Για την παγκόσμια ημέρα αναπηρίας, η ierax analytix έτρεξε έρευνα σχετικά με τις απόψεις των Ελλήνων γύρω από τις αναπηρίες και κυρίως όσων δε φαίνονται με την πρώτη ματιά (πχ αυτοάνοσο).
Η λέξη αναπηρία αφήνει ένα αποτύπωμα σαν χρώμα στη σκέψη των ανθρώπων. Με βάση την έρευνα μας 1 στους 4 αισθάνεται ότι αφήνει μαύρο χρώμα (25.2%) ενώ ακολουθούν με φθίνουσα σειρά το λευκό (14.1%), το μπλε (11.4%), το κόκκινο (8.8%), το μωβ (8.1%), το καφέ (7.9%), το κίτρινο (7.2%), το πράσινο (7.2%), το πορτοκαλί (6.7%) και τελευταίο το ροζ (3.4%).
Από τους ερωτώμενους, 7 στους 10 γνωρίζουν ή έχουν ακούσει για τις μη εμφανείς αναπηρίες όμως από όσους δεν έχουν οι ίδιοι κάποια μορφής αναπηρίας (εμφανή ή μη).
Κατά κύριο λόγο αναγνωρίζουν ως μη εμφανείς αναπηρίες τις χρόνιες παθήσεις/ ασθένειες ή τα αυτοάνοσα ενώ ακολουθούν οι ψυχικές ασθένειες, ο διαβήτης τύπου Ι και η μειωμένη όραση. Ακολουθούν με φθίνουσα σειρά η βαρηκοΐα, η νοητική υστέρηση και άλλες αναπηρίες όπως καρκίνος και ινομυαλγία.
Τέλος, η πλειοψηφία των ερωτώμενων πιστεύει ότι στιγματίζονται περισσότερο οι άνθρωποι με εμφανείς αναπηρίες σε σχέση με όσους έχουν μη εμφανείς.
Από τα πιο σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν άτομα με μη εμφανή αναπηρία, κυριαρχεί η συναισθηματική και ψυχολογική πίεση που οφείλεται στην κατάσταση της υγείας τους, ενώ ακολουθούν τα προβλήματα δυσκολιών ή αδυναμίας κατανόησης από το ευρύτερο οικείο περιβάλλον της κατάστασης και των αναγκών του ατόμου, η δυσκολία διάγνωση (όπως για τα αυτοάνοσα) και η απουσία ή έλλειψη ενημέρωσης σχετικά με ζητήματα μη εμφανής αναπηρίας και χρόνιων παθήσεων. Ακολουθούν η κοινωνική απομόνωση, οι διακρίσεις που αφορούν την αντίθεση ανάμεσα στην αρτιμέλεια της εμφάνισής του και στη δήλωση της κατάστασης της υγείας τους, η δυσκολία να εισακουστούν οι απόψεις τους σε θέματα που τους αφορούν, η έλλειψη ίσων ευκαιριών στην εργασία και τέλος ο φόβος της αποκάλυψης της κατάστασής τους στο εργασιακό περιβάλλον.
Το κυριότερο μέσο ενημέρωσης σχετικά με την αναπηρία είναι το διαδίκτυο (ιστοσελίδες) ενώ ακολουθούν τα προφίλ των ατόμων με αναπηρία ή συγγενών τους στα social media και οι σύλλογοι/ οργανώσεις. Από τα τελευταία μέσα ενημέρωση είναι το ραδιόφωνο, το κράτος και ο δήμος.
Η έρευνα της ierax analytix έγινε διαδικτυακά από 26 Νοεμβρίου μέχρι 2 Δεκεμβρίου, συμμετείχαν 597 άτομα, άνδρες και γυναίκες 18-60 ετών.