Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, κατά το έτος 2012, 28.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους, με τεράστιο κοινωνικό, αλλά και οικονομικό κόστος, το οποίο αντιστοιχεί στο 2% του ευρωπαϊκού Ακαθάριστου Προϊόντος, το οποίο ισοδυναμεί με 250 εκατομμύρια ευρώ.
Η Ελληνική Προεδρία ομού με την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα πρέπει να λάβουν υπόψιν τη σημαντική απόδοση της επένδυσης στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και να δώσει προτεραιότητα σε μέτρα που θα σώσουν ζωές στην ΕΕ και σε εθνικό επίπεδο.
Στο πλαίσιο της πολιτικής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2011-2020 εναπόκειται στην Ελληνική Προεδρία να συνεργαστεί με τις Χώρες Μέλη, την ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την υλοποίηση βασικών θεμάτων του πλαισίου της εν λόγω πολιτικής που συμπεριλαμβάνει τις ακόλουθες προτεραιότητες:
Στο πλαίσιο του προγραμματισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο θέμα των υποδομών, προτείνεται να αναθεωρηθεί η Οδηγία του 2008 για την «Ασφάλεια των Υποδομών», ενώ θα προταθεί η επέκτασή της στο δευτερεύον οδικό δίκτυο.
Στην ατζέντα θα περιληφθεί το θέμα των τεχνολογιών στα οχήματα με την εγκατάσταση Ευέλικτων Συστημάτων Υποβοήθησης και Συστημάτων Οριοθέτησης Ταχύτητας (Intelligent Speed Assistance-ISA και Speed Limiters-SL αντίστοιχα) και Ακινητοποίησης Οχημάτων, στις περιπτώσεις, όπου ο οδηγός βρίσκεται υπό την επήρεια αλκοόλ (Alcohol Interlocks). Μεγάλης σημασίας είναι τα Ευέλικτα Συστήματα Μετακίνησης (Intelligent Transport Systems) που αποτελούν προϋπόθεση για την αποτελεσματική χρήση των ISA. Στο πλαίσιο αυτό, η ελληνική Προεδρία σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να δώσει προτεραιότητα στην ψηφιοποίηση του οδικού δικτύου και την απεικόνιση των ορίων ταχύτητας για όλη την Ευρώπη.
Στην Ελλάδα τα βήματα που πρέπει να πραγματοποιηθούν για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας είναι πολλά, καθώς το 2012 έχασαν τη ζωή τους στους ελληνικούς δρόμους 1.027 άνθρωποι, ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό στους 18.150 από το 2001. Για το 2013 προβλέπεται ελαφρά μείωση με 927 νεκρούς, γεγονός στο οποίο συμβάλλει και η βαθιά οικονομική κρίση, καθώς τα οχηματοχιλιόμετρα που διανύονται είναι σαφώς μειωμένα. Βάσει των στοιχείων, η χώρα μας βρίσκεται στην 4η θέση σε νεκρούς από τροχαία μεταξύ των 28 χωρών της Ευρώπης και στην 1η θέση στην Ευρώπη των 15, με 91 νεκρούς ανά εκατομμύριο πληθυσμού όταν ο μέσος όρος για την ΕΕ είναι 56.
Για την Ελλάδα το ETSC επισημαίνει τις προτεραιότητες για τη γενική πολιτική οδικής ασφάλειας, τη βελτίωση της συμπεριφοράς του οδηγού και της βελτίωσης των υποδομών στο υπεραστικό και το αστικό οδικό δίκτυο ενώ αναφέρεται στο θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής και της ενίσχυσης της ασφαλούς οδήγησης μέσω εκπαίδευσης των οδηγών σε εξιδεικευμένα κέντρα αναφοράς για την οδική ασφάλεια.
«Με τις επικείμενες εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τη νέα ηγεσία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το 2014 αναμένεται ιδιαίτερα σημαντική χρονιά για την ΕΕ. Ελπίζουμε ότι η ελληνική Προεδρία θα αναγνωρίσει τη μεγάλη επιτυχία της ΕΕ στον τομέα της οδικής ασφάλειας και θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου να διατηρήσει τη δυναμική της κατά τη διάρκεια της κρίσιμης αυτής εκλογικής χρονιάς», δήλωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Ευρωπαϊκού Συμβούλιου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), κ. Antonio Avenoso. «Η ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η προστασία των ευάλωτων χρηστών του δρόμου παραμένουν στην κορυφή της ατζέντας για την ασφάλεια και οι προσπάθειες θα πρέπει να ενταθούν. Ευελπιστούμε να δούμε πραγματική πρόοδο στα ζητήματα αυτά, όπως και σε συγκεκριμένα χαρτοφυλάκια, τα οποία θα διαχειριστεί η ελληνική Προεδρία, συμπεριλαμβανομένων των αυτοματοποιημένων κλήσεων έκτακτης ανάγκης (e-Call) και του επανασχεδιασμού της τεχνολογίας των φορτηγών με σκοπό τη βελτίωση της ασφάλειας».
Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», το οποίο συνέβαλλε στη σύνταξη της Έκθεσης, ευελπιστεί ότι «η ελληνική Προεδρία θα αποτελέσει μία εξαιρετική ευκαιρία να δοθεί επιτέλους και στη χώρα μας προτεραιότητα στα θέματα οδικής ασφάλειας, τα οποία επιδεινώνονται αλλά και επιδεινώνουν την οικονομική κρίση».