Ο Arnaud Mourot, ήταν ο κεντρικός ομιλητής στο πρόσφατο συνέδριο με τίτλο «Επιχειρώντας αλλιώς» και υπότιτλο «Οι κοινωνικές επιχειρήσεις ως εργαλείο ανάπτυξης». Στην παρουσίασή του εισήγαγε το κοινό στην έννοια της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και το παρακίνησε να επιχειρήσει με παραδείγματα και κύριο γνώμονα το κοινωνικό συμφέρον.
Με αυτή την αφορμή μίλησε και στο CSR Review για την έννοια της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.
Μπορείτε να μας ενημερώσετε για την Ashoka, το έργο, το όραμα και τους στόχους της;
Η Ashoka είναι ένας παγκόσμιος οργανισμός που δημιουργήθηκε πριν από 30 χρόνια. Στόχος ήταν η δημιουργία κοινωνικής αλλαγής σε ευρύ και διεθνές επίπεδο. Είμαστε οι πρώτοι που χρησιμοποιήσαμε και καθιερώσαμε τον όρο social entrepreneur. Σχεδιάσαμε και εφαρμόσαμε ένα μοντέλο ανάδειξης των πλέον καινοτόμων social entrepreneurs διεθνώς.
Σήμερα έχουμε χτίσει ένα δίκτυο 3.000 κοινωνικών επιχειρηματιών σε 80 χώρες και πλέον μπαίνουμε σε μια νέα εποχή, όπου θεωρούμε πως οι κοινωνικοί επιχειρηματίες δεν θα πρέπει να δρουν μόνοι τους αλλά να συνεργάζονται με τα υπόλοιπα ενδιαφερόμενα μέρη στην κοινωνία.
Το όραμα της Ashoka σήμερα είναι πως αν πραγματικά θέλεις να δημιουργήσεις κοινωνική αλλαγή σε διευρυμένο επίπεδο, χρειάζεσαι social entrepreneurs, καθώς πρόκειται για οραματιστές, για ανθρώπους που ανοίγουν νέους δρόμους. Παράλληλα, όμως, χρειάζεται να δημιουργήσεις μια ευρύτερη κουλτούρα αλλαγής στην κοινωνία και ειδικά μεταξύ των νέων ανθρώπων. Πρέπει να ενδυναμώσεις τους νέους ώστε να δημιουργήσουν αλλαγές. Γι’ αυτό παρουσιάζουμε και μια νέα μεγάλη διεθνή πρωτοβουλία ως προς αυτό.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που καθιστούν κάποιον social entrepreneur; Τι τον καθορίζει;
Μάλλον υπάρχουν αρκετοί και ίσως διαφορετικοί ορισμοί. Η κοινωνική επιχειρηματικότητα, όμως, δεν μπορεί να περιοριστεί σε έναν ορισμό. Είναι περισσότερο ένας τρόπος σκέψης. Social entrepreneur είναι αυτός που
θέτει τις επιχειρηματικές δυνάμεις του στην υπηρεσία της κοινωνίας, κάποιος που αναζητά νέους τρόπους επίλυσης ζητημάτων, αντιμετωπίζοντας την προέλευση και όχι απλά τα συμπτώματα του εκάστοτε προβλήματος. Υπάρχουν πολλοί τύποι κοινωνικών επιχειρηματιών διεθνώς.
Δεν θέλουμε να περιοριστούμε σε έναν συγκεκριμένο ορισμό, σε ένα συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο ή σε μια συγκεκριμένη νομική μορφή. Κυρίως μας ενδιαφέρουν οι προθέσεις των ανθρώπων και αυτά που θέλουν να επιτύχουν. Σε αυτό το πλαίσιο, λοιπόν, το χαρακτηριστικό που καθορίζει τους κοινωνικούς επιχειρηματίες είναι η διάθεσή τους να αντιμετωπίσουν κάποιο ζήτημα στη ρίζα του, με πολύ συστηματικό τρόπο.
Θα μπορούσε η κοινωνική επιχειρηματικότητα να αποτελέσει λύση ή αντίδοτο στη σημερινή οικονομική κρίση; Θα μπορούσε να βοηθήσει να παρουσιαστεί ένα διαφορετικό μοντέλο;
Δεν νομίζω πως μπορώ να πω κάτι τέτοιο. Οι κοινωνικοί επιχειρηματίες δεν μπορούν να φέρουν μόνοι τους τη λύση. Η κρίση είναι πολύ πιο μεγάλη. Αυτό που μπορούν να κομίσουν οι social entrepreneurs είναι ένας νέος και πιο αποτελεσματικός τρόπος να αντιμετωπιστούν τα κοινωνικά ζητήματα. Είναι άνθρωποι που ανοίγουν νέους δρόμους και όσον αφορά τις συναλλαγές με τις επιχειρήσεις.
Εάν, όμως, θες πραγματικά να αντιμετωπίσεις την κρίση πρέπει αφενός να καταπιαστείς με τις οικονομικές παραμέτρους της κρίσης, αφετέρου να αλλάξεις την κουλτούρα των ανθρώπων, καθιστώντας τους περισσότερο πρόθυμους να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους και να την αλλάξουν. Επίσης, πρέπει να κινητοποιήσεις όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη προς αυτή την κατεύθυνση.
Ποια θα ήταν η συμβουλή σας σε όσους θέλουν να γίνουν κοινωνικοί επιχειρηματίες στην Ελλάδα;
Θα τους συμβούλευα να μη σταματούν την προσπάθεια. Είναι δύσκολο να είσαι entrepreneur, είναι ακόμη πιο δύσκολο να είσαι social entrepreneur. Επίσης, χρειάζονται συνεργασίες. Η επιτυχία προκύπτει μέσα από το συνδυασμό της δουλειάς πολλών..
*Αναδημοσίευση από το τεύχος #44 του περιοδικού CSR Review.