρα που η ανθρώπινη ζήτηση για τροφή, ίνες, ξυλεία και απορρόφηση άνθρακα (παγκόσμιο οικολογικό αποτύπωμα) υπερβαίνει το σύνολο των βιολογικών πόρων που μπορούν να ανανεώσουν τα οικοσυστήματα της Γης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Φέτος, η Ημέρα που ξεπεράσαμε τα όρια της Γης ορίζεται στις 29 Ιουλίου, νωρίτερα από κάθε άλλη φορά, σύμφωνα με το Global Footprint Network. Αυτή η ημερομηνία υπογραμμίζει ότι η ανθρωπότητα καταναλώνει τους βιολογικούς πόρους 1,75 φορές ταχύτερα από ό,τι η φύση μπορεί να τους ανανεώσει, επιδεινώνοντας το οικολογικό έλλειμμα για τέσσερις μήνες του έτους με την εξάντληση του φυσικού αποθέματος της Γης. Λέγεται ότι η ανθρωπότητα “χρειάζεται” 1.75 πλανήτες, ενώ οι εκπομπές άνθρακα αποτελούν το 60% του συνολικού οικολογικού αποτυπώματος.
Δεδομένου ότι η υπέρβαση ξεκίνησε στη δεκαετία του 1970, η Ημέρα που ξεπεράσαμε τα όρια της Γης έχει προχωρήσει στο ημερολόγιο. Τριάντα χρόνια πριν, εμφανίστηκε τον Οκτώβριο, και πριν από είκοσι χρόνια, στα τέλη Σεπτεμβρίου. Μετά από μια σύντομη επιβράδυνση, ο ρυθμός επιταχύνθηκε τα τελευταία δύο χρόνια λόγω της απορρόφησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Η τάση είναι αναστρέψιμη
Για τη βιωσιμότητα του πλανήτη απαιτείται η μετακίνηση της ημερομηνίας της Ημέρας που ξεπεράσαμε τα όρια της Γης έως τις 31 Δεκεμβρίου ή και μετά. Η αφαίρεση των υπολειμμάτων του άνθρακα είναι ένας ισχυρός μοχλός στο #MoveTheDate. Η μείωση των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στο ήμισυ θα μετακινήσει την ημερομηνία κατά τρεις μήνες, σύμφωνα με το Global Footprint Network. Τα τελευταία δύο χρόνια, η Schneider Electric συνεργάζεται με το Global Footprint Network για να ανακαλύψει βιώσιμες λύσεις. Οι έρευνες των δύο αυτών οργανισμών δείχνουν ότι εάν το 100% της υπάρχουσας υποδομής για τα κτίρια και τη βιομηχανία ήταν εξοπλισμένα με άμεσα διαθέσιμη τεχνολογία ενεργειακής απόδοσης και ανανεώσιμη ενέργεια από τη Schneider Electric και τους συνεργάτες της, με την προϋπόθεση ότι δεν θα μεταβληθούν οι ανθρώπινες συνήθειες, η ημερομηνία θα πάει πίσω τουλάχιστον 21 ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι η αναβάθμιση της ενέργειας από μόνη της θα μπορούσε να κάνει διαφορά τριών εβδομάδων. Εάν μεταφέρουμε την Ημέρα που ξεπεράσαμε τα όρια της γης ανά πέντε ημέρες κάθε χρόνο πριν από το 2050, η ανθρωπότητα θα μπορεί να ζει μέσα στα όρια που μπορεί να παράγει ο πλανήτης, σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού για το Κλίμα.
«Μια κορυφαία εταιρεία όπως η Schneider Electric, της οποίας η εταιρική στρατηγική επικεντρώνεται στην αύξηση της ενεργειακής απόδοσης και της αποδοτικότητας των πόρων, είναι λογικό να ξεχωρίζει για το ταχέως αναπτυσσόμενο επιχειρησιακό της μοντέλο, καθώς είναι βασισμένο στην ανθρώπινη ευημερία», δήλωσε ο ιδρυτής του Global Footprint Network, Mathis Wackernagel».
«Το να μην σπαταλάς παραπάνω από αυτά που μπορεί να προσφέρει ο πλανήτης πρέπει να αποτελεί το νέο κριτήριο αν μία συγκεκριμένη επιχειρηματική στρατηγική βοηθά την κοινωνία ή όχι να αλλάξει τα δεδομένα για την Ημέρα της Υπέρβασης της Γης», δήλωσε ο Xavier Houot, Senior Vice President Global Safety, Environment, Real Estate. «Μια τέτοια μέτρηση ασκεί πιέσεις για να τεθούν ερωτήματα όπως: «Μπορώ να λειτουργήσω σύμφωνα με τους περιορισμούς του πλανήτη;» και «αυτά που προσφέρω στους πελάτες μου τους βοηθούν να μην υπερβαίνουν τους πόρους του πλανήτη;». Εάν οι απαντήσεις είναι θετικές, η μακροπρόθεσμη ευημερία είναι πολύ πιθανότερη. Το να είσαι μέρος της λύσης έχει ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα στα μάτια των επενδυτών, των αγορών … και της νέας γενιάς»!
Επιπτώσεις στις επιχειρήσεις
Το 2019, η Schneider Electric και το Global Footprint Network συνεργάστηκαν για να ευαισθητοποιήσουν επιχειρηματίες σχετικά με στρατηγικές συμβατότητας ενός πλανήτη (one-planet compatibility) έτσι ώστε να διαφοροποιηθούν και να δώσουν αξία στην αγορά. Οι ‘One planet’ εταιρείες είναι εκείνες των οποίων τα αγαθά και οι υπηρεσίες συμβάλλουν στις απαιτήσεις της ανθρωπότητας για την ισορροπία της φύσης με τα οικοσυστήματα της Γης.
Πιο συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις των οποίων τα επιχειρηματικά μοντέλα αυξάνουν την ανθρώπινη ευημερία και παράλληλα αυξάνουν την ασφάλεια των πόρων είναι πολύ πιθανότερο να είναι οικονομικά επιτυχημένες μακροπρόθεσμα από εκείνες τις εταιρείες που δεν συμμορφώνονται με την ευημερία του πλανήτη και αναπόφευκτα θα αντιμετωπίσουν τη συρρίκνωση της ζήτησης και την αύξηση του ρίσκου.
Η ευημερία του πλανήτη (One-planet prosperity) μπορεί να λειτουργήσει ως μία απλή ‘πυξίδα’ για να αξιολογήσει τις στρατηγικές των εταιρειών σε σχέση με δύο βασικά ερωτήματα: «Μπορώ να λειτουργήσω σύμφωνα με τους περιορισμούς του πλανήτη;» και «αυτά που προσφέρω στους πελάτες μου τους βοηθούν να μην υπερβαίνουν τους πόρους του πλανήτη;», όπως αναφέρεται στο White Paper για τα υψηλόβαθμα στελέχη ανώτερων διοικητικών συμβουλίων. Με τίτλο «Η επιχειρηματική υπόθεση για την ευημερία ενός πλανήτη» (“The business case for one-planet prosperity”), παρουσιάζει στρατηγικές για την επίτευξη μακροπρόθεσμων αξιών από διάφορες εταιρείες σε ευρείς τομείς, όπως η ενέργεια, η διατροφή, η υγειονομική περίθαλψη και η αποκατάσταση των αποβλήτων.